تخلیه‌شدگان از خلیج جیمز در حال رفتن به خانه با کاهش خطر سیل، اما جوامع دورافتاده با آینده‌ای ابری روبرو هستند.

خبر

با از بین رفتن خطر سیل در رودخانه آلبانی، صدها نفر از ساکنان ساحل خلیج جیمز به زودی به خانه های خود می روند.

با پیش بینی جدایی بد در بهار امسال، فورت آلبانی اولین ملت در 29 آوریل تخلیه کامل را اعلام کرد و حدود 600 نفر با هواپیما به جنوب منتقل شدند و در هتلی در آبشار نیاگارا اقامت کردند، در حالی که حدود 100 نفر در آبشار باقی مانده بودند. انجمن کری از راه دور

رئیس الیزابت کاتاکاپیت می گوید ترس از سیل هرگز محقق نشد، اما او تصمیم خود برای تخلیه را حدس نمی زند.

او گفت: “هر بهار من نگران سیل هستم. بنابراین این تصمیم درستی بود، زیرا ما سعی می کنیم از اعضای جامعه خود در برابر آسیب محافظت کنیم.”

Kataquapit می‌گوید در روز پنج‌شنبه، تخلیه‌شدگانی که اعضای خانواده‌شان در چند هفته گذشته جان باختند، اولین کسانی هستند که به عقب پرواز می‌کنند تا بتوانند در مراسم تشییع جنازه شرکت کنند و به دنبال آن پروازهای دسته‌جمعی بیشتری در روز جمعه و آخر هفته انجام خواهد شد.

او گفت: “مشکل بوده است. بسیاری از مردم در حال حاضر مشتاق بازگشت به خانه هستند.”

“این چیزی است که در مورد جامعه ما وجود دارد، ما یک جامعه بسیار نزدیک به هم هستیم. ما همه را می شناسیم و برای یکدیگر مانند خانواده هستیم.”

تابلوی چوبی آبی و سفید رنگ و رو رفته
انتظار می‌رود 600 مهاجر از فورت آلبانی که در حال حاضر در آبشار نیاگارا اقامت دارند، پروازهای خود را از پنجشنبه و جمعه آغاز کنند. (اریک وایت/سی بی سی)

اولین ملت همسایه کاشه‌چوان نیز تا حدودی در بهار امسال مانند هر سال در دهه گذشته تخلیه شد.

صدها نفر در هتل‌های تیممینز، کاپوسکاسینگ و دیگر جوامع شمالی اقامت دارند و هنوز اطلاعاتی درباره زمان بازگشت آنها به خانه‌ها وجود ندارد.

برای سال‌ها، برنامه‌هایی برای جابه‌جایی کاشه‌چوان و ایجاد یک جامعه جدید برای 2000 نفر در زمین‌های مرتفع وجود دارد، جایی که هر بهار با خطر سیل مواجه نشوند.

در سال 2019، دولت فدرال و استانی توافقنامه ای را با اولین ملت امضا کردند و متعهد شدند کاشه چوان را ظرف یک دهه منتقل کنند.

اما رئیس گایوس وسلی اخیراً فاش کرد که این مذاکرات توسط فورت آلبانی اول کشور متوقف شده است، که دولت فدرال اکنون می‌خواهد هر گونه طرح جابه‌جایی را امضا کند.

کاشه‌چوان و فورت آلبانی زمانی یک جامعه بودند که در دهه 1950 از هم جدا شدند و به مکان‌های مخالف رودخانه آلبانی رفتند، با این حال آنها همچنان همان منطقه ذخیره‌شده را به اشتراک می‌گذارند.

رئیس کاتاکاپیت گفت: “همه تصمیمات در مورد زمین باید به صورت جمعی گرفته شوند. با فورت آلبانی اولین ملت در طول کل این روند ناعادلانه رفتار شده است.”

رودخانه ای وسیع به سمت چپ خم می شود که توسط بیابان و آسمان ابری احاطه شده است.
کاشه‌چوان برای سال‌ها برنامه‌ریزی کرده است تا 30 کیلومتر به سمت بالا رودخانه به مکانی معروف به سایت 5 منتقل شود، اما رئیس می‌گوید مذاکرات با دولت فدرال اخیراً توسط منطقه همسایه Fort Albany First Nation متوقف شده است. (ملت اول کاشه چوان)

ما خواهان انصاف و انصاف در این روند فعلی جابجایی هستیم.»

او می‌گوید که این گفتگوها تازه شروع شده است و می‌گوید هر تصمیمی در مورد جابجایی فورت آلبانی و همچنین کاشه‌چوان باید توسط اعضای جامعه او گرفته شود.

کاتاکاپیت می گوید که کاشه چوان “جامعه خواهر” فورت آلبانی است و “ما برای سلامت و ایمنی اعضای آن ارزش قائل هستیم”، اما شهروندانش نیز باید از سیل محافظت شوند.