29 آذر 1393

پس از 11 سال هیچ کشتی تحویل نگرفتیم

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

پس از 11 سال هیچ کشتی تحویل نگرفتیم

مانا | شركت ملی نفتكش ایران حمایت خود را از صنایع دریایی انجام داد اما اكنون پس از 11 سال هیچ كشتی تحویل نگرفته است.

رئیس پروژه های طراحی و ساخت نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این مطلب گفت: هنگامی كه اولین كشتی‌های نفتكش در سال 1995 در كره‌جنوبی ساخته شد. برای حمایت از صنایع داخلی سه فروند كشتی 63 هزار تنی به شركت كشتی‌سازی صدرا سفارش داده شد تا این كشتی‌ها در دریای‌خزر مورد استفاده قرار گیرند.

محمد رشدیه با بیان اینکه پس از تحویل این كشتی‌ها قطعاً تعداد سفارشات افزایش می‌یافت گفت : همچنین قرار بود پنج فروند فرآورده‌ بر به كره‌جنوبی سفارش داده شود.

وی افزود : آن زمان كشتی‌سازی ایزوایكو اصرار كرد دو فروند از پنج فروند به آنها برای ساخت سفارش داده شود. اما هیچ كدام از كشتی‌ها را تحویل نگرفته‌ایم.

رئیس پروژه های طراحی و ساخت نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران اظهار داشت: این بحث درست است كه صنایع دریایی از نظر مالی، امكانات بانكی و گمركی و ... از سوی دولت حمایت نشده است اما شركت ملی نفتكش ایران حمایت خود را از صنایع دریایی انجام داد اما اكنون پس از 11 سال هیچ كشتی را تحویل نگرفته است.

وی با بیان این نکته که از سه فروند كشتی فرآورده‌بر تحویل گرفته شده از کره جنوبی تاكنون 80 میلیون دلار سود كسب شده است اظهار داشت: از 72 فروند كشتی ملكی شرکت ملی نفتكش 42 فروند VLCC است كه 14.5 میلیون DWT نفت توسط آنها جابه‌جا می‌شود که اگر قرار بود این كشتی‌ها را در داخل بسازیم تاكنون حتماً ورشكست می‌شدیم.

رشدیه با اشاره به گران بوده صنعت ساخت کشتی در داخل یادآور شد: حتی اگر صنایع‌دریایی در داخل حمایت شوند ساخت كشتی در داخل 40 تا 50 درصد گران‌تر از خارج است زیرا ورق آهن دریایی و ماشین‌آلات در مقیاس بزرگ در داخل ساخته نمی‌شود.

رئیس پروژه های طراحی و ساخت نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد : اگر این مواد در داخل ساخته شود هزینه كاهش پیدا می‌كند اما چون همه مبالغ صرف خرید این مواد از خارج از كشور می‌شود پولی برای ساخت كشتی در داخل باقی نمی‌ماند.

وی تمركز در بخش تعمیرات و استفاده از توانمندی‌های بالقوه ایزوایكو در راستای تعمیرات را راهگشا دانست و گفت: با استفاده از پاركینگ‌های تعمیراتی ایزوایكو می‌توانیم 288 فروند كشتی را تعمیر كنیم. همچنین دو حوضچه خشك جهت ساخت و تعمیر در ایزوایكو وجود دارد که اگر هر دو حوضچه در جهت تعمیرات استفاده شود می‌توان سالانه 72 فروند كشتی از جمله نفتكش‌ها را در این دو حوضچه تعمیر كرد.

رئیس پروژه های طراحی و ساخت نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران داشتن ناوگان ملی چه ساخت داخل و چه خارج را الزامی دانست و گفت: در حال حاضر شركت ملی نفتكش ایران 72 فروند كشتی در اختیار دارد که از طریق آنها 17 میلیون DWT جابه‌جایی صورت می‌گیرد و اگر ما این تعداد كشتی را نداشتیم و نمی‌توانستیم این مقدار نفت را جابه‌جا كنیم در تحریم‌ها چه می‌كردیم و چگونه نفت خود را صادر می‌كردیم؟

وی تصریح کرد : پس باید خدا را شكر كنیم كه تصمیم‌گیری برای توسعه ناوگان در زمان مدیران وقت گرفته شد و از نظر استراتژی حتی باید ناوگان ملی را در تمام زمینه‌ها گسترده‌تركنیم.

تعداد مشاهده (1093)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "پس از 11 سال هیچ کشتی تحویل نگرفتیم"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید