به هر حال چه چیزی یک داستان خوب را می سازد؟ داستان سرایان کانادایی در سادبری گرد هم می آیند تا به شما بگویند

خبر

برخی از بهترین داستان نویسان کانادا این هفته در سادبری نخ خوبی می چرخند.

اعضای از داستان سرایان کانادا- Conteurs du Canada – میزبان سی امین کنفرانس سالانه خود در شهر نیکل هستند. آنها حتی نام شهر را به عنوان بخشی از موضوع خود انتخاب کرده اند: “یک پنی برای افکار شما، یک نیکل برای داستان شما.”

ماموریت این گروه حفظ و کمک به افزایش آگاهی از سنت های شفاهی در کانادا است. برای این منظور، آنها از همه نوع داستان‌نویس برای گردهمایی سالانه دعوت می‌کنند، که امسال در شمال انتاریو برگزار می‌شود، برای اولین بار برای گروه.

پاتریک برتون بخشی از کمیته سازماندهی این رویداد است.

او می‌گوید که این فقط داستان گفتن در کنفرانس نیست – اگرچه با تعداد زیادی حرفه‌ای در اتاق، داستان‌ها حتماً گفته می‌شود – گروه کارگاه‌ها، کنسرت‌ها، مسترکلاس‌ها و فرصت برقراری ارتباط با دیگر داستان‌نویسان را ارائه می‌دهد.

بنابراین، چه چیزی باعث یک داستان خوب می شود؟

برتون به Morning North از CBC گفت: “هر داستانی می تواند جالب باشد.” نکته اصلی این است که با مردم ارتباط برقرار کنید.

“مثل اگر شما یک [stage] برتون گفت: «شما در حال تلاوت شعر خود هستید که اساساً به شما می گوید که باید چه کاری انجام دهید.» و یک دیوار نامرئی با مردم وجود دارد. این در داستان سرایی وجود ندارد.”

برتون گفت وقتی ارتباطی با اتاق برقرار شد، هر کسی و در مورد هر موضوعی می‌تواند یک داستان خوب تعریف کند. همه چیز برای تغذیه مخاطب است.

او گفت: “شما با آنها صحبت می کنید و به نحوه واکنش آنها واکنش نشان می دهید.” به عنوان مثال، اگر من یک جوک بگویم و شما شروع به خندیدن کنید، سعی می کنم چند جوک دیگر اضافه کنم.

یک ساختمان بزرگ زنگ زده.
Place des Arts سادبری میزبان کنفرانس سالانه داستان‌سرایان کانادا خواهد بود. (جاناتان میگنو/سی‌بی‌سی)

اما اگر واقعاً جدی است و من می بینم که، اوه، این همان چیزی است که مخاطب می خواهد، پس من به سراغ چیز جدی تر خواهم رفت.»

و در طول کنسرت ها، مردم می توانند انواع مختلف داستان را بشنوند – حکایت های خنده دار، داستان های طولانی تر، حتی داستان های جنگ و نمایش.

برتون گفت که برای متصل نگه داشتن یک جامعه به انواع مختلفی از داستان ها نیاز است. و دلایلی که ما به سمت داستان نویسان جذب می شویم بسیار فراتر از سرگرمی است.

خیلی وقت ها می شنوم که مردم در پایان داستان می گویند خوب، اخلاق داستان این است.»

“اما هر چه بیشتر از داستان‌نویس‌ها می‌شنوم، می‌دانم که در پایان نمی‌گویند اخلاق چیست. زیرا در آن مرحله از زندگی شما، شاید هدف کل داستان این باشد که شما گوش می‌دهید، و اخلاقیات این است که اساساً بلند شوم و کاری انجام دهم.”

گاهی اوقات، می دانید، چیزهایی به دلایلی اتفاق می افتند و شما اخلاقیات خود را از این داستان بیرون خواهید آورد.

“همه صدایی دارند”

دانیکا لورر یکی از داستان نویسانی است که از سادبری بازدید می کند. او 20 سال است که این سنت را تمرین می کند، که عمدتاً از جامعه زادگاهش در ساسکاتون است.

او همچنین پادکست و مجری برنامه است روشن می شود، برنامه هنرهای ادبی شاو ساسکاتون.

برای لورر، یک داستان خوب از اعتقاد به محتوا نشات می‌گیرد.

لور گفت: «همه ما خاطرات و تخیل خودمان را داریم. “برای اینکه یک داستان نویس خوب باشید، واقعاً به توانایی گوش دادن، استفاده از آن خاطرات، استفاده از آن تخیل نیاز دارید.”

شما واقعاً باید بتوانید به آن توجه کنید، زیرا آنچه در مغز ما می‌رود حتی مهم‌تر از چیزی است که هنگام گفتن داستان از دهان ما خارج می‌شود.»

یکی از مهمترین چیزها این است که در حواس خود فرو بروید– دانیکا لورر

نتیجه نهایی – یک داستان خوب، امیدوارم – بتواند بینشی منحصر به فرد از زندگی و شرایط خود را در اختیار شنونده قرار دهد.

لور حتی زمانی را صرف آموزش دادن به مردم – که همه خودشان را طبیعی نمی دانند – می گذراند که پشت سر داستان خوب است.

لور گفت: “برای من یکی از مهمترین چیزها این است که در حواس خود فرو بروم.” “به عنوان مثال، حس بویایی واقعاً به حافظه متصل است. اگر بگویید بوی نان تازه، همه قبلاً در آشپزخانه مادربزرگ خود یا آشپزخانه کوکوم هستند.”

بنابراین ما می‌توانیم با به اشتراک گذاشتن حس‌هایی که همه با آن آشنا هستند و قرار دادن آن جزئیات شروع به ایجاد حس مکان کنیم.»

تا کنون، کارگاه های لورن مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. سالمندان، بچه‌ها، بزرگسالان، کانادایی‌های جدید، همه در درس‌های او درباره یادگیری این سنت شرکت می‌کنند. او گفت که در هر سنی آموزش داده است – شرکت کنندگان در کارگاه بین صفر تا 104 سال سن داشته اند.

“گاهی اوقات این فقط به مردم کمک می کند تا مکث کنند و توجه کنند، گاهی اوقات فقط به مردم راهنمایی می کند که چگونه تجربیات عجیب و غریب خود را تجربه کنند، آن لحظات کوچک زندگی که باعث می شود بگویی “ای جهان، چرا دوباره با من این کار را کردی؟” و به مردم کمک کنید تا مطمئن شوند که هر کس داستانی برای گفتن دارد، همه صدایی دارند.”

هنرمندان داستان‌سرایی از سراسر کانادا تا 4 ژوئن 2023 در میدان هنرهای بزرگ سادبری، در سادبری، انتاریو گرد هم می‌آیند.با مراجعه به این لینک می توانید در مورد این رویداد اطلاعات بیشتری کسب کنید.