23 آبان 1396

قرارداد فاینانس 7 میلیارد دلاری برای توسعه ریلی کشور

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

قرارداد فاینانس 7 میلیارد دلاری برای توسعه ریلی کشور

قرارداد فاینانس 7 میلیارد دلاری برای توسعه ریلی کشور

در دیدار با هیئت آلمانی جزئيات برنامه‌های شرکت راه‌آهن برای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی ایران مطرح شد

 

به گزارش خبرنگار ترابران، هیأتی متشکل از شرکت‌های فعال در بخش ریلی کشور آلمان در دیدار  دیروز خود با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات ریلی ایران و آلمان تأکید کردند. تیلمان رودلف براون، معاون رئیس بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، روز گذشته، در ادامه سفر خود به ایران با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

سعید محمدزاده ، مدیرعامل راه‌آهن، در این جلسه اظهار داشت: کشور آلمان یکی از تأثیرگذارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بزرگترین اقتصاد این اتحادیه به شمار می‌رود روابط ایران با آلمان و گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی از اولویت‌های مهم سیاست خارجی ایران در رابطه با اتحادیه اروپا است.

محمدزاده با اشاره به افزایش حجم روابط اقتصادی ایران با آلمان گفت: این رقم در سال گذشته میلادی به 9.2 میلیارد یورو رسید؛ ایران و آلمان می‌توانند به عنوان دو شریک قابل اعتماد در زمینه‌های مختلف اقتصادی همکاری‌های مناسبی داشته باشند.

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: ایران بین کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی دومین کشور بزرگ اقتصادی است، GDP ایران در سال 2016 میلادی 412 میلیارد دلار بود و اقتصاد ایران در آن سال جهش 6.4 درصدی داشت.

وی افزود: پس از برجام حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا 60 درصد افزایش یافت و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران درنظر گرفته شد و 17 درصد سهم صادرات ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است.

محمدزاده به برنامه‌ ششم توسعه ایران اشاره کرد و گفت: طبق این برنامه در سال 2016 میلادی آغاز می‌شود و تا 2021 ادامه دارد، راه‌آهن ایران باید سهم خود را در حمل بار از 12 به 30 درصد و در حمل مسافر از 8 به 20 درصد برساند.

وی افزود:‌ در همین راستا یکی از برنامه‌های ما، افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا بین قطب‌های اقتصادی دنیا به ویژه خلیج فارس و شمال اروپا و همچنین آسیای شرقی و اروپا از طریق ایران است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: افزایش خطوط برقی با هدف ارتقای سرعت به 200 کیلومتر بر ساعت، نوسازی و بازسازی خطوط، ایستگاه‌ها و ناوگان، توسعه ایستگاه‌های مسافری، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین منابع مالی، توسعه و ایجاد بنادر خشک و مراکز لجستیک و اتصال به مراکز تجاری و معدنی و توسعه زیرساخت‌ها در بنادر، از دیگر برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: برای تحقق این اهداف، رویکرد راه‌آهن، مشارکت بخش خصوصی در سه حوزه کاری است، بهره‌برداری از ناوگان به بخش خصوصی واگذار شده است و همچنین خدمات و سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی در این حوزه در دستور کار است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت:‌ در چهار سال گذشته کشور ایران بیش از 1.5 میلیارد دلار در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری مستقیم داشته است و این غیر از ارقام فاینانس است که در حال حاضر راه‌آهن ایران 7 میلیارد دلار قرارداد فاینانس برای توسعه زیرساخت‌های ریلی منعقد کرده است.

معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان با بیان اینکه ما 190 عضو شرکتی ریلی داریم که در بخش‌های مترو، راه‌آهن بین شهری،‌ راه‌آهن برون‌شهری و زیرساخت‌های ریلی آلمان فعال هستند گفت: ضروری است دو طرف ایران و آلمان برای تحقق توسعه لجستیک با محوریت راه‌آهن و فرودگاه در ایران، ایده‌ها و نظریات خود را ارائه دهند.

در این مراسم معاون رئیس بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان خطاب به مدیرعامل راه‌آهن ایران گفت: ما در یک نامه که از وزیر راه و شهرسازی دریافت کردیم و در جلسه‌ای که در گذشته در آلمان دیدار داشتیم، راهکارهای بهتر برای همکاری بیشتر ایران و آلمان بر توسعه ریلی و لجستیکی را بررسی کردیم.

تیلمان رودلف براون ادامه داد: ارتقای زیرساخت‌های ریلی از چین تا خاورمیانه با محوریت ایران و تحقق هدف توسعه ترانزیت از دیگر برنامه‌ها در این حوزه است. همچنین تلاش می‌کنیم نقش شرکت‌های آلمانی در توسعه ترانزیت ریلی منطقه خاورمیانه با محوریت ایران مشخص شود.

وی افزود: همکاری لجستیکی ایران و آلمان دیگر موضوع مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار قبلی خود با ما در آلمان بود که در این حوزه باید لجستیک در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) محقق شود و باید این موضوع را بررسی کنیم که دو طرف برای تحقق این ایده باید چه مواردی را مطرح و دنبال کنند.

معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان جلسه امروز خود و فعالان بخش حمل‌ونقل ریلی و اقتصادی آلمان با مدیرعامل راه‌آهن ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: راه‌آهن در کشور آلمان پیشینه‌ای 200 ساله دارد و ما در تکنولوژی خطوط ریلی، برقی‌سازی و دیجیتال حرف‌های زیادی برای گفتن داریم در واقع، تمام شرکت‌های ارتبا و حمایت متقابلی با راه آهن دارند.

 

تعداد مشاهده (736)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "قرارداد فاینانس 7 میلیارد دلاری برای توسعه ریلی کشور"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید