چه انتظاری از گوشی های هوشمند پرچمدار 2021 – اخبار فناوری ، Firstpost

خبر

اجلاس سالیانه Snapdragon کوالکام جزئیات پرچمدار SoC را که قدرتمندترین تلفن های هوشمند اندرویدی 2021 را تأمین می کند ، جمع و جور کرد.

پرچمدار SoC مورد بحث Snapdragon 888 نام دارد و نوید یک جهش چشمگیر در عملکرد نسبت به تراشه قبلی Snapdragon 865 را می دهد که تاکنون انرژی تلفن ها را تأمین می کرد.

نکته قابل توجه سیستم جدید و پیشرفته دوربین (3x Spectra 580 ISP) و تراشه هوش مصنوعی به روزرسانی گسترده (Hexagon 780) است. 888 همچنین از هسته های پردازنده قدرتمندتری استفاده می کند ، از RAM سریعتر پشتیبانی می کند و در آخر از مودم 5G یکپارچه بهره می برد. روند تولید نیز تا 5 نانومتر کاهش می یابد.

  Qualcomm Snapdragon 888 - عکس 200 مگاپیکسلی ، به روزرسانی های بزرگ AI و GPU ، HDR متلاطم و موارد دیگر: انتظارات از گوشی های هوشمند پرچمدار 2021

Snapdragon 888 با پیشرفت های چشمگیری در عملکرد کلی بازی و هوش مصنوعی و همچنین بهبود اتصال 5G و WiFi همراه است. تصویر: کوالکام

از نظر قابلیت ها ، کوالکام می گوید که پردازنده گرافیکی 35 درصد سریعتر از قبل است ، تراشه هوش مصنوعی دارای تأخیر 1000 برابر پایین تر است و از 15 TOPS به 26 عملکرد ناگهانی دارد و سیستم ISP سه گانه جدید از تصاویر بزرگتر و 4K HDR در پشتیبانی می کند سه دوربین به طور همزمان.

مودم کاملاً جدید X60 اکنون یکپارچه شده است – این واحد جداگانه ای در 865 بود – که باید منجر به برخی از بهبودهای کارایی و مصرف برق شود.

در مجموع ، این بزرگترین عملکرد سالانه است که کوالکام ارائه داده است.

در اینجا یک مرور کلی از تراشه وجود دارد:

مدل اسنپدراگون 865 اسنپدراگون 888
هسته اصلی 1x Cortex A77 @ 2.84 گیگاهرتز 1x Cortex X1 @ 2.84 گیگاهرتز
هسته بزرگ 3x Cortex A77 @ 2.42 گیگاهرتز 3x Cortex A78 @ 2.42 گیگاهرتز
هسته کوچک 4x Cortex A55 @ 1.8 گیگاهرتز 4x Cortex A55 @ 1.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی آدرنو 650 آدرنو 660
DSP شش ضلعی 698 شش ضلعی 780
حافظه حداکثر 2750 مگاهرتز LPDDR5 3200 مگاهرتز LPDDR5
ISP Spectra 480 2 بیتی 14 بیتی 3x 14 بیتی Spectra 580
ضبط تصویر تک 1x 200 MP / 64 MP ZSL * 1x 200 MP / 84 MP ZSL
ضبط چند تصویر 2 برابر 25 مگاپیکسلی ZSL 64 MP + 25 MP ZSL / 3x 28 MP ZSL
ویدئو 8K 30 / 4K 120 10 بیتی H.265 8K 30 / 4K 120 10 بیتی H.265
تولید فرآیند 7 نانومتر 5 نانومتر

CPU: هسته های جدید و طرحی است که بر عملکرد پایدار تمرکز دارد

SD888 با پیکربندی خوشه سه گانه همراه است ، دارای یک هسته با کارایی بالا ، سه هسته عملکردی و چهار هسته کارایی. این بار هسته پرایم با عملکرد بالا آخرین Cortex X1 است که با فرکانس 2.84 گیگاهرتز کار می کند. این هسته می تواند کمی بیشتر از 3 گیگاهرتز کلاک شود ، اما کوالکام می گوید که این پردازنده با 2.84 گیگاهرتز گیر کرده است تا عملکرد پایدار بهتری را در زیر بارهای سنگین ارائه دهد.

https://www.youtube.com/watch؟v=3vX5g3iLE48
هسته های عملکرد همچنین شاهد به روزرسانی هسته جدید Cortex A78 (نسبت به A77 سال گذشته) هستند اما به دلایل گفته شده هنوز با فرکانس 2.42 گیگاهرتز کلاک می شوند.

توجه داشته باشید که 865+ دارای هسته Prime با سرعت 3.09 گیگاهرتز – در مقابل 2.84 گیگاهرتز در 865 معمولی است – بنابراین می توان تصور کرد که نسخه اورکلاک شده 888++ در اواخر سال آینده وارد بازار شود.

به نظر می رسد سومین خوشه هسته های 4x Cortex A55 مانند سال گذشته به جلو منتقل شده است.

عملکرد کلی پردازنده حدود 25 درصد بهبود یافته است ، کوالکام می گوید ، با تمرکز بیشتر بر عملکرد پایدار بهتر از عملکرد پیک.

GPU: 35 درصد سریعتر و پشتیبانی از VRS

سس مخفی کوالکام همیشه GPU و DSP آن بوده است (کمی بیشتر در مورد آن). در حالی که سامسونگ و هواوی در گذشته طراحی های خارج از ARM را ترجیح می دادند ، کوالکام مدتی است که تراشه های GPU و DSP خود را طراحی کرده است.

https://www.youtube.com/watch؟v=Bij1wJhurkE
ما در مورد عملکرد داخلی پردازنده گرافیکی جدید Adreno 660 اطلاعات زیادی نداریم ، اما کوالکام اشاره کرد که اکنون حدود 35 درصد سریعتر و 20 درصد کارآمدتر از Adreno 650 در سال گذشته است و GPU اکنون از VRS یا نرخ متغیر پشتیبانی می کند سایه زدن

VRS قابلیتی است که اخیراً به کارت گرافیک رایانه های شخصی و کنسول های بازی رسیده است. VRS اساساً به صحنه ای از بازی امکان می دهد تا با صرف وقت و تلاش کمتری در ارائه بخشهایی از صحنه ، سریعتر ارائه شود که به هر حال برای بازیکن مهم نیست. به عنوان مثال ، مناطق تحت سایه عمیق یا در فاصله دور به همان اندازه جزئیات و دقت رنگ که مناطق به پخش کننده نزدیکتر هستند ، نباید ارائه شوند.

با توجه به اینکه SD865 می تواند از 120 فریم در ثانیه و 144 فریم در ثانیه پشتیبانی کند ، می توان از این عملکرد گرافیکی برای بهبود قابل توجه کیفیت گرافیک درون بازی استفاده کرد.

ویژگی های دیگر مانند QuickTouch به بهبود پاسخ لمسی کمک می کند و تجربه بازی را بیشتر می کند.

Hexagon DSP: به طور گسترده ای عملکرد AI را بهبود می بخشد

اکنون این چیزی است که کوالکام از صحبت درباره آن بسیار هیجان زده بود. Snapdragon 888 دارای “شتاب دهنده های AI ذوب شده” است.

https://www.youtube.com/watch؟v=phOrx2OodKs
اساساً ، تکرارهای قبلی Hexagon DSP (پردازنده سیگنال دیجیتال) دارای شتاب دهنده های جداگانه ، بردار و تنسور – هسته هایی هستند که عملیات ریاضی خاصی را برای محاسبات AI انجام می دهند. هر شتاب دهنده حافظه خاص خود و یک حافظه مشترک را داشت و این سیستم بسیار خوب کار می کرد و به Qualcomm برتری چشمگیری در عملکرد هوش مصنوعی نسبت به رقبا داشت.

در این سال ، کوالکام DSP را کاملاً دوباره طراحی کرد و عملکردهای سه شتاب دهنده را “ذوب” کرد. نتیجه ، طبق گفته کوالکام ، یک پیشرفت عظیم در عملکرد هوش مصنوعی است. این پیشرفته هوش مصنوعی بهبود یافته 1000 برابر (بله ، هزار بار) سریعتر از قبل ارتباط برقرار می کند ، در حالی که در بارهای خاص هوش مصنوعی انرژی کمتری مصرف می کند و عملکرد تقریباً دوبرابر دارد.

به روزرسانی های دیگر مانند اتوبوس حافظه وسیع تر و حافظه نیز به شما کمک کرده اند.

به طور کلی ، عملکرد در مقایسه با 865 سال گذشته 73 درصد رشد داشته است.

متأسفانه ، درک به روزرسانی های عملکرد هوش مصنوعی در دنیای واقعی کمی دشوارتر است. به عنوان مثال عملیات تنسور چیست و چه اهمیتی دارند؟

خوب ، پیشرفت در عملکرد هوش مصنوعی به این معنی است که ویژگی های محاسبات هوشمند مانند مهار نویز هوشمند (صوتی و تصویری) ، جایگزینی اشیا در زمان واقعی در فیلم ، فوکوس خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی ، پردازش سریعتر تصویر و موارد دیگر می تواند برای Android یک واقعیت باشد.

به روزرسانی دوربین: ضبط همزمان HDR و ضبط همزمان

تا کنون جالب ترین خبر از این رویداد ذکر پشتیبانی متناوب HDR از عکس و فیلم بود.

https://www.youtube.com/watch؟v=qtmYLIB7S1E
قبل از اینکه به آن بپردازیم ، بیایید ابتدا نگاهی به ارتقا hardware سخت افزار بیندازیم. در درجه اول ، SD 888 تعداد ISP ها را به سه مورد افزایش می دهد. ISP یا پردازشگر سیگنال تصویر تراشه ای است که وظیفه پردازش داده های تصویربرداری از دوربین های تلفن را بر عهده دارد. با استفاده از سه ISP مستقل (از دو مورد در 865) ، اکنون تلفن های مجهز به Snapdragon 888 می توانند از سه دوربین به طور همزمان عکس و فیلم بگیرند. اپل این ویژگی را سال گذشته با خط آیفون 11 پرو معرفی کرد.

ISP ها اکنون امکان ضبط همزمان 28 مگاپیکسلی ZSL (تاخیر صفر شاتر) را دارند. ضبط دوربین ZSL با یک دوربین تا 84 مگاپیکسل (از 64 مگاپیکسل) و 200 مگاپیکسل عکس برداری تک تصویر بدون ZSL پشتیبانی می شود.

ZSL به سادگی اصطلاح کوالکام برای مکانیسم ضبط تصویر است که در آن سنسور قبل از فشار دادن شاتر به طور فعال داده ها را ضبط می کند ، اطمینان حاصل شود که داده های تصویر در لحظه فشار دادن شاتر ضبط می شود و نه بعد از واقعیت.

https://www.youtube.com/watch؟v=in5aGTjc-mo
ضبط دوربین سه گانه ZSL به این معنی است که شما می توانید تصاویر بخیه زده شده و بزرگنمایی یکپارچه را بین مثلاً یک لنز فوق عریض ، عریض و دور (مانند کاری که اپل از سال 2019 انجام داده است) داشته باشید.

سیستم دوربین اکنون امکان ضبط 120 تصویر 12 مگاپیکسلی در ثانیه و فوکوس خودکار در نور کم (تا 0.1 لوکس) را فراهم می کند.

ویژگی های ضبط ویدئو تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده اند ، با 8K 30 فریم در ثانیه و 4K 120 فریم در ثانیه با HDR بالاترین وضوح پشتیبانی شده.

یک سیستم فوکوس خودکار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی ادعا می کند که با شناسایی هوشمند سوژه در صحنه و ردیابی مناسب تمرکز ، عملکرد AF را بهبود می بخشد.

جالبترین و جدیدترین پشتیبانی ، پشتیبانی از HDR مبهم است.

ضبط تصویر / فیلم HDR زمانی اتفاق می افتد که چندین نوردهی مختلف ضبط شده و به هم بخیه زده شوند ، در نتیجه تصویری با دامنه پویاتر (جزئیات بیشتر در مناطق تاریک و تاریک) نسبت به تصویری منفرد حاصل می شود.

در HDR معمولی ، شاتر دوربین حداقل سه فریم مشخص را ضبط می کند: یکی فریم در معرض نور کم ، یکی فریم بیش از حد در معرض نور و دیگری یک قاب مناسب در معرض دید. با این وجود تلفن های جدید فریم های بسیار بیشتری ضبط می کنند ، اما نکته این است که هر فریم به صورت یکجا و یک فریم کامل گرفته می شود. ضبط فریم بعدی تا زمان ضبط و پردازش فریم قبلی شروع نمی شود.

این برای اشیا stat ساکن بسیار م effectiveثر است ، اما وقتی صحنه ای شامل اشیا moving در حال حرکت است (سگ ، اتومبیل ، هوای باد) ، به دلیل زمانی که برای ضبط کادرهای جداگانه لازم است ، ممکن است شبح و تار شود.

Staggered HDR با انتظار نداشتن برای ضبط یک فریم ، این تاخیر را کاهش می دهد. همانطور که و هر خط از سنسور برای یک فریم خوانده می شود ، ضبط برای فریم بعدی از آن خط شروع می شود. داده های HDR به طور مداوم ضبط می شوند ، در نتیجه بین فریم ها تاخیر کمتری ایجاد می شود و در نتیجه تاری حرکت و شبح کمتر است.

مودم X60: یکپارچه ، سریعتر ، کارآمدتر

سال گذشته SD865 شامل مودم یکپارچه ای نبود. کوالکام استدلال خود را در این باره داشت و اظهار داشت که مودم به طور مستقل تولید شده و قبل از 865 آماده بود ، به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا روی پیاده سازی 5G خود کار کنند. صرف نظر از این ، اکنون که x60 در 888 ادغام شده است ، این باید منجر به کاهش قیمت ها و عملکرد بهتر و بهره وری انرژی شود. با این وجود باید دید دقیقاً چقدر از این سود هنوز برخوردار است.

https://www.youtube.com/watch؟v=sx8RYY4LOnE
x60 همچنین ادعا می شود که سریعتر و کارآمدتر از x50 است ، مصرف برق بسیار کمتری را در موارد لبه ارائه می دهد و پشتیبانی بهتری را از تجمع حامل اضافه می کند ، در نتیجه کیفیت سیگنال و پهنای باند بسیار بالاتر است.

علاوه بر این ، این پلتفرم از WiFi 6 ، WiFi 6E و رادیو دوتایی بلوتوث 5.2 و صدای بی سیم AptX Adaptive پشتیبانی می کند.
https://www.youtube.com/watch؟v=dx9mJtRoLhc

ویژگی های متفرقه: Hypervisors، CAI

یکی از ویژگی های مهم Snapdragon 888 پشتیبانی از hypervisors است. Hypervisor سیستمی برای جدا کردن فضای کاربر از فضای دیگر ، ایجاد چندین ماشین مجازی امن است.

به انگلیسی ساده ، hypervisor اجازه می دهد مثلاً یک نمایه کاری ایمن در تلفن شما ایجاد کند که می تواند مستقل از نمایه شخصی شما کار کند. داده های دو پروفایل بصورت مستقل و ایمن اداره می شوند. از hypervisor می توان برای جداسازی کامل برنامه های حساس از بقیه سیستم استفاده کرد.

SD 888 اکنون از استاندارد CAI یا Content Authenticity Initiative نیز پشتیبانی می کند. هر تصویری که از طریق این سیستم ضبط می کنید حاوی یک کلید رمزنگاری است که صحت فراداده (محل ، زمان ضبط و غیره) را تأیید می کند و تصویر دستکاری نشده است. هر تغییری کلید را تغییر داده و تصویر را به عنوان دستکاری شده پرچم گذاری می کند.

در این دنیای تصاویر جعلی و دستکاری شده عمیق ، به تصویری با مهر CAI اعتماد بیشتری می شود.

تماس با همه devs!

در انتظار آزمونها و معیارهای دنیای واقعی ، به نظر می رسد کوالکام این بار از خود پیشی گرفته است. پلتفرم SD 888 نسبت به 865 سال گذشته به طور قابل توجهی ارتقا یافته و تعدادی ویژگی جدید و جالب را برای بوت معرفی می کند.

این یک ارتقا impressive واقعاً چشمگیر است و من کاملاً هیجان زده هستم که ببینم پرچمداران اندرویدی 2021 چه چیزهایی برای ما در نظر گرفته اند. من فقط امیدوارم که توسعه دهندگان از امکاناتی که این پلتفرم جدید به آنها می دهد نهایت استفاده را ببرند.