18 خرداد 1393

بیانیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص سانحه قطار مسافری تهران- مشهد

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

بیانیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص سانحه قطار مسافری تهران- مشهد

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پی بروز سانحه قطار مسافری فوق العاده تهران - مشهد، ضمن ابراز همدردی با صدمه دیدگان حادثه و دلجویی از کلیه مسافرین آن قطار بیانیه ای را منتشر کرد.

بسمه تعالی

به دنبال بروز سانحه قطار مسافری فوق العاده تهران- مشهد، راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با صدمه دیدگان حادثه فوق و دلجویی از کلیه مسافرین عزیز آن قطار بر خود لازم می داند نسبت به برخورد با مسببن و مقصرین این حادثه اقدام  کند چرا که متولیان آن به خوبی می دانند که حفظ جان شهروندان و هموطنان عزیز پاسخ به اعتمادی است که به دست آوردن آن کار آسانی نبوده است و پیرو همین مساله هیچ گونه اغماضی در این مورد پذیرفته شدنی نخواهد بود.

شایان ذکراست کمیسیون سوانح عالی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به محض وقوع سانحه با حضور در محل و تشکیل جلسات تخصصی نسبت به بررسی دقیق عوامل بروز سانحه اقدام کرد .

طبق گزارش ارایه شده کمیسیون عالی سوانح راه آهن ،نسبت به شناسایی و برخورد با مسببین مستقیم و غیرمستقیم و راههای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تصمیمات لازم اتخاذ شده که اهم این موارد در گزارش کمیسیون سوانح راه آهن به شرح پیوست مشاهده می گردد.

در همین راستا مدیر کل منطقه شمالشرق با پذیرش قصور پرسنل تحت امر خود و به نشانه عذر خواهی از مردم از سمت خود استعفاء نمود که مورد موافقت راه آهن قرار گرفت.

امید است با تمهیدات اندیشیده شده دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نباشیم.

روابط عمومی راه آهن ج.ا.ا

 

گزارش حادثه برخورد قطار مسافری با قطار باری در ایستگاه امروان شاهرود (مورخه 15/3/93)

شرح حادثه :

این حادثه مورخه 15/3/93 قطار مسافری كد 3342 (فوق العاده 9 تهران مشهد) با لكوموتیو به شماره 1529 با تعداد 12واگن به وزن 600تن در ساعت 20:03 وارد ایستگاه سمنان شده و پس از تعویض لكوموتیوران و كمك لكوموتیوران و دریافت حكم احتیاط مبنی بر رعایت تقلیل سرعت 30 كیلومتر بر ساعت از كیلومتر 200+333 الی 500+334 (روی سوزنهای زوج ایستگاه امروان از سمت لارستان) در ساعت 21:57 ازایستگاه لارستان به سمت ایستگاه امروان (محل حادثه) حركت می نماید .

لازم به توضیح است بعلت تعویض تراورسهای بتونی سوزن‌های بلاك فرد، ایستگاه امروان - سرخده، سرخده - دامغان از پوشش مركز CTC خارج و به صورت محلی توسط متصدی ترافیك اداره می گردید .

به دستورمرکزكنترل ترافیک شاهرود با توجه به مسدود بودن بلاك فرد ایستگاههای  امروان - سرخده، به علت انجام عملیات تعویض تراورس متصدی ترافیك ایستگاه امروان قطار باری كد 305 ( با دوبله لكوموتیو 846 و 921 که با تعداد 35 واگن مخزندار خالی به وزن 1000تن و بطول 550 متر را از بلاك زوج ( بلاک غیرمتعارف) سرخده - امروان قبول و به خط 4  ایستگاه وارد می‌نماید، و قطار مسافری كد 3342 از ایستگاه لارستان قبول میگردد و قرار بوده این قطاردر پشت چراغ ورودی متوقف باشد تا قطار مسافری كد 1851 مسافری حرم به حرم از خط دو به سمت لارستان از بلاك فرد عبوری گردد و سپس اقدام به مسیر گیری جهت ورود و عبور قطار مسافری ف 9 از خط 3 نماید، با توجه به اینكه همپوشانی مسیر تنظیمی خط 4 برای قطار باری به سمت بلاك زوج لارستان باقی مانده بوده قطار مسافری كد 3342  درساعت 22:11 بدون توجه به رنگ قرمز سیگنال‌های علائم الكتریكی با سرعت تقریبی 107  كیلومتر بر ساعت به ایستگاه امروان وارد و با سرعت درحدود 61 کیلومتر بر ساعت با قطار باری متوقف برخورد می نماید، متاسفانه در این حادثه یك نفر مسافر فوت نموده و تعداد 31 نفر مسافر و 4 نفر از كاركنان راه آهن مصدوم و به بیمارستان اعزام می گردند.

در این حادثه به لكوموتیوها و سالنها و واگنهای مخزندار قطار باری خسارات فراوانی وارد می شود.

با توجه به باز شنوی مكالمات ضبط شده از بی سیم ایستگاه امروان، متصدی ترافیك شش مرتبه در ساعتهای 22:10:04 و 22:10:28 اعلام توقف  به لكوموتیوران می دهد كه پاسخی دریافت نشده است.

اقدامات انجام شده:

- فرماندهی عملیات امداد و نجات و اسکان و جابجایی مسافرین و عملیات جمع آوری حادثه ازساعت اولیه بروز حادثه تا زمان جمع آوری حادثه و برقراری وضعیت عادی سیرقطارهادرستاد مرکز و ناحیه راه آهن شمالشرق

- اعزام کمیسیون عالی سوانح راه آهن به محل حادثه جهت بررسی بیشتر ودقیق چگونگی بروز حادثه

- انجام تحقیقات و بررسی کلیه مسائل مربوط به حادثه به منظورارائه راهکارهای پیشگیرانه و جلوگیری ازتکرار آن

نتیجه تحقیقات اولیه:

1- علت حادثه :

عدم رعایت مقررات عمومی حرکت و عبور از چراغ قرمز

2- مسببین حادثه:

- لكوموتیوران قطار مسافری به علت عدم توجه به رنگ زرد دو نمای خبری و قرمز سه نمای ورودی  سیگنالهای علائم الكتریكی و عدم پاسخگویی به بی سیم متصدی ترافیك ایستگاه امروان و کاهش ندادن سرعت با توجه به  مفاد حکم احتیاط (تقلیل سرعت 30کیلومتر بر ساعت روی سوزنهای ورودی ایستگاه امروان)

- كمك لكوموتیوران قطار مسافری به علت عدم هشدار به لكوموتیوران و اعلام ننمودن نمای قرمز چراغهای علائم به لكوموتیوران و عدم یاد آوری مفاد حکم احتیاط (تقلیل سرعت 30کیلومتر بر ساعت روی سوزنهای ورودی ایستگاه امروان ) و داشتن مسئولیت مشترك با لكو موتیوران

- متصدی ترافیك امروان به علت قبول همزمان دو قطار از طرفین و نداشتن امكان  تنظیم  مسیر قطارها  و اقدام به ابطال مسیرچندین مورد که موجب توقف قطارها ازطرفین ایستگاه برخلاف رعایت مقررات ذیربط  شده است.

- كنترلر بهره برداری به علت عدم نظارت بر كار مامورین و صدور مجوز قبولی دو قطار مقابل همدیگر  با توجه به شرایط قبول و اعزام 3 رام قطار در طرفین ایستگاه و عدم رعایت مقررات مربوطه

3- نحوه برخورد با مسئولین حادثه

- براساس تصمیمات متخذه برای مامورین ذیربط و مستقیم درحادثه برابر روال اداری ضمن تعلیق از کار ،پرونده حادثه توسط کمیسیون سوانح ناحیه به قید فوریت تشکیل وجهت تصمیم گیری به هیئت تخلفات اداری ارسال گردد .- مقرر گردید نسبت به برکناری مامورین ارشد ناحیه ( اعضای کمیسیون جلوگیری از سوانح ) شامل : معاون بهره برداری وناوگان، روسای گروه سیروحرکت و ایمنی اقدام و نسبت به توبیخ کتبی با درج درپرونده  سایر روسای گروه (خط وابنیه فنی، ارتباط وعلائم الکتریکی، ناوگان) که مسئولیت نظارتی مشترک داشته اند اقدام گردد  .

پیشنهادات جهت جلوگیری از تکرار

درتاریخ 17/3/93 با حضور مدیریت عامل ،قائم مقام ومعاونین راه آهن ومشاورین مدیرعامل واعضای کمیسیون عالی سوانح با توجه به جمع آوری اطلاعات اولیه حادثه فوق مورد بحث وبررسی وتبادل نظرقرارگرفت که پیامد آن تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ گردید :

1- مقرر گردید به جهت سیر ایمن کلیه قطارها و جلوگیری از هرگونه خطای نیروی انسانی نسبت به نصب بالیس در ورودی ایستگاهها و سیستم onboard برروی کلیه لکوموتیوهای کشور حداکثر تا پایان سالجاری اقدام تا در مناطق مجهز به سیستم علائم الکتریکی از بروز این مورد ( عبور از چراغ قرمز ) جلوگیری بعمل آید .

2- مقرر گردید در محور تهران مشهد جهت ورود قطارها به خط قبولی برابر سیستم علائم اقدام و عمل باطل نمودن مسیر پس از ورود قطار به بلاک  ممنوع گردد. به  جز شرایط خاص و استثنایی که بایستی گزارش آن توسط کشیک مربوطه ارائه گردد .

3- با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی دربخش سیر و حرکت علی الخصوص در بخش راهبری ( لکوموتیوران ) مقرر گردید اقدامات لازم جهت تسریع در جذب 1500 نفر لکوموتیوران و طی دوره های آموزشی مربوطه در سالجاری صورت پذیرد .

4- مقرر گردید به منظور تشدید کنترلهای لازم از این پس صدور تاییدیه نهایی گواهینامه لکوموتیورانان و همچنین آزمایشات ادواری آنان به جای اداره کل سیر و حرکت توسط اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه صورت پذیرد .

5- نظر به استفاده ایمن از سیستم  C.T.Cدرمحورهای مختلف ازجمله محور تهران مشهد اقدام به محلی (local) نمودن کنترل ایستگاه تنها تحت شرایط خاص و پس از موافقت واحدهای ذیربط در مرکز باشد.

کمیسیون عالی سوانح

راه آهن جمهوری اسلامی ایران

 

تعداد مشاهده (972)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "بیانیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص سانحه قطار مسافری تهران- مشهد"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید