28 آبان 1392

مدیرعامل جدید سازمان بنادر، زمینه خصوصی‏ سازی در بنادر را فرهم کند

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

مدیرعامل جدید زمینه خصوصی‏ سازی در بنادر را فرهم کند

تین نیوز-  رییس کمیسیون حمل‏ ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در صورتی که مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی سیاست کلان وزیر راه راه و شهرسازی را در این سازمان محقق کند؛ بسیاری از مشکلات دریایی و بندری کشور رفع خواهد شد.

مسعود دانشمند که در پی تعیین مهندس محمد سعیدنژاد بعنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  با تبریک این انتصاب به وی، در پاسخ به این پرسش که «با توجه به فقدان سابقه کاری مهندس سعیدنژاد در سازمان بنادر این انتصاب را قابل دفاع می‏دانید؟»، اظهار داشت: ایشان سابقه کاری بعنوان مدیرعامل راه آهن و بخش حمل‏ونقل جاده‏ای و مجموعه وزارت راه را دارد و بنابراین، از مسایل این حوزه دور نیست. ضمن آنکه مدیریت یک علم است و فردی که مدیریت داشته باشد، با شناخت ساختار و مأموریت هر سازمانی می‏تواند در آن مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه «مهندس سعیدنژاد از فعالیت‏های دریایی و بندری دور نبوده است»، تأکید کرد که عدم سابقه وی در سازمان بنادر و دریانوردی، مشکلی برای وی ایجاد نخواهد کرد.

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه «هنوز برنامه کاری سازمان بنادر و دریانوردی از سوی مدیرعامل جدید اعلام نشده است»، درعین‏حال یادآور شد: در برنامه کلان دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، مشخص است که ایشان در بخش فعالیت‏های دریایی به توسعه بخش خصوصی و کاهش تصدی‏گری دولت اعتقاد دارد که در این زمینه، باید سازمان بنادر هم در این جهت حرکت کند.

وی «برداشتن عوامل بازدارنده موجود بر سر فعالیت بنادر» را دیگر اولویت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دانست و توضیح داد: مثلا حضور شرکت تایدواتر در بنادر بویژه بندر شهیدرجایی با توجه به تحریم‏های موجود علیه این شرکت، از مسایلی است که باید رفع شود و آنطور که مدیرعامل سابق سازمان بنادر اعلام کرده؛ این شرکت از سال 88 قراردادی با سازمان بنادر ندارد.

دانشمند با تأکید بر اینکه «سعیدنژاد باید فضا را برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر فراهم کند»، گفت: ما در حال حاضر، پورت اپراتور در بنادر نداریم و اپراتورهای موجود صرفا در حوزه‏های کانتینری، انبارداری و... فعالیت دارند؛ در حالیکه در بنادر مدرن دنیا کلیه امور بنادر به پورت اپراتورها واگذار می‏شود.

وی کاهش تعرفه‏های خدمات بندری و دریایی را ضرورت دیگری برای افزایش فعالیت بنادر کشور دانست و توضیح داد: در حال حاضر، گران‏ترین تعرفه در سطح بنادر حاشیه خلیج فارس مربوط به بنادر ایران است و نرخ این تعرفه‏ها بین 60 تا 80 درصد بالاتر از بنادر همسایه است.

این کارشناس ارشد حمل‏ونقل افزود: هزینه پهلوگیری و ارائه خدمات به یک نفتکش 100 هزار تنی در بنادر ایران 120 هزار دلار تمام می‏شود؛ در حالیکه برای این خدمات در کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس از قطر، امارات، بحرین، عمان تا کویت بین 11 تا 25 هزار دلار هزینه می‏شود.

دانشمند همچنین خواستار سرمایه‏گذاری و نوسازی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور شد و گفت: در حال حاضر، خدمات‏دهی به یک کشتی بزرگ در بنادر کشور تا 15 روز به طول می‏انجامد؛ اگر این مدت به 3 تا 5 روز کاهش یابد، کشتی‏های بیشتری وارد بنادر ایران خواهند شد و درآمدهای کشور هم افزایش می‏یابد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بخش خصوصی و انجمن‏های تخصصی دریایی اظهار داشت: در صورتی که این سازمان واقعا بخواهد به سمت واگذاری امور به بخش خصوصی حرکت کند؛ این تعامل نیز برقرار خواهد شد.

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: تا وقتی سازمان بنادر خود را در حوزه دریایی و بندری فعال مایشاء بداند، نه تنها احساس نیازی به تعامل با بخش خصوصی و انجمن‏های تخصصی نخواهد کرد؛ بلکه آنها را زایده و حتی مزاحم فعالیت‏های خود خواهد دانست.

وی افزود: در صورتی که در دولت جدید به سمت واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی برویم؛ حتما تعامل با این بخش و تشکل‏های تخصصی نیز اتفاق خواهد افتاد و تجارب میدانی بخش خصوصی در کنار سیاستگزاری‏های دولتی برای بهبود امور به کار گرفته خواهد شد.

دانشمند درباره طرح جمعی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی که اوایل سال جاری در واکنش به برخی قراردادهای این سازمان مطرح شده بود؛ نیز تأکید کرد: اگر سیاست کلی مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی باشد، حتما با دشواری‏ها و مقاومت‏هایی مواجه خواهد شد؛ اما باید از این مرحله گذر کرد.

وی افزود: مادامی که سازمان بنادر و دریانوردی بخواهد فعالیت‏ها و مناقصات خود را به شرکت‏های وابسته به صندوق بازنشستگی این سازمان واگذار کند و عملا با یک واسطه، کار در دست خود این سازمان بماند؛ عملا اتفاق مثبتی در بنادر نخواهد افتاد و سازمان بنادر بعنوان کارفرما نمی‏تواند توقع پاسخگویی از پیمانکار داشته باشد.

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه «نگاه نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی نیز ناظر به همین مسأله است»، توضیح داد: خود شرکت تایدواتر از دل صندوق بازنشستگی درآمد و الآن به معضلی در بنادر کشور تبدیل شده است. در صورت واگذاری امور به شرکت‏های وابسته به صندوق بازنشستگی، پروژه «تایدواترسازی» درون سازمان بنادر اتفاق خواهد افتاد و عملا نه تنها به سازمان بنادر که به عملکرد پیمانکاران هم نمی‏توان انتقادی وارد کرد.

تعداد مشاهده (867)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "مدیرعامل جدید سازمان بنادر، زمینه خصوصی‏ سازی در بنادر را فرهم کند"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید