20 فروردین 1398

عزم ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران جزم است / دست‌های کوتاه

مولف: tarabaran   /  دسته: شماره 164   /  رتبه دهید:

عزم ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران جزم است

دست‌های کوتاه

علی‌رضا کیوانی‌نژاد

 

ترابران- صحبت از آلودگی هوای تهران، اکنون کلیشه‌ای شده است. با این حال هر نهادی به فراخور مسئولیتش، تلاش می‌کند قدمی بردارد، ولو ناچیز، بلکه همان قدم ناچیز هم بتواند گره سرب از کلاف سردرگم هوای تهران باز کند.

یکی از همین راهکارها، حضور واحد سیار کنترل کالیبراسیون ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در مبادی ورودی شهر است که به‌رغم تلاش همه دست‌اندرکارانش، احتمالا به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم، راه درازی تا کسب نتیجه مطلوب پیش روی دارد و به نظر نمی‌رسد به راحتی بتواند در این جنگل دود و آهن، آسمان صاف را دوباره به رویای پایتخت‌نشینان سنجاق کند.

 

واحد سیار کنترل کالیبراسیون ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، نیروی کافی برای انجام ماموریتش ندارد. این واقعیت تلخ، چیزی نیست که بشود انکارش کرد. کافی است چند دقیقه کنار این واحد سیار در ورودی باب‌الرضای بهشت‌زهرا بایستید تا متوجه شوید از هر 100 کامیون یا اتوبوسی که رد می‌شوند، 99 مورد حتی نیش‌ترمز هم نمی‌زنند.

بهرنگ طیبی که در همین واحد سیار کار می‌کند، همین که سرش خلوت می‌شود، می‌گوید:« بچه‌ها خیلی زحمت می‌کشند. کلا تمام دست‌اندرکاران ستاد معاینه فنی تلاش می‌کنند این فرهنگ جا بیفتد که باید خودروها را سالم و مرتب روانه جاده کنیم. ما واحدی هستیم که آلایندگی ماشین‌های سنگین را در دروازه‌های ورودی تهران مثل پارچین، میدان آرژانتین، تجریش، رسالت، سه راه اندیشه و غیره بررسی می‌کنیم. همان‌طور که می‌بینید- به افسر راهور اشاره می‌کند که کنار ما ایستاده و مشغول جریمه کردن یک راننده است- ما با کمک ماموران محترم راهور، از راننده‌ها می‌خواهیم که ماشین را نگه دارند و بعد هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم.» پراید وانت سفید واحد سیار کنترل کالیبراسیون مجهز به یک لپ‌تاپ است. نرم‌افزاری روی آن نصب شده که میزان آلاینده بودن دود اگزوز خودرو را تعیین می‌کند. طیبی می‌گوید: «ما یک حسگر را در اگزوز خودرو می‌گذاریم و راننده سه‌بار گاز می‌دهد. اگر میزان آلاینده بودن دود آن از حد مجاز بالاتر باشد به افسر راهور اعلام می‌کنیم و او هم طبق قانون با راننده برخورد می‌کند.»

جریمه، فک پلاک و اعزام به تعمیرگاه

راننده‌ای از کامیون پیاده می‌شود. پابرهنه است. کفشش را از زیر صندلی درمی‌آورد و می‌پوشد. وقتی هم که کارشناس واحد سیار می‌خواهد برود توی کابین و گاز بدهد، به او تذکر می‌دهد که کفشش را درآورد. افسر راهور می‌خندد. می‌گوید کاش به همین اندازه هم به سالم بودن و کارکرد موتور ماشینش بها بدهد. طیبی حسگر را می‌گذارد توی اگزوز ماشین. گاز اول. گاز دوم. به گاز سوم نمی‌رسد که طیبی فریاد می‌زند مردود!

خب از اینجا به بعد چه اتفاقی می‌افتد: «ما نمی‌توانیم تمام ماشین‌های عبوری را بررسی کنیم، این یک واقعیت است ولی اگر از اینجا هم رد شوند، جای دیگر احتمالا گیر می‌کنند. ماشین این راننده هم که اصلا معاینه فنی ندارد. احتمالا به تعمیرگاه اعزام شده و جریمه می‌شود. تازه اگر شانس بیاورد و فک پلاک نشود.» که نمی‌شود و فقط جریمه و اعزام به تعمیرگاه در پرونده‌اش ثبت می‌شود. طیبی به این هم اشاره می‌کند که هر روز این آمار و اطلاعات در سامانه ستاد معاینه فنی تهران، به‌روز می‌شوند.

اکیپ واحد سیار کنترل کالیبراسیون ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در سه شیفت کار می‌کنند. در واقع دو تیم در سه شیفت و در هر اکیپ 8 تا 10 نفر کار می‌کنند. ولی باز هم این نفرات برای کنترل و بررسی ماشین‌های عبوری کفایت نمی‌کند. افسر راهور که خودش هم از کمبود نیرو به ستوه آمده می‌گوید:« خود شما می‌توانی یک‌تنه تمام اخبار جهان را پوشش بدهی؟ خب من هم نمی‌توانم تمام ماشین‌های سنگین را متوقف کنم. ضمن این‌که اینجا بزرگراه است و خطرناک. به‌راحتی نمی‌شود فرمان توقف داد. ولی باز هم فکر می‌کنم همین نظارت‌ها سبب شده بسیاری از راننده در یک سیکل مرتب، ماشینشان را بررسی و عیب‌یابی کنند.»

تهران هنوز ابتدای راه است

ما سرگرم صحبت درباره چندوچون راهکارهای بهترشدن این طرح هستیم و ماشین‌های سنگین مدام رد می‌شوند و کمتر دم به تله می‌دهند. با وجود این، وقتی با معاون بهره‌برداری ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران صحبت می‌کنیم می‌گوید تاکنون- تا لحظه تنظیم این گزارش- حدود 4500 خودرو بررسی شده‌اند، ولی این رقم کم است و برای شهری مثل تهران، ناچیز.

سیدغفار وهابی می‌گوید:« این طرح فعلا در تهران اجرا می‌شود، ولی باید بدانیم که تهران در این راه تنها نیست و شهرهای دیگر هم از آلودگی هوا رنج می‌برند و باید کارهای مهمی در این زمینه انجام دهیم. ما در واحد سیار کنترل کالیبراسیون فقط روی آلایندگی هوا نظارت داریم. حتما می‌دانید که نگهداری خودروهای سنگین بسیار سخت و البته مهم است. راننده‌ها متاسفانه به‌ندرت به مسایل فنی توجه می‌کنند و محور تمرکز آنها روی درآمد و هزینه‌های نگهداری خودرو است که البته حق هم دارند، ولی اگر قرار باشد هر کسی با چنین استدلال‌هایی به فکر آلودگی هوای محیط‌زیست نباشد، فاجعه انسانی زودتر از چیزی که فکر می‌کنیم از راه می‌رسد. ما این روزها در تهران با بالاترین استاندارد این کار را انجام می‌دهیم. هر ماشین سنگینی که در حوزه حمل‌ونقل تهران باشد باید معاینه فنی را از تهران بگیرد. این یک قانون است؛ بنابراین ما تلاش می‌کنیم تمام استانداردها رعایت شوند. نرم‌افزاری که از آن استفاده می‌کنیم از یک مبنای خارجی بهره‌ برده، ولی بومی‌سازی شده است و همین نشان می‌دهد که ما در این زمینه اهتمام داریم و تلاش می‌کنیم از بهترین وسایل و تجهیزات استفاده کنیم.»

او درباره معاینه‌فنی‌های جعلی هم می‌گوید: «من هم دراین‌باره شنیده‌ام ولی باید بگویم به دلیل نظارتی که ما اعمال می‌کنیم بسیاری از آن‌ها از دور خارج شده‌اند. همکاران ما در اکیپ‌های سیار، هر روز اطلاعاتشان را وارد سیستم می‌کنند و این‌گونه راه دور زدن قانون بسته می‌شود.»

ماشین‌های سنگین دودزا که رد می‌شوند، انگار دهن‌کجی می‌کنند به تلاش تمام کسانی که می‌خواهند تهران، یک‌روز، فقط یک‌روز بیشتر، هوای سالم و پاک داشته باشد. آرزوی بزرگی نیست ولی همین که فعلا فرهنگِ داشتن معاینه‌فنی برای بسیاری از راننده‌های محترم جا نیفتاده و آن را «ادا و اصول» می‌نامند، یعنی تهران هنوز اول راه است، هنوز راه زیادی پیش رو دارد برای رویا بافتن و شعر ریسیدن در خنکای یک هوای سالم، هنوز

...

تعداد مشاهده (33)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "عزم ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران جزم است / دست‌های کوتاه"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید