20 فروردین 1398

بودجه حداقلی برای سال پرشیب تورمی / این کیسه تهی است!

مولف: tarabaran   /  دسته: شماره 164   /  رتبه دهید:

بودجه حداقلی برای سال پرشیب تورمی

این کیسه تهی است!

 

ترابران- بودجه، آينه مالی شيوه اداره حكومت است و برخلاف شعار و حرف و سخنرانی، با عدد و رقم نشان می‌دهد حكومت چگونه بر مردم حكمرانی می‌کند؛ ضمن اینکه قابليت «پیشگویی« نحوه اداره اقتصادي و حتی سياسی و اجتماعی کشور در سال آتی را نیز برای ناظران عمومی و فعالان اقتصادي فراهم می‌کند. به قول معروف «بودجه‌ات را به من نشان بده تا به شما بگويم چطور کشور خود را اداره می‌کنيد.»

آنچه در ادامه از نظر خوانندگان خواهد گذشت، مروری بر جایگاه بخش حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ است تا تصویری از چگونگی اداره این بخش توسط دولت در سال آتی است تا بدانند نهایت انتظارات بخش از دولت تا کجا می‌تواند باشد.

 

بررسی اعتبارات تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای بر حسب امور نشان می‌دهد که این اعتبارات برای امور اقتصادی که فصل حمل‌ونقل یکی از فصول آن است در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۱۹۲۷۳۳ میلیارد ریال پیش‌‌بینی شده که نسبت به اعتبار مصوب سال ۱۳۹۷ از کاهشی معادل 4/2 درصد برخوردار است. ا اعتبارات تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای فصل حمل‌ونقل در این امور در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مجموع معادل ۷۱۲۱۰ میلیارد ریال پیش‌‌بینی شده که 9/36 درصد اعتبارات تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای امور اقتصادی در این سال را تشکیل می‌دهد. اعتبارات تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای فصل حمل‌ونقل در اعتبارات امور اقتصادی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به همین اعتبارات در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ از رشدی معادل 3/1 درصد برخوردار است. این افزایش در حالی اتفاق افتاده که اعتبارات امور اقتصادی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به اعتبارات این امور در سال ۱۳۹۷ از کاهشی 4/2درصدی برخوردار بوده است.

نگاهی به اسناد بالادستی در بخش حمل‌ونقل

در بند «ه» تبصره 1 لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ شرکت ملی نفت ایران مکلف شده است تا سقف مبلغ شصت هزار میلیارد ریال از منابع دریافتی خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌‌ها و پالایشگاه‌ها را به حسابی که نزد خزانه داری کل کشور افتتاح می‌شود، واریز نماید. خزانه داری کل کشور موظف است ۱۰۰ درصد مبالغ واریزی را با اعلام وزارت نفت به صورت ماهیانه به دستگاه‌های اجرایی ذیربط در سقف سهمیه‌‌های زیر برای خرید قیر مصرفی پروژه‌‌های مربوط و بر اساس موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور، پرداخت نموده و با شرکت مذکور تسویه حساب نماید:

1-۵۰ درصد اعتبار برای روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری، پروژه‌‌های مسکن مهر و فرودگاه‌های کشور در اختیار وزارت راه و شهرسازی

2- ۱۳ درصد اعتبار برای آسفالت معابر شهرهای جمعیت زیر پنجاه هزار نفر در اختیار وزارت کشور سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

3- ۱۷ درصد اعتبار برای خاک پوش (مالچ)، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور).

4-۱۷ درصد اعتبار برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام طرح پروژه‌‌های مشارکتی با دهیاری‌ها در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

در بند «ب» تبصره «۴» لایحه بودجه سال 1398 همچون سال گذشته، به بانک‌‌های عامل اجازه داده شده از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌‌های خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای سازمان‌های توسعه‌ای و نیز انواع مختلف حمل‌ونقل درون و برون‌شهری و همچنین حمل‌ونقل دریایی بدون انتقال مالکیت و با معرفی سازمان‌های توسعه‌ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذی ربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده‌کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن اقدام کنند».

اما اولا سقف تسهیلات ارزی اعطایی مشخص نشده است، ثانی در ارتباط با حمل‌ونقل برون شهری مشخص نشده که تسهیلات مذکور به ساخت زیربناها تعلق خواهد گرفت یا در بهره‌‌برداری و تامین وسایط نقلیه و ناقله. ضمن اینکه در حمل‌ونقل دریایی هم محل هزینه کردن تسهیلات مذکور شفاف نیست.

در بند «د» تبصره ۴ نیز به دولت اجازه داده شده پس از عقد قرارداد با تأمین کننده مالی خارجی اقدامات قانونی لازم را نسبت به تأمین سهم پانزده درصد (۱۵ درصد) تسهیلات مالی خارجی فاینانس برای طرح‌های ریلی و طرح‌های صنعت آب و برق از محل صندوق توسعه ملی به عمل آورد.

براساس بند «الف» تبصره ۱۰ لایحه بودجه 1398، شرکت‌های بیمه‌ای مکلفند مبلغ سه هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه ثالث دریافتی را به نزد خزانه‌داری کل واریز کنند. وجوه واریزی در اختیار سازمان راهداری، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور قرار گیرد تا در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ ومیر، هزینه شود.

تفاوت این بند از لايحه با بند متناظر آن در قانون بودجه سال ۱۳۹۷، تنها در مبلغ تعیین شده است؛ به‌طوری‌که در لایحه حدود ۹ درصد افزایش، مشاهده می‌شود.

ضمنا سهم هر دستگاه همانند قانون بودجه سال ۱۳۹۷ است: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۲۷ درصد، ناجا ۶۳ درصد و اورژانس کشور ۱۰ درصد.

فصل حمل‌ونقل

فصل حمل‌ونقل در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ شامل ۶ برنامه برنامه ارائه خدمات هواشناسی، برنامه راهبری توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی، برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی و برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی است.

از مجموع ۳۲۸ طرح فصل حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۶۳ طرح یا معادل ۸۰ درصد آن مربوط به برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، ۵۱ طرح یا 5/15درصد آن مربوط به برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی و ۱۵ طرح دیگر یا 5/4 درصد آن به برنامه‌‌های راهبری توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، توسعه حمل‌ونقل هوایی و توسعه حمل‌ونقل دریایی مربوط است.

اعتبارات پنج برنامه حمل‌ونقل در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مجموع ۶۱٫۹۲۴ میلیارد ریال است که نسبت به اعتبارات مصوب در سال ۱۳۹۷ که معادل 642/55 میلیارد ریال بوده از رشد ۱۱ درصدی برخوردار است.

1- اعتبارات برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۶٫۴۴۷ میلیارد ریال یا ۵۹ درصد اعتبار حمل‌ونقلی فصل حمل‌ونقل به برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص یافته است که نسبت به اعتبار مصوب سال ۱۳۹۷ که معادل ۳۲.۳۰۴ میلیارد ریال بوده از رشد ۱۳ درصدی برخوردار است. این حجم از اعتبارات پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بین ۲۶۳ طرح برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای توزیع شده است. با هزینه شدن این اعتبارات در پایان سال ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۶ طرح این برنامه خاتمه خواهد یافت و مورد بهره‌‌برداری قرار می‌‌گیرند.

اگرچه اعتبارات پیش‌‌بینی شده در زمینه برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه ۱۳۹۸ با وجود محدودیت‌‌های مالی، از رشد بالایی برخوردار است، اما وجود تعهدات سنگین و حجم طرح‌های در دست اجرا که به ۲۶۳ طرح می‌رسد و در نظر داشتن عملکرد سالیانه این برنامه که تحویل و در دست بهره‌‌برداری قرار گرفتن بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر انواع راه در سال است. ضروری است تا رفتهرفته نسبت به کاهش حجم تعهدات احداثی اقدام لازم صورت گیرد و با کاهش حجم تعهدات احداثی بر بهسازی و نگهداری انواع راه‌ها به منظور عبور و مرور ایمن و روان، تاکید شود.

گفتنی است که اعتبارات مورد نیاز برای اتمام عملیات اجرایی ۲۶۳ طرح این برنامه در سال‌‌های بعد از سال ۱۳۹۸ معادل ۶۷۹۶۰۸ میلیارد ریال پیش‌‌بینی شده که چنانچه تورمی در پیش نباشد و در جریان عملیات اجرایی تغییراتی در انجام طرح‌های که اکثرا موجب افزایش اعتبار می‌شود، به وجود نیاید و در سال‌‌های بعد هم سالیانه معادل اعتبار پیش‌‌بینی شده سال ۱۳۹۸ یعنی ۳۶٫۴۴۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح‌ها منظور گردد، بیش از ۱۸ سال طول خواهد کشید تا بدون افزایش و ورود طرح جدید، عملیات اجرایی همین طرح‌های در دست اجرای برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای خاتمه پیدا کند.

بررسی ۲۶۳ طرح برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای نشان می‌دهد این طرح شامل احداث آزادراه‌ها (۲۲ طرح)، احداث بزرگراه و ایجاد باند دوم (۷۳ طرح)، احداث راه اصلی (۵۳ طرح)، بهسازی راه‌های اصلی (۹۲ طرح)، احداث راه‌های کویری (۱ طرح)، تکمیل راه‌های مرزی (1 طرح) و سایر (۲۱ طرح) است.

توضیح اینکه طرح‌های دردست اجرا با نام بقیه عموما مربوط به نگهداری راه‌ها و شامل طرح‌های ایمن‌سازی و نگهداری راه‌های شریانی، تجهیزات و ماشین‌آلات و علائم ایمنی راه‌ها در راه‌های شریانی، اصلاح نقاط حادثه خیز راه‌های شریانی، روکش آسفالت راه‌های شریانی محورهای جنوب و جنوب غربی و محورهای شرقی، نوسازی ماشین‌آلات راهداری، روکش آسفالت و ایمن‌سازی راه‌های اصلی و فرعی غیرشریانی و تعمیر و نگهداری ابنیه فنی راه‌هاست.

2- اعتبارات برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی

برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی در فصل حمل‌ونقل شامل ۵۱ طرح در دست اجراست که 5/15 درصد طرح‌های در دست اجرای این فصل را تشکیل می‌دهد. اعتبار پیش‌‌بینی شده در لایحه برای طرح‌های مذکور در مجموع 445/24میلیارد ریال برآورد شده که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۷ که معادل 749/22میلیارد ریال بوده از رشد ۷ درصدی برخوردار است. اعتبار مذکور در اجرای طرح‌های مذکور در طول سال ۱۳۹۸ هزینه خواهد شد که با هزینه شدن اعتبار فوق عملیات اجرایی یک طرح یعنی طرح احداث راه آهن بافق - مشهد و راه آهن تربت حیدریه - سنگان - هرات تا پایان سال ۱۳۹۸ خاتمه خواهد یافت.

با این وجود حجم تعهدات این برنامه بسیار سنگین است تا جایی که اتمام عملیات اجرایی همین طرح‌های در دست اجرا بدون پذیرش طرح جدید، سال‌‌ها به طول خواهد کشید. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبار لازم برای اتمام عملیات اجرایی همین تعداد طرح‌های در دست اجرا بعد از سال ۱۳۹۸ معادل 322/063/1 میلیارد ریال پیش‌‌بینی شده است. با فرض اینکه بتوان سالیانه به میزان همین اعتبار پیش‌‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ یعنی 445/24میلیارد ریال در هر سال برای اتمام طرح‌های مذکور اعتبار پیش‌‌بینی کرد. اتمام عملیات اجرایی طرح‌های دردست اجرای این برنامه حدود ۴۳ سال طول خواهد کشید.

بررسی ۵۱ طرح برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی در فصل حمل‌ونقل لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که ترکیب این طرح‌ها به این شرح است: طرح‌های احداثی (۳۸ طرح)، احداث قطار حومه‌ای (2 طرح)، برقی کردن راه‌آهن (3 طرح)، بهسازی و نوسازی و نگهداری خطوط آهن، ایستگاه‌ها، علائم و ارتباطات (3 طرح)، رفع گلوگاه‌های ظرفیتی خطوط (1 طرح)، افزایش ظرفیت حمل مسافر (1 طرح)، کمک‌‌های فنی و اعتباری حمل‌ونقل راه‌آهن (1 طرح)، بهسازی ناوگان راه‌آهن (1 طرح) و افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل ریلی (1 طرح).

به‌طوری‌که ملاحظه می‌شود از مجموع ۵۱ طرح برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی تنها ۴ طرح آن مربوط به بهسازی و نوسازی خطوط آهن، ایستگاه‌ها، علائم و ارتباطات و بهسازی ناوگان راه آهن است.

با توجه به فرسودگی و استهلاک خطوط و از آنجا که در سال‌‌های گذشته به نگهداری خطوط (نوسازی و بهسازی) چندان توجهی نشده است. ایمنی حمل‌ونقل ریلی طلب می‌‌کند تا به همراه بهسازی ناوگان به بهسازی و نوسازی خطوط موجود راه آهن در برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ توجه بیشتری توجه شود.

4- برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی شامل ۹ طرح است. این طرح‌ها عموما از طرح‌های در دست اجرای سال‌‌های گذشته است و اعتبار آنها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۴۰۷ میلیارد ریال پیش‌‌بینی شده است. که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ از رشد ۱۸۳ درصدی برخوردار است. از ۹ طرح در دست اجرای این برنامه، عملیات اجرایی یک طرح آن یعنی طرح تعمیر و تجهیز فرودگاه بین المللی شیراز در سال ۱۳۹۸ پایان خواهد یافت و بقیه طرح‌ها كماكان در سال ۱۳۹۸ در دست اجرا باقی خواهند ماند.

در بررسی طرح‌های برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی ملاحظه می‌شود که چهار طرح آن در زمینه احداث فرودگاه است و بقیه طرح‌ها در ارتباط با تعمیر و تجهیز فرودگاه‌ها، تعمیر و نگهداری هواپیمای فالکن، افزایش ظرفیت ناوگان مسافری هوایی، خرید هواپیمای آزمایش استاندارد پرواز و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات و تعمیر اساسی آنهاست.

5- برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی

در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی شامل ۳ طرح است که عموما طرح‌های در دست اجرای سال‌‌های گذشته است. این سه طرح عبارتند از:

- احداث بنادر صیادی،

- بهسازی بنادر صیادی،

- ساماندهی بنادر صیادی

به‌طوری‌که ملاحظه می‌شود هر سه طرح برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مربوط به بنادر صیادی است که دستگاه متولی آن هم سازمان شیلات ایران است. اعتبار پیش‌‌بینی شده برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی و در واقع اعتبارات عمرانی برای سازمان شیلات ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۵۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۹۷، معادل ۶۷ درصد رشد داشته است.

توضیح اینکه طرح‌های احداث، بهسازی و نگهداری از بنادر بازرگانی کشور از محل درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی تأمین اعتبار می‌‌شوند و نظیر سازمان هواپیمایی کشوری، درآمد این سازمان هم که درآمد دولت محسوب می‌شود به جای واریز به حساب دولت در خزانه داری کل به حساب اختصاصی سازمان بنادر و دریانوردی نزد خزانه داری، واریز می‌شود.

ردیف‌‌های اعتباری

علاوه بر اعتبارات پیش‌‌بینی شده فصل حمل‌ونقل در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، در جدول شماره ۲۰ با عنوان «طرح‌های مطالعاتی و اجرایی» در مجموع ۲۶۹ طرح پیش‌‌بینی شده که اعتبار این جدول برای سال ۱۳۹۸ معادل ۵۰۰ میلیارد ریال است. از اینکه برای ۲۶۹ طرح مطالعاتی و اجرایی برای یک سال مالی اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد ریال پیش‌‌بینی شده‌این قطعیت به وجود می‌‌آید که با این اعتبار اندک نمی‌توان پیشرفتی در اجرایی شدن و حتی شروع این طرح‌ها در سال ۱۳۹۸ را انتظار داشت.

از مجموع ۲۶۹ طرح، به تعداد ۱۷۰ طرح آن به بخش حمل‌ونقل (راه، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها) مربوط است. مقایسه سرانگشتی ۱۷۰ طرح حمل‌ونقلی جدول ۲۰ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با ۳۲۹ طرح فصل حمل‌ونقل در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد جدول ۲۰ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ صرفا جنبه نمایشی داشته و وعده به متقاضیان است. متقاضیانی که راضی شده‌‌اند حداقل تقاضایشان در جدول آورده شود اگر چه انتظاری از عملیاتی شدن تقاضاهای مذکور در سال مالی ۱۳۹۸ وجود نداشته باشد.

 

 

جدول 1- اعتبارات تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای برنامه‌‌های حمل‌ونقلی در بودجه سال ۱۳۹۸ (میلیارد ریال)

عنوان برنامه

تعداد طرح

قانون 1397

لایحه 1398

درصد رشد

طرح برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی

51

749/22

445/24

7

برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای

263

304/32

36447

13

برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی

9

134

407

203

برنامه راهبری توسعه و نگهداری حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای

2

155

125

19-

برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی

3

300

500

67

جمع

328

642/55

924/61

11

 

 

جدول 2- اعتبارات برنامه‌‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 1398 (میلیارد ریال)

عنوان برنامه

دستگاه اجرایی

قانون 1397

لایحه 1398

رشد

برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی

شرکت‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

11.600

11.609

0

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل کشور

11.149

12.836

15

جمع برنامه حمل‌ونقل ریلی

 

22.749

24.445

7

برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای

وزارت راه و شهرسازی

1.915

1.580

17-

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل کشور

22.648

27.571

22

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای

7.585

7.137

6-

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

62

342

452

سازمان هواپیمایی کشوری

10

0

100-

برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی

شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

62

50

19-

مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور

10

15

50

جمع برنامه حمل‌ونقل

 

144

407

183

برنامه راهبری توسعه و نگهداری حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای

وزارت راه و شهرسازی

155

125

19-

برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی

 

55.642

61.924

11

 

 

جدول 3- اعتبارات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برای چهار طرح برنامه توسعه حمل‌ جاده‌ای (میلیارد ریال)

عنوان طرح

قانون ۱۳۹۷

لایحه ۱۳۹۸

درصد رشد

نگهداری راه‌های شریانی محورهای شرقی (روکش آسفالت)

566

4/509

10-

تجهیزات و ماشین‌آلات و علائم ایمنی راه‌های شریانی

9

5/8

5/5-

روکش آسفالت و ایمن‌سازی راه‌های اصلی و فرعی غیرشریانی

981

884

9/9-

مطالعه و اجرای تعمیرات اساسی و نگهداری پل‌‌های بزرگ و ابنیه فنی راه‌های کشور

235

2/212

7/9-

 

 

جدول 4- اعتبارات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برای طرح‌های بهسازی ریلی (میلیارد ریال)

عنوان طرح

قانون ۱۳۹۷

لایحه ۱۳۹۸

درصد رشد

بهسازی، نوسازی و نگهداری خطوط آهن

450/3

050/4

3/17

بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های راه آهن

450

450

0

بهسازی و نوسازی علائم و ارتباطات

500

700

40

بهسازی ناوگان راه آهن و جمع

100/3

667/3

3/18

جمع

500/7

867/8

2/18

 

 

جدول 5- درآمدها، هزینه‌‌ها و سود ویژه شرکت‌های حمل‌ونقلی پیش‌‌بینی شده در لایحه بودجه (میلیارد ریال)

ردیف

نام شرکت

لایحه بودجه سال 1398

50 درص سود ویژه در قانون 1397

درصد رشد سود

درآمد

هزینه

50 درصد سود ویژه

1

سازمان بنادر و دریانوردی

28.920

28.500

210

148

41

2

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

34.566

33.041

762

762

0

3

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

32.863

32.863

0

0

0

4

شرکت مادرتخصصی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

3.019

2.979

20

20

0

5

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور

1.298

1.298

0

0

0

6

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

26.185

26.185

0

زیان ده

 

7

شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

37.980

40.980

1500-

0

 

جمع

 

164.832

165.847

508-

 

 

 

 

 

 

تعداد مشاهده (35)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "بودجه حداقلی برای سال پرشیب تورمی / این کیسه تهی است!"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید