29 آذر 1393

دولت ناتوان ازاتمام پروژه‌های مهم: پیشنهاد دریافت عوارض از بزرگراه‌ها در بودجه 94

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

دولت ناتوان ازاتمام پروژه‌های مهم: پیشنهاد دریافت عوارض از بزرگراه‌ها در بودجه 94

دولت در تبصره جدید لایحه بودجه 94 دریافت عوارض از بزرگراه‌ها را پیشنهاد داده است تا علاوه بر آزادراه‌ها، از این پس از بزرگراه‌ها هم عوارض دریافت شود.

دولت در تبصره جدید لایجه بودجه 94 دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها را پیشنهاد کرده است که در صورت رای مثبت نمایندگان مجلس، علاوه بر آزادراه‌ها از بزرگراه‌های کشور هم عوارض دریافت می‌شود که البته این عوارض ممکن است در بزرگراه‌های مختلف یکسان نباشد و شرایط خاصی برای آن در نظرگرفته شود.

براین اساس بر پایه تعریف مرکز آمار ایران بزرگراه، راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطع‌های آن می‌تواند به صورت هم‌سطح باشد که البته تاکنون قانون، اجازه ساخت بزرگراه‌ها را به بخش‌خصوصی نداده است و همیشه دولت سرمایه‌گذار ساخت این پروژه‌ها بوده به همین جهت مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی معتقدند دریافت عوارض از بزرگراه‌ها می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار کمک کند و این پروژه‌ها را رونق

بیشتری ببخشد.

به گفته عباس آخوندی تصویب این تبصره می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت و اجرای طرح‌های بزرگ این وزارتخانه در بخش‌های مختلف همچون راه‌آهن، بنادر، جاده‌ها و حتی فرودگاه‌ها و ورود بخش‌خصوصی در حوزه ساخت بزرگراه‌ها شود.

وی با تاکید بر اینکه راهکار اتمام پروژه‌های مهم بزرگراهی متوقف شده، تصویب لایحه بودجه ۹۴ در مجلس است، گفته است: در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که با حمایت بخش‌خصوصی بزرگراه‌ها تکمیل و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی از محل عوارض مسترد شود.

 به گزارش مهر وزیر راه‌وشهرسازی از نمایندگان مجلس درخواست کرد به تبصره جدید لایحه بودجه ۹۴ مبنی بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها رای مثبت دهند.

 دولت ناتوان از اتمام پروژه‌های مهم بزرگراهی

عباس آخوندی اظهار کرد: تبصره لایحه بودجه سال 94 می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت و اجرای طرح‌های بزرگ این وزارتخانه در بخش‌های مختلف همچون راه‌آهن، بنادر، جاده‌ها و حتی فرودگاه‌ها و ورود بخش‌خصوصی در حوزه ساخت بزرگراه‌ها شود.

وی با تاکید بر اینکه راهکار اتمام پروژه‌های مهم بزرگراهی متوقف‌شده تصویب لایحه بودجه 94 در مجلس است، اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که با حمایت بخش‌خصوصی بزرگراه‌ها تکمیل و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی از محل عوارض مسترد شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بر اساس قانون فقط در آزادراه‌ها می‌توان حق دسترسی و گذر دریافت کرد، تصریح کرد: این تبصره دروازه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی برای اجرای طرح‌های دیگر وزارت راه‌وشهرسازی است.براساس این گزارش، تاکنون دریافت عوارض فقط از آزادراه‌ها انجام می‌گرفته است و از آنجایی که بخش‌خصوصی به‌صورت مشارکتی وارد ساخت پروژه‌های آزادراهی می‌شود بنابراین دولت برای جبران سرمایه‌گذاری انجام‌شده، دریافت عوارض را تعیین کرده است تا بخش‌خصوصی بتواند در مدت‌زمان مشخص، سود لازم را به دست بیاورد.

 البته از سه سال گذشته نرخ عوارض آزادراه‌ها افزایشی نداشت اما در سال جاری دولت با افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها موافقت کرد به‌طوری که علاوه بر آزادراه‌های مشارکتی، عوارض آزادراه‌های دولتی هم افزایش یافت.

بر مبنای این مصوبه، نرخ عوارض دو آزادراه دولتی  قم‌- تهران و کرج - قزوین با مصوبه شورای اقتصاد به دو برابر افزایش یافت که نرخ عوارض خودروهای سواری در این دو آزادراه از 250 به 500 تومان، وانت و مینی‌بوس از 500 به 1000 تومان رسید. همچنین عوارض کامیون‌های دومحور و تریلی در دو آزادراه دولتی قم - تهران و کرج - قزوین از 1000 به 2000 تومان و کامیون‌های سه‌محور و تریلی به 2500 تومان افزایش یافته است.

بنابراین، درصورت موافقت مجلس با این تبصره، دولت علاوه بر آزادراه‌ها از بزرگراه‌ها هم عوارض دریافت می‌کند و این درآمد را برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی هزینه می‌کند اما باید دید که رانندگان و مسافران چه استقبالی از این افزایش هزینه‌ها می‌کنند.

تعداد مشاهده (1108)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "دولت ناتوان ازاتمام پروژه‌های مهم: پیشنهاد دریافت عوارض از بزرگراه‌ها در بودجه 94"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید