20 فروردین 1398

ارزيابي صلاحیه ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی توسط نمايندگان انجمن‌هاي صنفي / نقدي بر يك پيش‌نويس غيرفني

مولف: tarabaran   /  دسته: شماره 164   /  رتبه دهید:

ارزيابي صلاحیه ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی توسط نمايندگان انجمن‌هاي صنفي

نقدي بر يك پيش‌نويس غيرفني

 

ترابران- اواسط دی ماه سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در نامه‌ای، پیش‌نویس «اصلاحیه ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی» را در 11 ماده خطاب به انجمن‎های فعال حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا ارسال کرد و نظرات و پیشنهادات آنها را خواستار شد. در آن نامه تاکید شده بود در صورتی ‌که انجمنی به این نامه پاسخ ندهد نشان‌دهنده پذیرش و تایید ضوابط است.

ترابران به منظور ارزیابی این سیاست جدید، به سراغ رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران و نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رفت تا نظرات و پیشنهادات آنها را در خصوص ضوابط پیشنهادی جویا شود. این نمایندگان صنفی معتقدند استفاده از مدیران فنی نه تنها سازگار با حمل‌ونقل بین‎المللی نیست بلکه با افزایش هزینه‎ها موجب توقف ناوگان بین‎المللی می‎شود.

 

یونس جاوید، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفي شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، در خصوص دستورالعمل به‌کارگیری مدیر فنی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی گفت:«در ابتدا بايد خاطرنشان كنم، براساس بند 13 ماده 7 قانون تغییر نام "وزارت راه" به "وزارت راه و ترابری" مصوب سال 1353، تعیین ضوابط و معیارهای لازم برای ایجاد، اداره و توسعه موسسات ترابری و نظارت بر فعالیت آنها، از اهم وظايف وزارت راه و ترابری است و لزومی به قانون‌گذاری جدید در این حوزه وجود ندارد.»

او در ادامه با اشاره به ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1390 افزود:« براساس اين ماده قانوني، شرکت‌هاي حمل‌ونقل بار و مسافر و رانندگان وسایل نقلیه عمومی در صورت تخلف از ضوابط حمل بار و مسافر و ایمنی عبور و مرور در راه‌های کشور، وفق مقررات این قانون جریمه و جهت تعیین و پرداخت خسارت به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یا شهرداری محل معرفی خواهند شد.»

این مشاور حقوقی در زمينه حمل‌ونقل بین‌المللی تصریح کرد: «در مورد تخلفات مرتبط با ایمنی و تصادفات نيز موضوع توسط کمیسیونی متشکل از نماینده سازمان مزبور و نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی و نماینده صنف مربوطه رسیدگی شده و در صورت احراز تخلف، اشخاص مذکور برای بار اول تذکر کتبی گرفته و برای بار دوم به بعد، متناسب با نوع و تکرار تخلف از یک تا پنج میلیون ریال به ازای هر تخلف جریمه خواهند شد. ضمن اينكه در مورد تخلفات منتهی به تصادفات جرحی یا فوتی ناشی از قصور و یا در صورت تکرار تخلف بیش از سه بار، مراجع مذکور مجازند پروانه فعالیت شرکت یا موسسه حمل‌ متخلف را از یک ماه تا یک سال تعلیق و در صورت تکرار برای بار چهارم به‌طور دائم لغو کنند.»

جاويد با اشاره به تبصره ذیل ماده 5 آیین‌نامه اجرایی تبصره یک مواد 31 و 32 «قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» مورخ 15/08/91 مصوب هیئت‌وزیران خاطرنشان كرد:« حال به موجب این تبصره، شرکت یا موسسه برون‌شهری موظف است شخصی را به‌عنوان مدیر فنی به کار گیرد که او موظف است قبل از حرکت وسیله نقلیه وضعیت فنی آن را بررسی و قابلیت آن را برای سفر پیش‌بینی و به‌طور کتبی تایید کند.»

او معتقد است:« مطالعات کارشناسی مستدلی از سوی مديران وزارت راه و شهرسازی در دفاع از متن صریح و روشن بند 13 ماده 7 قانون تغییر نام (تعیین ضابطه‌ها و معیارهای لازم برای ایجاد، اداره و توسعه موسسات ترابری اعم از آنکه در داخل و یا در خطوط بین‌المللی فعالیت داشته باشند و نظارت بر فعالیت آنها) که مصوب مجلس بوده است و هرگز آیین‌نامه مصوب هیئت دولت را یارای مقاومت در برابر آن نیست، معمول نشده و در عوض، بدون هیچگونه کار کارشناسی، وجود مدیر فنی برای شرکت‌های حمل بين‌المللی، ضروری تشخیص داده است.»

 

ناسازگاري با مقتضیات

حمل بین‌المللی

او تاکید کرد:« مدیر فنی به‌هیچ‌وجه با مقتضیات این رشته از فعالیت بازرگانی بین‌المللی سازگار نیست، بلکه خود، به عاملی بازدارنده در مسیر فعالیت عادی این رشته تبدیل خواهد شد.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفي شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از منظر اجرایی نیز با بيان اینکه در مصوبه هیات‌وزیران اشاره‌ای به کامیون‌های شاغل در بخش حمل‌ بین‌المللی نشده، اعلام کرد:« شرکت‌ها و رانندگان کامیون‌های فعال در اين بخش، با توجه به نوع ماموریت خود که بايد مسافت طولانی با میانگین حدود 8 الی 12 هزار کیلومتر را در مسیر رفت‌وبرگشت طي کنند و همچنین پرهزینه بودن مخارج تعمیرات در خارج از کشور با پرداخت ارزی، مسلما قبل از سفر نسبت به انجام تعمیرات موردنیاز و آماده به سفر بودن کامیون اقدام می‌کنند تا از تحمیل هزینه‌های گزاف جلوگیری شود.»

جاويد با اشاره به مقررات جاری در مسیرهای کشورهای خارجی و به‌خصوص کشورهای اروپایی، گفت:« بر اساس این قوانین، چنانچه کامیون در مسیر توسط عوامل ذی‌ربط به علت مغایرت وضعیت کامیون با استانداردهای موردقبول کشورهای مسیر به‌ويژه اتحادیه اروپا از جمله استفاده از لاستیک‌های غیراستاندارد آن کشورها،‌ سوخت غیراستاندارد و... متوقف شود، راننده ملزم به انجام اصلاحات موردنظر میشود که این موضوع نیز هزینه سنگینی را به راننده و شرکت تحمیل خواهد کرد، بنابراین کامیون‌های شاغل در بخش حمل بین‌المللی به‌منظور اجتناب از این هزینه‌ها، همیشه آماده سفر هستند.»

ناوگان بینالمللی از به‌کارگیری مدیر فنی مستثنی شوند

گفتنی است در تبصره 2 ماده 5 پیش‌نویس اصلاحیه ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی آمده است:«اگر محل بارگیری در استان يا شهرستان خارج از محل استقرار شرکت حمل‌ونقل باشد شرکت با حفظ مسئولیت خود می‌تواند با استفاده از مدیر فنی شرکت همکار نسبت به بازدید فنی وسیله نقلیه اقدام نماید.»

جاويد با بیان اینکه کامیون‌های تحت پوشش شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در بسیاری موارد از محل تخلیه کالا در شهرستان‌ها به مبدا جدیدی برای بارگیری اعزام می‌شوند که دفتر شرکت نیست، افزود:« به اين ترتيب، امکان بازدید فنی توسط شخص دیگر که مسئولیت این کار را داشته باشد میسر نبوده و در این مورد نیز تفاوت فاحشي از نظر استفاده از مدیر فنی در بخش حمل‌ونقل داخلی که در مراکز اعلام شده نسبت به صدور بارنامه اقدام میکند با حمل‌ونقل بین‌المللی که مبادی حمل مختلف و پراکنده است، وجود دارد.»

او اضافه کرد:« کامیون‌های شاغل در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی به علت الزام به دارا بودن استانداردهای بین‌المللی به‌خصوص مقررات اتحادیه اروپا به‌هیچ‌وجه از نظر فنی و آماده به سرویس بودن قابل‌مقایسه با ناوگان داخلی نیستند.»

جاوید خاطرنشان کرد:«بر اساس اطلاعات و شواهد موجود به علت جوان بودن سن ناوگان در حمل‌ونقل بین‌المللی نسبت به ناوگان داخلی و لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی تعداد تصادفات کامیون‌های بخش بین‌المللی قابل‌مقایسه با تصادفات کامیون‌های بخش حمل‌ونقل داخلی نیست.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفي شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران،  از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخواست کرد:« موضوع داشتن مدیر فنی برای مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی "کان لم یکن" تلقی و از اجرای آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در مخالفت با متن قانون قرار دارد، ممانعت شود.»

نيازي ‌به مدیر فنی نداريم

در ماده یک پیش‌نویس اصلاحیه ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی آمده است «مدیر فنی شخصی است حقیقی یا حقوقی که مطابق مفاد این ضوابط واجد شرایط لازم جهت بررسی وضعیت فنی وسیله نقلیه قبل از حرکت بوده و قابلیت آن را برای سفر پیش‌بینی و به‌طور کتبی تایید می‌نماید.» اما محمود امتی، نایب‌رئیس انجمن صنفي شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان با اشاره به اینکه در آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به موضوع مدیر فنی پرداخته نشده است، مي‌گويد:« فلسفه وجودی مدیر فنی این است که فردی قبل از بارگیری ناوگان را کنترل کند، این در حالی است که در حمل‌ونقل بین‌المللی گاه ممکن است رانندگان 2 تا 6 ماه از محیط دفتر شرکت و به‌طور کل از کشور دور باشند و اصلا قابل‌دسترس نباشند.»

وی افزود:« حتی ناوگانی که از افغانستان برگشته و در ترکمنستان برای ارمنستان و گرجستان بارگیری می‌کند، عملا به مسیر تهران، مشهد یا حتی دفاتر مرکزی نمی‌آید تا مدیر فنی در شرکت حضور داشته باشد و آنها را کنترل کند.»

امتی نیز با تاکید بر اینکه مدیر فنی برای حمل‌ونقل بین‌المللی، تعریف نامانوسی است، افزود:« ناوگان بین‌المللی به چند دلیل قبل از اینکه مدیر فنی شرکت حمل‌ونقل بخواهد آنها را کنترل کند، کنترل می‌شوند چون در مسیرهای خارجی که تردد می‌کنند ضوابط و استانداردهایی از ارتفاع و تایر کامیون گرفته تا حتی نصب پلاک برای ورود کامیون خارجی دارند. برخی کشورها در مورد عاج تایر و پارگی چادر کانتینر هم سختگیری می‌کنند، حتی ترکمنستان برای پارگی در حد چند سانتی‌متر برای کانتینر روی کامیون بهانه می‌گیرد و اجازه ورود نمی‌دهد در واقع راننده بین‌المللی الزاما باید خودش را با موازین بین‌المللی مطابقت دهد، بنابراین کنترل کامیون‌هاي حمل‌ونقل بین‌المللی در اصل توسط کشورهای خارجی مسیر و مقصد انجام می‌شود.»

نايب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان با اشاره به اینکه معمولا رانندگانی که در بندرعباس بارگیری می‌کنند، در برگشت هم حمل داخلی دارند، توضیح داد:« بار آنها معمولا پنبه، سنگ‌آهن یا گوگرد است و از باربری داخلی بارنامه گرفته و در واقع از طرف مدیر فنی مستقر در شرکت کنترل می‌شوند؛ زیرا شرکت‌های حمل داخلی موظف هستند به تناسب بارنامه‌هایی که صادر می‌کنند، یک یا چند مدیر فنی داشته باشند.»

به گفته امتی، وجود مدیر فنی برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌ها و توقف ناوگان نخواهد داشت:« اگر من به راننده کامیونی که می‌خواهد از بندرعباس برای مرز دوغارون بارگیری کند، بگویم هر 3 ماه بیا مشهد تا مدیر فنی من کامیون تو را کنترل کند، بسیار زمان‌گیر و بیهوده است. بدین‌صورت وجود مدیر فنی صرفا برای کنترل کامیون‌هایی است که بار داخلی را حمل می‌کنند، نه بار بین‌المللی. اگر هم بر این موضوع اصرار داشته باشند جز اینکه هزینه اضافی صرف و زمان را ضایع کنند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

امتی با بیان اینکه خیلی از مدیران فنی‌ که در شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی فعال هستند، راننده‌هایی هستند که شرایط مدیر فنی را دارند و دوره‌های الزامی سازمان را در قالب کارگاه‌هایی می‌گذرانند، افزود:« در اغلب موارد هم مدیر فنی به استناد گفته‌های راننده برگه بازدید از کامیون را می‌دهد. ضمنا اگر 10 روز بعد از بازدید مدیر فنی، راننده نیمه‌یدک خود را به دلیل استاندارد نبودن یا ایراد در سیستم ترمز عوض کند، مدیر فنی دیگر حضور ندارد و ممکن است با همین شرایط مسافت زیادی طی شود.»

امتی با بیان اینکه مسئولان اگر بر لزوم مدیر فنی تاکید دارند، خودشان این مسئولیت را بپذیرند، خاطرنشان کرد:« تمام کامیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از مبادی ورود و خروج کشور تردد می‌کنند، اگر واقعا این مسئله برای مسئولان مشکل ایجاد کرده است، خودشان در سر مرزها کنترل کنند. اگرچه این کار هم گره‌ای به گره‌های دیگر اضافه می‌کند و موجب توقف بیشتر می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه بخشی از کار سازمان راهداری برای کنترل رانندگان، بحث فرهنگی و اقتصادی است، گفت:« سازمان باید به رانندگان کامیون کمک کند. هر روز راننده در مسیر خود پلیس را ملاقات می‌کند یا برای دلایل مختلفی مانند کارت هوشمند با سازمان راهداری ارتباط دارد. اگر ماشینی از لحاظ فنی مشکلی دارد، خود پلیس می‌تواند آن را متوقف کند؛ بنابراین سازمان حمل‌ونقل باید با همکاری پلیس این کنترل را انجام دهد و کار و وظیفه آنها نباید به بخش خصوصی واگذار شود.»

نايب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان یادآور شد:« مسئولان سازمان راهداری از ما در خصوص مدیر فنی نظرخواهی کردند و انجمن ایران و خراسان این نکات را منعکس کردند که چه موانع و مشکلاتی برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در پی دارد و عملا امکان‌پذیر نیست. به هر حال، فعلا ما نظرات خود را اعلام کرده‌ایم، اما نمی‌دانیم که می‌خواهند جلسه مشورتی با انجمن‌ها برگزار کنند یا مثل بسیاری از مسائل دولتی به‌صورت یک‌طرفه تصمیم بگیرند و دستورالعمل آن را ابلاغ کنند.»

تعداد مشاهده (5)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "ارزيابي صلاحیه ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی توسط نمايندگان انجمن‌هاي صنفي / نقدي بر يك پيش‌نويس غيرفني"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید