گزارش IEA- اخبار فناوری ، Firstpost

خبر

گزارش آژانس بین المللی انرژی (EEA) روز سه شنبه گفت ، ممکن است همه گیری ویروس کرونا ضربه ای به تقاضای انرژی وارد کند ، اما رشد انرژی های تجدیدپذیر در بخش انرژی الکتریکی با سرعت بی سابقه ای ادامه داشته است.

علاوه بر این ، پانل های فتوولتائیک بادی و خورشیدی (PV) در حال تبدیل شدن به منبع اصلی برق در چند سال هستند ، ابتدا از گاز طبیعی و سپس از زغال سنگ پیشی می گیرند.

فاتح بیرول ، رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت: “در سال 2025 ، انرژی های تجدیدپذیر قرار است به بزرگترین منبع تولید برق در سراسر جهان تبدیل شوند و پنج دهه ذغال سنگ به عنوان بهترین تأمین کننده برق پایان یابد.”

  باد ، پنل های خورشیدی به زودی منبع اصلی برق می شوند.  از گاز طبیعی و زغال سنگ پیشی می گیرد: گزارش IEA

گزارش IEA پیش بینی می کند که برق تولید شده توسط انرژی های تجدیدپذیر در سال 2020 7 درصد در جهان افزایش یابد. اعتبار تصویر: Pixabay

وی افزود: “در آن زمان ، انتظار می رود كه تجدیدپذیرها یك سوم برق جهان را تأمین كنند – و ظرفیت كل آنها دو برابر كل ظرفیت برق امروز چین خواهد بود.”

گزارش سالانه IEA در مورد انرژی های تجدیدپذیر ، ظرفیت جدید تولید برق تجدیدپذیر را با وجود اختلالات ناشی از ویروس کرونا ، تقریباً 200 گیگاوات در سال جاری قرار داده است.

برآورد IEA ، برق تولید شده توسط انرژی های تجدیدپذیر در سال 2020 علی رغم کاهش 5 درصدی سالانه تقاضای انرژی جهانی ، 7 درصد در جهان افزایش می یابد.

علاوه بر این ، آژانس مستقر در پاریس که به کشورهای پیشرفته در زمینه سیاست انرژی مشاوره می دهد ، انتظار می رود رشد در انرژی های تجدیدپذیر رکورد دیگری در سال 2021 ثبت کند.

سرعت تاول زده رشد تا حدی ناشی از اشتهای شدید سرمایه گذاران است. IEA خاطرنشان کرد که سهام تولیدکنندگان و توسعه دهندگان تجدیدپذیر که در فهرست عمومی قرار گرفته است عملکرد بهتری در بخش انرژی و شاخص های اصلی بازار سهام داشته اند.

یارانه ها نیز نقش داشته اند و گزارش IEA گفته است که سیاست گذاران باید اقدامات لازم را برای حفظ حرکت انجام دهند زیرا انقضا مشوق ها می تواند منجر به کاهش در سال 2022 شود.

بیرول گفت: “انرژی های تجدیدپذیر در برابر بحران کووید مقاوم هستند ، اما در عدم قطعیت سیاست ها مقاومت نمی کنند.”

با این حال ، اگر انگیزه ها حفظ شود ، IEA پیش بینی می کند که رشد PV خورشیدی و باد می تواند در سال 2022 به رشد 25 درصدی برسد.

بیرول افزود: “دولت ها می توانند برای حل بهبودی پایدار و تسریع در انتقال انرژی های پاک به این مسائل رسیدگی کنند.”

IEA دریافت اما انرژی های تجدیدپذیر خارج از بخش برق از تأثیر همه گیر ویروس کرونا رنج می برند.

سوخت های زیستی با کاهش حمل و نقل و فعالیت های صنعتی روبرو شده اند زیرا کشورها محدودیت هایی را برای جلوگیری از ویروس کرونا ایجاد کرده اند.