طبق گزارش کمیته مجلس نمایندگان، اصلاحات اساسی در حقوق مسافران هوایی مورد نیاز است

خبر

یک کمیته پارلمانی تغییرات گسترده‌ای را در چارچوب حقوق مسافران هوایی کانادا توصیه کرده و بر اجرای سخت‌گیرانه‌تر قوانین و غرامت برای تاخیرهای پروازی تاکید می‌کند.

این گزارش که روز سه‌شنبه ارائه شد، پس از فصل‌های پر هرج و مرج سفر در تعطیلات تابستانی و زمستانی منتشر شده است که به دلیل افزایش تقاضا، کمبود نیروی کار و آب و هوای نامناسب به وجود آمده است.

21 توصیه آن شامل جریمه‌های پولی بزرگ‌تر، رسیدگی راحت‌تر به درخواست‌های غرامت و پیشنهادات پرداخت خودکار پس از لغو، تاخیرهای قابل توجه یا انکار پرواز است.

همچنین پیشنهاد می کند که بار اثبات بر دوش خطوط هوایی گذاشته شود تا نشان دهد چرا نباید غرامت اعطا شود و هزینه حل و فصل دعاوی با تنظیم کننده بر دوش شرکت های هواپیمایی قرار گیرد.

در این گزارش آمده است: اگر آژانس حمل و نقل کانادا (CTA) تشخیص دهد که حقوق مشتری نقض شده است، باید به همه مسافران همان پرواز اطلاع داده شود و بازپرداخت یا غرامت ارائه شود.

این کمیته همچنین به دولت فدرال پیشنهاد می کند قوانین جبران خسارت خود را با مقررات اروپایی هماهنگ کند، حتی زمانی که تاخیرها برای اهداف ایمنی باشد – معافیت پرداختی که اتحادیه اروپا اجازه نمی دهد، اما اغلب توسط حامل های کانادایی به آن اعتماد می کنند.

تا ماه گذشته، تعداد شکایات مسافران در آژانس حمل و نقل کانادا به بیش از 42000 رسید که بیش از سه برابر آمار سال گذشته است.

عقب ماندگی به این معنی است که هر پرونده اکنون به بیش از یک سال و نیم برای رسیدگی نیاز دارد – که باعث شد کمیته بازبینی CTA را به عنوان مجری توصیه کند. این به مدل‌های آژانس شکایت بالقوه مانند مدل‌های مخابراتی، تلویزیونی و بانکی اشاره کرد.

مردی با کت و شلوار در حین صحبت کردن، اشاره می کند.
عمر الغبره وزیر حمل و نقل در 16 فوریه 2023 در مجلس عوام قیام کرد. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

نادین رمضان، سخنگوی عمر الغبره وزیر حمل و نقل، گفت که دولت در هفته های آینده توصیه ها را بررسی خواهد کرد.

او در ایمیلی گفت: «بسیاری از توصیه‌های ارائه‌شده توسط کمیته با کاری که دولت ما برای ایجاد تغییرات لازم در رژیم حقوق مسافران ما انجام داده است، همخوانی دارد.

الغبرا متعهد شده است که منشور چهار ساله حقوق مسافران را با قوانینی که در بهار امسال ارائه می شود، تقویت کند.

او ماه گذشته به خبرنگاران گفت که شکافی را که به خطوط هوایی اجازه می دهد از پرداخت غرامت به مشتریان برای پروازهای لغو شده خودداری کنند، می بندد. این اظهار نظر در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان شد که در آن او قول داد 75.9 میلیون دلار اضافی در طول سه سال برای کاهش شکایات معوقه دریافت کند.

گابور لوکاچ، رئیس گروه مدافع حقوق مسافران هوایی، گزارش کمیته مجلس عوام را “بسیار قوی” خواند.

او گفت: «تفکر زیادی روی این موضوع شده است.

لوکاچ بر اجرا، بار اثبات در دعاوی غرامت، و شکافی که به شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه می‌دهد ادعای جبران خسارت را با استناد به «دلایل مربوط به ایمنی» – همانطور که در مقررات حفاظت از مسافران هوایی درج شده است – به‌عنوان حوزه‌های کلیدی که در آن گزارش هدف سرکوب آن است، رد کرد.

او همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا مدل شکایات ارائه شده توسط کمیسیون شکایات برای خدمات تلویزیونی مخابراتی برای صنعت هوانوردی مناسب است یا خیر و گفت که این مدل برای موقعیت‌های «مرتب به شواهد» کمتر کاربرد دارد.

WestJet درخواست اشتراک غرامت می کند

الکسیس فون هونزبروچ، مدیرعامل WestJet هفته گذشته گفت که این شرکت از دولت فدرال می‌خواهد تا به خطوط هوایی اجازه دهد تا هزینه‌های غرامت مسافران را از سایر شرکای صنعت هوانوردی پس بگیرند، اگر معتقد است این شرکا در ایجاد تاخیر یا اختلال در پرواز نقش داشته‌اند.

در یک سخنرانی در یک رویداد اتاق بازرگانی کلگری، او گفت که در حالی که از منشور حقوق مسافر که در سال 2019 اجرا شد، حمایت می کند، خطوط هوایی در خلاء فعالیت نمی کنند.

فون هونزبروک به خبرنگاران گفت: «فرودگاه‌ها، ناوبری وجود دارد، امنیت وجود دارد، کنترل مرزی وجود دارد، کارکنان زمینی وجود دارد.

هر اتفاقی که بیفتد، همیشه شرکت هواپیمایی است و شرکت هواپیمایی اساساً به شرکت بیمه کل صنعت تبدیل می‌شود.»

در بودجه ای که ماه گذشته توسط لیبرال ها ارائه شد، دولت فدرال برنامه هایی را برای تسریع بررسی امنیتی فرودگاه و کاهش تاخیر پروازها ارائه کرد. پس از یک سال آشفتگی سفر، بودجه 1.8 میلیارد دلار در طول پنج سال به سازمان امنیت حمل و نقل هوایی کانادا (CATSA) برای بهبود غربالگری مسافران و تقویت امنیت در فرودگاه‌ها وعده داد.

همچنین قانون جدیدی را پیشنهاد کرد که خطوط هوایی و فرودگاه‌ها را ملزم می‌کند تا داده‌ها را به اشتراک بگذارند و گزارش دهند تا راهی برای کاهش تاخیرها و تقویت هماهنگی در صنعت باشد.

این بودجه همچنین به وزیر حمل و نقل اجازه می دهد تا هزینه ای را برای شرکت های حمل و نقل برای کمک به پوشش هزینه های حل و فصل شکایات مسافران وضع کند. در تئوری، این اقدام اپراتورها را تشویق می‌کند تا خدمات خود را افزایش دهند و تعداد شکایات علیه آنها را کاهش دهند.

هر دوی این اقدامات از جمله توصیه هایی بود که روز سه شنبه توسط کمیته حمل و نقل ارائه شد.