5 مرداد 1395

روزهای دشوار صنعت کشتیرانی

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

روزهای دشوار صنعت کشتیرانی

همزمان با گسترش چالشهای صنعت کشتیرانی، موسسه تحقیقاتی کلارکسون اعلام کرد: "بعید است وضعیت بازارهای کشتیرانی در آینده نزدیک دگرگون شود."

موسسه Clarksons Research اعلام کرد که صنعت کشتیرانی بدترین وضعیت خود پس از بحران اقتصادی جهانی را میگذراند و با وجود تلاشهای بسیار ممکن است با تامین کنندگان مالی خود رویارویی دردناکی را داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، همزمان با گسترش چالشهای صنعت کشتیرانی، موسسه تحقیقاتی کلارکسون اعلام کرد: "بعید است وضعیت بازارهای کشتیرانی در آینده نزدیک دگرگون شود." این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد بازارهای کشتیرانی طی نیمه نخست سال 2016 اندکی بهبود یافته است.

ناوگان کشتیهای فله بر در نیمه نخست امسال دچار افت تاریخی شدند به گونه ای که میانگین اجاره کشتیهای فله بر نوع کیپ سایز در این مدت به روزانه کمتر از پنج هزار دلار رسید که 76 درصد کمتر از میانگین سال 2009 است.

وضعیت در بازار کشتیهای کانتینری اندکی بهتر بود و میانگین نرخ اجاره این کشتی ها در نیمه نخست سال 54 درصد کمتر از میانگین سال 2009 بود. اجاره تاسیسات و سازههای فراساحلی نیز 50 درصد پائینتر از میانگین اجاره آن نسبت به هفت سال پیش بود. موسسه کلارکسون گزارش کرد: "بیکاری  تاسیسات دریایی یکی از بزرگترین مشکلات این بخش است."

نرخ اجاره کشتیهای حمل LPG نیز با وجود عملکرد درخشان سال 2015 کاهش یافت به طوریکه اجاره یک فروند کشتی غولپیکر حمل گاز (VLGC) به 32 هزار دلار در روز رسید.

در همین حال، پیش بینی میشود که نرخ رشد تجاری جهان امسال باز هم کاهش یابد و به 2.2 درصد برسد. نرخ تجارت سال 2015 برابر با 3.2 درصد بود.

از سوی دیگر، کلارکسون گزارش کرد که در شش ماهه نخست امسال رشد ناوگان کشتیرانی جهان یک درصد بود و ظرفیت جهانی به 1.8 میلیارد DWT رسید. افزایش اراق سازی و کاهش شدید سفارش ساخت کشتی های جدید از عوامل محدود کردن رشد کشتیرانی عنوان می شود.

گرچه اوراق 29 میلیون DWT کشتی از حجم اوراق انجام شده در سال 2012 پایین تر است اما همچنان 43 درصد بالاتر از میانگین سال گذشته است. ثبت سفارش ساخت 18 میلیون DWT به ارزش 16 میلیارد دلار در این مدت، پایین ترین سطح فعالیت کشتیسازیها در 35 سال اخیر بوده است و 68 درصد نیز از سفارش های سال 2009 کمتر است.

کلارکسون آورده است: "درد و رنج بیشتری در انتظار کشتیسازیها خواهد بود و در ادامه سال احتمال کاهش بیشتر قیمت ساخت کشتی وجود دارد."

نرخ اجاره کشتیهای نفتکش و حمل محصولات نفتی در نیمه نخست سال گرچه اندکی کاهش یافته است اما همچنان بالاتر از سطح میانگین باقی ماند. اما بهترین عملکرد در صنعت کشتیرانی را کشتیهای رو-رو به خود اختصاص دادند که نرخ اجاره آنها 60 درصد بالاتر از میانگین سال 2015 است. وضعیت کشتیهای تفریحی نیز مناسب گزارش شده است.

تعداد مشاهده (1356)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "روزهای دشوار صنعت کشتیرانی"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید