2 شهریور 1398

در جستجوی زمان از دست رفته و اعتبارات نرسیده / عبور از میراث سیل

مولف: tarabaran   /  دسته: شماره 168   /  رتبه دهید:

در جستجوی زمان از دست رفته و اعتبارات نرسیده

عبور از میراث سیل

ارزیابی علل ناپایداری سازه‌ها و موقعیت بازسازی

 

ترابران- معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره میزان تخریب راه‌ها و ابنیه فنی پس از وقوع سیل می‌گوید: «من انكار نمي‌كنم كه شايد بخشي از تخريب‌ها هم ناشي از سهل‌انگاري در حوزه ساخت باشد، مثلا پيمانكار ما قصور كرده باشد و يا در حوزه نظارت كوتاهي شده باشد، اما توقع نداشته باشيد با وجود هزاران پروژه كه در كشور انجام مي‌شود، چهار مورد هم از چشم دور نيفتد. ما منكر آن نمي‌شويم.»

با مهندس خداداد مقبلی، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، درباره اقدامات اين سازمان در زمينه جبران خسارات وارد شده به زيرساخت‌هاي جاده‌اي كشور گفت‌وگو داشتیم. مقبلی اميدوار است با تخصیص منابع مالی مورد نیاز، تا اواسط سال آينده حداقل 70 درصد از مشكلاتي كه در شبکه ارتباطي به وجود آمده است، مرتفع شود.

 

مهندس خداداد مقبلی، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره برنامه‌ریزی‌های سازمان راهداری، قبل، حین و پس از سیل، چنین توضیح داد: «سيلي كه اواخر سال گذشته و ابتداي سال جاري اتفاق افتاد، در 31 استان ما حادث شد و خسارت‌هاي زيادي در آن مقطع زماني به زيرساخت‌هاي كشور ازجمله راه‌هاي ارتباطي - راه‌هاي فرعي و اصلي - وارد كرد و بيش از 2 هزار روستا مسير ارتباطي خود را در اين سيلاب از دست دادند.»

وی ادامه داد: «قبل از سيل به دليل اين‌كه از طريق سازمان هواشناسي اطلاع‌رساني شده بود، خوشبختانه ايجاد آ‌مادگي كرديم، به همين دليل خيلي از خسارت‌هاي جاني كاهش يافت. اقداماتي هم در حين سيل انجام داديم از جمله گشت‌هاي مداوم حوزه راهداري كه اگر اين اقدامات و گشت‌ها را انجام نمي‌داديم، اطلاع‌رساني نمي‌كرديم و انسداد راه انجام نمي‌شد، شايد تلفات بيش از اينها مي‌بود.»

مقبلی درباره اقدامات بعد از سيل گفت: «پس از وقوع سیل، بيش از 2 هزار مسير روستايي مسدود شده و بالغ بر 13 هزار كيلومتر از مسيرها و جاده‌هاي ما آسيب ديده بودند؛ ضمن اینکه نزديك به 400 تا 500 كيلومتر از مسيرها به‌کلی تخريب شده بودند ازجمله مسير پل‌دختر به خرم‌آباد كه حدود 60 تا 70 كيلومتر از جاده به‌کلی تخريب شد و اثري از جاده باقي نماند. ما در استان‌هاي گلستان، كرمانشاه، ايلام، خوزستان و ديگر شهرها ماشين‌آلات راهداري خودمان را برای بازگشایی و تردد خودروها فرستادیم و كمبود ماشين‌آلات سنگین و نیمه سنگین را به صورت اجاره در اين استان‌ها برطرف كرديم.»

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به این سوال که برنامه‌های اولویت‌دار شما برای جبران خسارات سیل در راه‌ها و ابنیه فنی کشور چیست، خاطرنشان کرد: «اولويت اصلي ما اين است كه بتوانيم در راه‌هايي كه تخريب و ارتباطشان قطع شده، ترددي ايمن و دائمي برقرار كنيم. در مجموع 4377 ميليارد تومان شبکه راه‌هاي كشور آسيب ديدند كه خوشبختانه در ماه گذشته 1200 ميليارد تومان براي بهسازي اين مسيرها ابلاغ شده كه حدود 600 ميليارد تومان استاني و 600 ميليارد تومان ملي است؛ از اين 600 ميليارد تومان استانی، 100 ميليارد تومان به ادارات كل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده است و سهم سازمان راهداری 500 ميليارد تومان است.»

مقبلی با ابراز خرسندی از اینکه 400 ميليارد تومان از سهم راهداري به استان‌ها ابلاغ شده است، گفت: «بنابراين استان‌ها بايد با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها موافقت‌نامه مبادله كنند و مطالعات پروژه‌هايي را كه اولويت‌بندي كرده‌اند انجام دهند. 500 ميليارد تومان از 600 ميليارد تومان ملي هم در اين مقطع مصوب شده و تخصیص آن از طرف سازمان برنامه و بودجه در شرف ابلاغ است. البته نيازمند زمان هستیم تا بتوانيم به‌طور كامل اين پروژه‌ها را انجام دهيم، اين زمان قاعدتا تا انتهای سال آينده به طول خواهد انجاميد، اما با اعتبارات و امكاناتي كه در حال حاضر وجود دارد اميدوار هستم كه بتوانيم تا اواسط سال آينده حداقل 70 درصد از مشكلاتي را كه در شبکه ارتباطي وجود دارد مرتفع كنيم. كار نوسازي‌ بسياري از مسيرها به شركت ساخت و توسعه زيربنايي حمل‌ونقل كشور ابلاغ شده است.»

او با اشاره به اینکه در مورد بعضي از مسيرهاي حوزه روستايي، به دليل اين‌كه موقعیت مکانی روستا تغيير كرده است، امكان تغيير مسير وجود دارد، یادآور شد: «مثلا ما قبلا در كنار پل بابازيد روستايي داشتيم كه نزديك به پل‌دختر بود، اما الان حتي يك خانه هم در آن موقعیت وجود ندارد، قاعدتا بنياد مسكن جانمایی جدیدی براي روستاييان در نظر گرفته است، بنابراين براساس جانمايي جديد، نياز به راه روستايي جديد هم هست كه آن هم با توجه به اين‌كه اخيرا وظیفه ساخت راه‌هاي روستايي به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای محول شده است و در چارچوب كار، باید نسبت به احداث آن اقدام شود.»

مقبلی افزود: «ما قبل و بعد از سيل از توان عملیاتی 12 هزار نيروي راهدار و حدود 9 هزار و 600 دستگاه ماشين‌آلات راهداری استفاده كرديم و به جهت استفاده از اين ماشين‌آلات، حدود 60 ميليارد تومان خسارت متحمل شديم كه اين‌ها هم در برآورد خسارتي 4377 ميليارد توماني لحاظ شده است.»

معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره انتقاداتی که در نحوه ساخت و نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی و میزان آسیب‌پذیری آنها در برابر سیل مطرح می‌شود، اذعان داشت: «این كه سازمان‌هایی مانند ما يا سازمان‌های ديگر نمي‌توانند از سازه‌هاي خودشان به‌درستی نگهداري كنند، به دليل عدم تخصيص اعتبارات كافي است. اين اعتبارات كه به‌موقع يا حتي به‌اندازه كافي ابلاغ نمي‌‌شود، در كار اشكال ايجاد مي‌كند. من انكار نمي‌كنم كه شايد بخشي از تخريب‌ها هم ناشي از سهل‌انگاري در حوزه ساخت باشد، مثلا پيمانكار ما قصور كرده باشد و يا در حوزه نظارت كوتاهي شده باشد. توقع نداشته باشيد با وجود هزاران پروژه كه در كشور انجام مي‌شود، چهار مورد هم از چشم دور نيفتد. ما منكر آن نمي‌شويم.»

او تاکید کرد: «لازمه حل اين مشكل اين است كه تغييراتي در نظام فني - اجرايي كشور صورت گيرد. من اعتقاد دارم نظام فني -اجرايي كشور باید بتواند از منابع کشور به‌خوبی محافظت کند و با توجه به تكنولوژي‌ها و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي جديد، بايد در حوزه نظام فني -اجرايي كشور تجديدنظر و دقت بيشتري شود. در مجموع، من بخشي از معضل را ناشي از عدم دقت در اجرا و نظارت در حوزه فني مي‌دانم و بخشي هم ناشی از مشكلات مالی است.»

مقبلی با یادآوری اینکه ما در خصوص رعايت شرايط فني هر پروژه برابر آیین‌نامه‌های مصوب، هم الزام قانوني و هم الزام وظيفه‌اي داريم و هم به لحاظ شرعي مسئول حفظ حقوق انسان‌ها، اموال بيت‌المال هستيم، گفت: «اين‌كه قرار بوده 100 درصد اعتبارات تخصيص داده شود، اما 50 درصد تخصيص پیدا کند، نبايد براي پيمانكار يا بنده به عنوان ناظر بهانه‌اي باشد كه موجب كاستن شرايط فني اجرای پروژه شود. كار بايد مطابق با شرايط فني‌ كه براي پروژه تعريف شده و ضميمه و الحاق قرارداد است، اجرا و نظارت بشود. از طرف ديگر، می‌توانیم از امكانات و ماشين‌آلاتی كه در مالكيت و در اختيار پيمانكارانمان هست، برای انجام پروژه‌ها به صورت اجاره استفاده و بعدا مطالبات آنها را پرداخت ‌كنيم. يعني اينطور نيست كه پيمانكاری براي انجام پروژه‌ای اقدام کند، اما مطالبات او ناديده گرفته شود يا اینکه مطالباتی پرداخت نشود. اتفاقا تا ريال آخر مطالبات تایید شده پرداخت مي‌شود، اما شايد با يك تاخير زماني باشد.»

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه پيمانكاران ما هيچ‌كدام راضي نيستند که شرايط فني پروژه و شان و منزلت اجرايي خودشان را زير سوال ببرند، تصریح کرد: «اگر گاهی در اجرای کار، ضوابط فنی پروژه‌ای به طور کامل رعایت نشده، احتمال اینکه عوامل اجرايي دچار این سهل‌انگاري شده باشند، دور از واقعیت نیست، اما ما نبايد اين موضوع را به حساب پيمانكار بگذاريم. عوامل اجرايي هم شايد به‌واسطه عدم آگاهي به شرایط فنی پروژه، دچار سهل‌انگاری شده باشند؛ مثلا كارگري كه در كارگاه كار مي‌كند اطلاعات کافی ندارد که برای مثال، اگر مصالح بتن ما شسته نباشد، چه خطراتي براي بتن پيش مي‌آورد، اين ناشي از عدم آگاهي است، بنابراين، ناظران فني بايد كاملا بر اجراي درست كار نظارت داشته باشند.»

 

تعداد مشاهده (121)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "در جستجوی زمان از دست رفته و اعتبارات نرسیده / عبور از میراث سیل"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید