4 آبان 1392

در جلسه اتاق بازرگانی مطرح شد: افتتاح خط آهن اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول نمایشی بود/ فقط شعار داده ایم

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

در جلسه اتاق بازرگانی مطرح شد:

افتتاح خط آهن اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول نمایشی بود/ فقط شعار داده ایم

تین نیوز | نماینده ایران در اجلاس اخیر کشورهای عضو اکو در استانبول، مساله خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول را از بحث های مهم مطرح شده در این اجلاس عنوان کرد و افزود: متاسفانه تاکنون جز یک افتتاح نمایشی، هیچ اتفاق جدی در این باره صورت نگرفته و ایران هنوز فعالیت قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است.

به گزارش تین نیوز، سیده فاطمه مقیمی، نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، در جلسه کمیسیون حمل و نقل و گمرک اتاق ایران که در هفته جاری برگزار شد، گفت: طی دو هفته اخیر، از 8 تا 10 اکتبر، نشستی بین کشورهای عضو اکو در حوزه حمل و نقل در اتاق ایران برگزار شد.

وی با بیان این که پاکستان، افغانستان و ترکیه، از جمله کشورهای عضو اکو بودند که در نشست حضور داشتند افزود: در طول این نشست، برنامه های قبل و تعهداتی که قبلا از سوی طرفین داده شده بود، بررسی شد.

دوره آموزشی کنوانسیون تیر برای افغانستان را برگزار نکرده‌ایم

مقیمی یکی از مهم ترین دستورات این نشست را الحاق کشور پاکستان به کنوانسیون تیر عنوان کرد و ادامه داد: افغانستان نیز به این کنوانسیون پیوسته است و قرار بود در این رابطه دوره های آموزشی توسط انجمن های ایران و سیستان و بلوچستان، برای افغانستان برگزار اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. بحث های هزینه ای، از جمله دلایل برگزار نشدن این دوره ها تا کنون بوده است و گویا کشورها در این باره به توافق نرسیده اند.

نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران افزود: بحث مهم دیگر این جلسات، بحث قطار اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول بود که متاسفانه تاکنون جز یک افتتاح نمایشی، هیچ اتفاق جدی در این باره صورت نگرفته و علیرغم این که ایران نسبت به دو کشور دیگر، منافع بیشتری از این خط آهن خواهد داشت، متاسفانه هنوز فعالیت قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است.

ایجاد شرکت بازاریابی مشترک بین ایران، پاکستان، ترکیه

وی افزود: به عنوان نماینده ایران در این جلسه پیشنهاد دادم که یک شرکت بازاریابی مشترک بین سه کشور (ایران، ترکیه و پاکستان) شکل بگیرد و مسئولیت بازاریابی برای این مسیر به صورت جدی تری دنبال شود که این مساله مورد توافق هر سه کشور قرار گرفت و در پروتکل نهایی منظور شد.

برگزاری اجلاس آینده اکو در بیشکک/ حضور بخش خصوصی پررنگ باشد

مقیمی ادامه داد: بحث دیگر مطرح شده در این اجلاس، درباره نشستی است که پس از دو بار به تاخیر افتادن، احتمالا هفته آینده در بیشکک برگزار خواهد شد و به نظر بنده حضور بخش خصوصی در این نشست برای شکل گیری تفاهماتی درباره مسیرهای جدید کانتینری، بسیار مهم خواهد بود. امیدوارم حضور بخش خصوصی کشورمان و اتاق بازرگانی و انجمن سراسری شرکت های حمل و نقل بین المللی در آنجا پررنگ و برای ایران قابل استفاده باشد.

اهمیت بالای کریدور اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول برای بخش خصوصی

بهنام فرامرزیان، معاون امور کنوانسیون تیر در اتاق ایران نیز درباره اجلاس آنکارا گفت: پیرو تلاش های سازمان اکو درباره راه‌اندازی کریدور اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول (آی تی آی)، توافقی بین گمرکات سه کشور صورت گرفت و قرار شد این کریدور، بین سه کشور در بخش حمل و نقل جاده ای ایجاد شود اما هنوز مشکلاتی دارد.

وی ادامه داد: هرچند پاکستان هنوز به طور رسمی به کنوانسیون تیر ملحق نشده و برای همین راه اندازی این کریدور هنوز مشکل دارد اما ایجاد آن، به ویژه در مسیرهای ترانزیتی، برای شرکت های حمل و نقل بین المللی جاده ای بسیار مهم خواهد بود. از سوی دیگر امکان حمل کالا برای هر یک از کشورهای طرف قرارداد به کشور ثالث فراهم شده و این مساله از نظر بخش خصوصی، بسیار قابل اهمیت است.

فرامرزیان همچنین درباره نشست بیشکک گفت: پیگیری راه اندازی کریدور میان قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران، از جمله مباحث مهم نشست بیشکک است.

وی ادامه داد: بحث دیگر این است که امارات به کنوانسیون تیر الحاق شده و بدین ترتیب، یک کانتینر می تواند از جبل علی وارد کشور ما شود و ترانزیت داخلی یا خارجی داشته باشد که این مساله، در حمل و نقل ایران تاثیر مثبت خواهد داشت. در این باره با گمرک نیز رایزنی انجام شده و در نشست بیشکک نیز با طرف اماراتی، بحث های لازم در مورد موارد گمرکی انجام می شود.

بهره مطلوب را از عضویت در اکو نبرده‌ایم

غلامحسین امیری، کارشناس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران نیز در این باره گفت: استفاده های زیادی از اکو می توان کرد اما تاکنون هیچ استفاه ای در حمل و نقل از عضویت در اکو نکرده ایم و فقط شعار داده ایم؛ مانند طرح خط آهن بین ایران، پاکستان و ترکیه که اصلا این طرح عملی نیست. باید از این شعارها دست برداریم و به کارهای جزئی تری بپردازیم.

وی در همین راستا پیشنهاد کرد در اجلاس اکو، بحث لغو قرارداد راننده های عضو اکو، بیمه شخص ثالث کامیون ها و بحث عوارض جاده ای که کشورهای عضو از همدیگر می گیرند، مطرح شود.

اعضای اکو درباره لغو روادید رانندگان و تجار به نتیجه نمی‌‌‌رسند

مقیمی درباره بحث لغو روادید کشورهای عضو اکو توضیح داد: چند دوره است که بحث لغو روادید رانندگان و تجار بین کشورهای عضو اکو مطرح می شود اما متاسفانه هنوز به یک فکر مشترک در این باره نرسیده اند و شاید منافع کشورهای صادرکننده روادید ایجاب نمی کند که از این بحث بگذرند و برای همین به نتیجه مطلوب نمی رسند.

وی ادامه داد: بحث بیمه شخص ثالث کامیون ها نیز احتمالا از جمله بحث های نشست بیشکک خواهد بود.

تعداد مشاهده (597)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "در جلسه اتاق بازرگانی مطرح شد: افتتاح خط آهن اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول نمایشی بود/ فقط شعار داده ایم"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید