7 تیر 1393

صدور اولین احکام برای آلوده‏ کنندگان دریا به مواد نفتی در ایران

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

صدور اولین احکام برای آلوده‏ کنندگان دریا به مواد نفتی در ایران

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: برای اولین بار دادگاه‏های عمومی بابت ایجاد آلودگی دریایی علیه متخلفان حکم صادر کردند.

محمد رضا قادری که در پنل تخصصی «نقش اجرای مؤثر مقررات در تأمین ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی» در بیست و دومین همایش ارگان‏های دریایی سخن می‏گفت؛ توضیح داد: برای اولین بار در خوزستان و بوشهر سازمان بنادر توانست چند مورد از تخلفات از قانون حفاظت از دریاها و رودخانه ‏ها در مقابل آلودگی به مواد نفتی را به دادگاه ببرد و عله متخلفان حکم بگیرد.

وی درعین حال با بیان اینکه «هنوز در جهت اجرای این قانون با مشکلاتی مواجه هستیم»، افزود: برای تسهیل رسیدگی به جرایم مربوط به ماده 89 این قانون، نیازمند بازنگری این ماده قانونی هستیم که بخش حقوقی سازمان بنادر پیشنهاد بازنگری را ارائه داده است.

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: یکی از چالش‏های اجرای کنوانسیون بین‏المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) و قانون حفاظت از دریاها و رودخانه‏ها در مقابل آلودگی به مواد نفتی، ضعف پوشش بیمه‏ای است.

وی توضیح داد: وقتی قانون حفاظت از دریاها و رودخانه ‏ها در مقابل آلودگی به مواد نفتی در هیأت دولت تصویب می‏شد، گفته شد پوشش بیمه‏ای صرفا مربوط به کشتی‏هاست و سکوها و خطوط لوله دریایی را در بر نمی‏گیرد؛ در حالیکه وزارت نفت باید این پوشش بیمه ‏ای را پیگیری و برقرار کند.

قادری با بیان اینکه «در بخش صنایع و سکوهای دریایی نظام HSE کاملا در وزارت نفت مستقر شده است»، درعین حال گفت: طرح‏های اقتضایی مربوط به قانون مقابله با آلودگی‏های نفتی هم باید از سوی این وزارتخانه اجرا شود.

به گفته وی، بیشترین آلودگی‏های نفتی ناشی از تأسیسات مستقر در بخش خشکی و سواحل عسلویه و ماهشهر و نیز لوله ‏های زیردریاست که باید به این موارد رسیدگی جدی شود.

وی افزود: در مورد بانکرینگ هم کنوانسیون بانکر لازم ‏الاجراست و باید پوشش بیمه‏ ای برای آن برقرار شود.

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قاچاق سوخت در آب‏های ایران اعلام کرد: قاچاقچیان سوخت خود را در دریا تخلیه می‏کنند که باید دریابانی نیروی انتظامی و حفاظت شیلات به آن رسیدگی کنند.

وی درباره وضعیت سایر کنوانسیون‏های دریایی به کنوانسیون آب توازن کشتی‏ها اشاره کرد و با بیان اینکه «این کنوانسیون هنوز لازم‏ الاجرا نشده اما ایران به آن پیوسته است»، افزود: تقریبا همه کشتی‏های ورودی به بندرعباس بر مبنای مفاد این کنوانسیون بازرسی و آب توازن خود را تخلیه می‏کنند.

قادری با بیان اینکه «برای اجرای این کنوانسیون کارگروه مشترکی توسط سازمان بنادر، شیلات، محیط زیست و پژوهشگاه اقیانوس ‏شناسی تشکیل شده است»، تأکید کرد: باید آزمایشگاه معتمدی برای تجزیه و تحلیل آب‏های توازن ایجاد شود.

وی افزود: بانک اطلاعاتی گونه‏ های دریایی نیز توسط پژوهشگاه اقیانوس‏شناسی ایجاد شده و امیدواریم با بهره‏ برداری از شناور تحقیقاتی، روند اجرای کنوانسیون آب توازن کشتی‏ها بهبود یابد.

قادری درعین حال به وجود مخاطراتی در جریان تخلیه آب توازن کشتی‏ها اشاره کرد و توضیح داد: طبق الزامات کنوانسیون، تخلیه باید در منطقه‏ ای در فاصله 200 مایل از ساحل و با 200 متر عمق از کف دریا انجام گیرد؛ اما با توجه به موقعیت خلیج فارس، این منطقه محل مناسبی برای عملیات دزدان دریایی و از مناطق فعالیت آنهاست که باید امنیت کشتی‏ها در زمان تخلیه تأمین شود.

به گفته وی، دستورالعمل جمع ‏آوری رسوبات کارگاه‏های تعمیر کشتی و بانک اطلاعاتی مواد شیمیایی و خطرناک وارداتی و صادراتی کشور نیز باید تهیه شود.

 

تعداد مشاهده (479)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "صدور اولین احکام برای آلوده‏ کنندگان دریا به مواد نفتی در ایران"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید