17 خرداد 1393

کاهش 800 هزار کانتینری عملیات در بندر شهیدرجایی

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

کاهش 800 هزار کانتینری عملیات در بندر شهیدرجایی

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان برنامه‏ها و رویکردهای کاری خود را برای ایجاد تحول در حوزه دریایی و بندری این استان تشریح و اعلام کرد: در سال 90، حجم عملکرد کانتینری کشور بالغ بر 1/3 میلیونTEU  بود که در سال 92 این بخش از عملیات تخلیه و بارگیری به 3/2 میلیون TEU کاهش یافت.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی در حاشیه بازدید از بخش‏های مختلف مجتمع بندری شهید رجایی، با بیان آماری از وضعیت بنادر و سواحل کشور، به جایگاه مهم این استان در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: طبق آخرین مطالعات انجام شده، سرزمین ایران از 5800 کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است.

ایدنی با اشاره به وجود 11 بندر مهم بازرگانی در سواحل شمالی و جنوبی ایران،  ظرفیت تخلیه و بارگیری در کل بنادر کشور را 184 میلیون تن عنوان کرد و افزود: عملکرد بنادر کشور در سال 92 حدود 140 میلیون تن بوده است.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان با ارایه گزارشی در خصوص عملکرد بنادر این استان طی سال گذشته، گفت: طی سال گذشته، بیش از 14میلیون نفر سفر دریایی در استان به ثبت رسید و50 درصد تراکم این فعالیت‏ها در ایام نوروز بوده است.

وی در همین رابطه با اعلام اینکه هرمزگان به تنهایی بیش از 95 درصد حمل و نقل مسافری دریایی کشور را برعهده دارد، بر حساسیت و جایگاه این استان در این زمینه، لزوم تکمیل زیرساخت‏های مسافری در استان تأکید کرد.

ایدنی همچنین به تخلیه و بارگیری بیش از 90 میلیون تن کالا  طی سال گذشته در بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: سهم این بندر از مجموع کل حجم تخلیه و بارگیری کشور بیش از 53 درصد است و مجموعه بنادر هرمزگان نیز حدود 60 درصد از کل عملیات بندری را برعهده دارند.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان بر ضرورت تعامل در توسعه فعالیت‏های گمرکی و بندری این استان تأکید کرد و تشکیل کمیته‏ای مشترک بین اداره کل بنادر و گمرکات استان را به منظور رفع مشکلات صاحبان کالا، صادرکنندگان و واردکنندگان بعنوان یکی از برنامه‏های مهم خود عنوان کرد.

وی سهم بندر شهید رجایی در عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی بنادر کشور را 56 درصد اعلام کرد و تکمیل زیرساخت‏های پایانه نفتی بندر خلیج فارس به عنوان زون نفتی مجتمع بندری شهید رجایی از جمله ساخت اسکله‏های با آبخور بالا را از اقدامات ضروری در این رابطه دانست.

ایدنی همچنین با اشاره به اهمیت توسعه ظرفیت‏های کانتینری در بزرگترین بندر تجاری کشور، از سهم 84 درصدی بندر شهید رجایی از مجموع کل عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری کشور طی سال 92 سخن به میان آورد و گفت: در سال 90، حجم عملکرد کانتینری کشور بالغ بر 1/3 میلیونTEU  بود که در سال 92 این بخش از عملیات تخلیه و بارگیری به 3/2 میلیون TEU کاهش یافت. برهمین اساس، ارتقای این بخش نیازمند ارائه خدمات بهینه در ترمینال‏های کانتینری و اراضی پشتیبانی، بازاریابی مجدد و رعایت اصول مشتری مداری است.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه حدود 10 درصد از اقتصاد ملی ایران به بندر شهید رجایی وابسته است، خاطرنشان کرد: سهم بندر شهید رجایی در شاخص تولید ناخالص ملی با احتساب نفت 4/7 درصد و بدون احتساب آن 5/9 درصد است.

ایدنی اضافه کرد: بر همین اساس، هر اقدامی که باعث کند شدن روند صادرات و واردات دراین بندر شود، تأثیر منفی در بهای تمام شده کالاهای داخلی و پایین آمدن قدرت رقابتی کالاهای صادراتی در بازارهای بین‏المللی دارد که به تأثیر منفی بر اقتصاد کشور و توان خرید مردم خواهد گذاشت.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم بهره‏گیری از جزایر خلیج فارس در صنعت حمل و نقل دریایی خاطرنشان کرد: تردد سالیانه بالغ بر 35 هزار شناور اقیانوس‏پیما از دهانه تنگه هرمز فرصت عظیمی در حوزه دریایی برای جزایر ایجاد می‏کند که بهره گیری از این پتانسیل منحصربفرد، ضرورت ویژه‏ای دارد.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان دو برنامه اصلی را بعنوان مهمترین اهداف خود در پذیرش این مسؤولیت را غنی سازی سطح زندگی مردم هرمزگان از طریق توسعه سواحل و ایجاد توسعه پایدار از یک سو و ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در عرصه منطقه‏ای و بین‏المللی از سوی دیگر عنوان کرد.

ایدنی در ادامه رویکردهای کاری خود را برای ایجاد تحول در حوزه دریایی و بندری هرمزگان و تحقق دو هدف یاد شده را تشریح کرد و در همین رابطه گفت: برای دستیابی به ظرفیت سالانه 8 میلیون TEU کانتینر در بندر شهید رجایی، مستلزم تکمیل تجهیزات فاز 2 و راه اندازی حوضچه شماره 3 طرح توسعه این بندر اهمیت ویژه ای دارد. بر همین اساس، توسعه فیزیکی بندر با اضافه شدن اراضی جدید تا وسعت 4800 هکتار و رفع معارضان آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ این توسعه اراضی را باید به گونه‏ای ادامه دهیم که تا 100 یا 200 سال آینده بندر شهید رجایی، به زمین نیاز نداشته باشد.

وی از تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر نسل سومی و هدفمند شدن بودجه آن به عنوان مهمترین برنامه‏های خود ذکر کرد و ادامه داد: ایجاد شهر لجستیکی در پسکرانه این بندر با ساماندهی بودجه سالانه و بهره گیری از سرمایه‏گذاری بخش خصوصی امکانپذیر است و این امر را پیش از این در بنادر دیگر تجربه کرده و عملیاتی ساخته‏ایم.

وی با اشاره به نقش محوری بندر شهید رجایی در کریدور شمال- جنوب، بر ضرورت افزایش سهم بنادر تجاری هرمزگان در بخش ترانزیت تأکید و اضافه کرد: رویکرد جدید بندر شهید رجایی درکنار احترام به بخش خصوصی، تلاش برای رونق فضای کسب و کار و ارتقای زیرساخت‏های فناوری اطلاعات دراین بندر است.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل آنکه 88 درصد کالاهای وارده و صادره به بندر شهید رجایی از طریق جاده جابجا می‏شود و این امر استهلاک راه‏ها، ترافیک، آلودگی و عوارض ناخوشایند دیگری را در پی دارد، تلاش خواهیم کرد تا سهم شبکه ریلی در این زمینه افزایش یابد و این کار شدنی است.

ایدنی در ادامه اظهاراتش«توسعه کشتیرانی ساحلی» را به عنوان یک از طرح‏های مدنظر خود برای بهره‌گیری بهینه از سواحل و بنادر جنوبی در رونق بیشتر حمل و نقل دریایی دانست و گفت: با اخذ تسهیلاتی از سازمان بنادر و هماهنگی‏هایی که با بنادر استان‏های بوشهر و خوزستان انجام خواهیم داد، به جای استفاده از جاده برای حمل داخلی کالا از ارسال محموله‏ها از طریق کشتی به سایر بنادر کشور استفاده خواهد شد.

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان همچنین با اشاره به درون‌نگر بودن دیدگاه خود در عرصه مدیریت نیروی انسانی، گفت: پرورش مدیران جوان، خلاق و مجرب در برنامه‏های کاری اداره کل خواهد بود و قطعا با توان خوب مدیران و کارشناسان بنادر هرمزگان در مسیر رشد و تعالی سرمایه‏های انسانی گام برخواهیم داشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود شعار جدید مجتمع بندری شهید رجایی را هرآنچه مشتری بخواهد، ما نیز همان را انجام می‏دهیم اعلام کرد و گفت: پایبندی به اصول مشتری مداری در سرلوحه تمامی برنامه‏های کاری قرار دارد و با همیاری همدیگر باید این شعار را نهادینه کنیم.

ایدنی همچنین فعالان حوزه دریایی و بندری هرمزگان را از پرداختن به حاشیه‏هایی که نتیجه آن به سود رقبای منطقه‏ای تمام می‏شود، برحذر داشت و اضافه کرد: تقویت وفاق ملی باید سرلوحه کاری ما باشد و انتظار ما این است که همه اقشار صنعت حمل و نقل در راستای اعتلای جایگاه بندر شهید رجایی در سطح منطقه‏ای و بین‏المللی یاریگر مجموعه مدیریتی این بندر باشند.

تعداد مشاهده (653)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "کاهش 800 هزار کانتینری عملیات در بندر شهیدرجایی"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید