1 مهر 1392

تطبيق بيش از 90 درصد كشتي هاي ايران با كنوانسيون كار دريايي

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

تطبيق بيش از 90 درصد كشتي هاي ايران با كنوانسيون كار دريايي

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه ايران هنوز به كنوانسيون كار دريايي الحاق نشده است گفت: لايحه الحاق ايران به اين كنوانسيون در دولت قبل در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد اما اسناد آن به دليل همزماني با آخرين روزهاي كار دولت دهم هنوز مبادله و توديع نشده است .

به گزارش خبرنگار مانا ؛ لايحه كنوانسيون كار دريايي كه در ايران به مقاولنامه كار دريايي بيشتر شناخته مي شود در 17 فوریه 2006 میلادی(برابر با 18 بهمن 1384) در سازمان بین‌المللی کار تصويب شد لايحه الحاق ايران به اين كنوانسيون در29 ارديبهشت سال 89 در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و در تير ماه اين سال توسط دولت ابلاغ شد .اين كنونسيون از اگوست سال جاري ميلادي براي كليه كشورهاي عضو لازم الاجرا شده است .

کنوانسیون كار دريايي عملا بیش از 60 کنوانسیون و توصیه‏نامه قبلی سازمان جهانی کار (ILO) را یکجا تجميع و بازنگري کرده و از نظر مسایل رفاهی و معیشتی دریانوردان در حدی از اهمیت قرار دارد که از آن بعنوان رکن چهارم کنوانسیون‏های مهم کشتیرانی (در کنار کنوانسیون‏های سولاس، مارپل و STCW) یاد می‏شود

معاون امور دريايي سازمان بنادر به مانا با بيان اينكه عدم مبادله اسناد به معنادي عدم عضويت ايران در كنوانيسون كار دريايي است افزود: با اين حال مراحل اداري مبادله و توديع اين اسناد در حال انجام است .

سيد علي استيري افزود: با اين حال سازمان بنادرو دريانوردي نسبت به تدوين آيين نامه ها و دستورالعمل هاي مربوط به كنوانسيون كار دريايي اقدام كرده است .

وي درباره آثار عدم مبادله اسناد كنوانسيون و به عبارتي عدم عضويت رسمي ايران در آن گفت: از آنجا كه در شرايط فعلي سازمان بنادر ودريانوردي نمي تواند گواهينامه رسمي مربوط به كنوانسيون كار دريايي را صادر كند احتمال دارد در بنادر برخي كشورهاي عضو كنوانسيون كار دريايي ؛ كشتيهايي كه منطبق با شرايط اين كنوانسيون نباشند و بازرسي ها نيز اين عدم تطبيق را تاييد كند با مشكلاتي چون توقيف مواجه شوند موضوعي كه حتي درصورت عضويت و به دليل عدم رعايت الزامات اين كنوانسيون نيز رخ مي دهد.

استيري اظهار داشت : با اين همه سازمان بنادر آماده است به منظور جلوگيري از ايجاد مشكلات احتمالي براي كشتيهاي ايراني و در صورت نياز شركتهاي كشتيراني داخلي ، نسبت به بازرسي و صدور گواهينامه تطابق با مقررات براي كشتي هاي اين شركتها اقدام كند.

اين عضو هيات عامل سازمان بنادر افزود: اين گواهينامه كه به منزله تاييدي بر تطابق كشتي با الزامات كنوانسيون كار دريايي است مانع از آن خواهد شد كه كشورهاي عضو اين كنوانسيون مشكلاتي را براي كشتي هاي ايراني ايجاد كنند.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي اظهار داشت : با توجه به لازم الاجرا شدن كنوانسيون كار دريايي و تا زماني كه ما به طور رسمي به عضويت اين كنوانسيون در نيامده ايم شركتهاي كشتيراني بايد بصورت داوطلبانه اين كنوانسيون را رعايت كنند اما با عضويت و توديع اسناد مربوطه مجبور به اعمال مقررات كنوانسيون مذكور هستند .

وي درباره وضعيت كشتي هاي ايران افزود:با توجه به جوان بودن ناوگان كشتي هاي اقيانوس پيماي كشور و بررسي كه در زمان تدوين موارد مربوط به الحاق به كنوانسيون كار دريايي انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه بيش از 90 درصد از كشتي هاي ما با مفاد اين كنوانسيون مطابقت دارند و با لازم الاجرا شدن آن با مشكلي مواجه نخواهند شد تنها ممكن است در مورد كشتي هاي كوچك قديمي مشكلاتي داشته باشيم .

تعداد مشاهده (697)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "تطبيق بيش از 90 درصد كشتي هاي ايران با كنوانسيون كار دريايي"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید