گزارش WHO- اخبار فناوری ، Firstpost

خبر

گزارش جهانی مالاریای سازمان بهداشت جهانی نشان دهنده پیشرفتی است که جهان در خلاص شدن از بیماری پشه در طی دو دهه گذشته داشته است – دوره ای “موفقیت بی سابقه” در کنترل مالاریا. گزارش اظهار داشت که در حالی که مالاریا قابل درمان است ، در سال 2019 ، بیش از 4،000،000 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و 229 میلیون مگاوات مالاریا در جهان گزارش شده است. از این تعداد ، حدود دو سوم مرگ و میر ناشی از مالاریا مربوط به کودکانی است که زیر پنج سال ندارند.

  راه طولانی برای کنترل مالاریا علی رغم پیشرفت بی سابقه: گزارش WHO

خوابیدن در زیر یک شبکه تحت درمان با حشره کش یکی از موثرترین راه های جلوگیری از مالاریا است. اعتبار تصویر: A. Loke / WHO

با توجه به نکته مثبت تر ، WHO همچنین به دلیل درمان ها ، برنامه ها ، تحقیقات و استراتژی جهانی مالاریا ، موفق به جلوگیری از 1.5 میلیارد مورد و نجات 7.6 میلیون نفر شد. در گزارش رو به جلو، دكتر كل WHO دكتر تدروس آدانوم گبريزوس گفت: “بيست و يك كشور طي 2 دهه اخير مالاريا را از بين بردند و از اين تعداد 10 كشور رسما از سوي WHO به عنوان بدون مالاريا گواهي شدند.

بار زیاد برای تأثیر بالا

یک دلیل که تعداد موارد مالاریا در سراسر جهان به ویژه در 11 کشور با بیشترین بار کاهش یافته است “بار زیاد برای تأثیر بالا”پاسخ (HBHI). این امر توسط WHO در سال 2018 و مشارکت RBM برای پایان دادن به مالاریا آغاز شد.

یازده کشور با بیشترین بار موارد مالاریا عبارتند از: بورکینافاسو ، کامرون ، جمهوری دموکراتیک کنگو ، غنا ، هند ، مالی ، موزامبیک ، نیجر ، نیجریه ، اوگاندا و جمهوری متحد تانزانیا. آنها 70 درصد موارد تخمینی جهانی و 71 درصد مرگ های برآورد شده جهانی از مالاریا را تشکیل می دهند.

این برنامه به این کشورها کمک می کند تا با استفاده از یک رویکرد چهار جانبه شامل اراده سیاسی ، اطلاعات استراتژی ها ، راهنمایی بهتر و پاسخ هماهنگ ، به نقاط عطف استراتژی جهانی 2025 (GTS) 2025 دست یابند. این برنامه که به عنوان یک استراتژی متناسب با همه شروع شده است ، اکنون با هر کشور کار می کند تا رویکردی را که برای آنها مناسب باشد پیدا کند. اهداف 2030 عبارتند از:

  • کاهش میزان ابتلا به مالاریا حداقل 90 درصد
  • حداقل میزان مرگ و میر ناشی از مالاریا را حداقل 90 درصد کاهش دهید
  • از بین بردن مالاریا در حداقل 35 کشور
  • جلوگیری از تجدید حیات مالاریا در همه کشورهایی که عاری از مالاریا نیستند

طبق یک WHO بیانیه، خیلی زود است که بفهمیم آیا این روش یک موفقیت کامل است ، با این حال ، مرگ های ناشی از مالاریا از 2،63،000 به 2،26،000 بین 2018 و 2019 کاهش یافته است.

سمپاشی باقیمانده در محیط داخلی (IRS) - که شامل پاشش حشره کش ها روی دیوارهای داخلی و سقف خانه ها است - روش قدرتمند دیگری برای کاهش سریع انتقال مالاریا است.  اعتبار تصویر: A. Loke / WHO

سمپاشی باقیمانده در محیط داخلی (IRS) – که شامل پاشش حشره کش ها روی دیوارهای داخلی و سقف خانه ها است – روش قدرتمند دیگری برای کاهش سریع انتقال مالاریا است. اعتبار تصویر: A. Loke / WHO

قیمت هند در کنترل مالاریا چگونه است

گزارش همچنین گفت که منطقه جنوب شرقی آسیا دارای 9 کشور بومی مالاریا است و حدود سه درصد از بار موارد مالاریا را در سطح جهان به عهده دارد. از این رو هند 86 درصد از کل مرگ و میر ناشی از مالاریا را در منطقه جنوب شرقی آسیا تشکیل می دهد. اما هند همچنین بیشترین افت را در تعداد موارد مالاریا نشان داده است. تعداد موارد از حدود 20 میلیون در سال 2000 به حدود 5.6 میلیون در سال 2019 کاهش یافته است. همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از مالاریا در هند از حدود 29500 در سال 2000 به حدود 7،700 در سال 2019 کاهش یافته است.

طی دو سال گذشته ، هند 18 درصد کاهش در موارد مالاریا و 20 درصد کاهش مرگ و میر داشته است.

غبریزوس همچنین گفت: “كشورهای جنوب شرقی آسیا به ویژه با كاهش موارد و مرگ به ترتیب 73 و 74 درصد ، پیشرفت چشمگیری داشته و موارد كاهش یافته هندوستان را ویژه ساخته اند.

آفریقا هنوز در دردسر است

منطقه آفریقا بیش از 90 درصد از بار کلی بیماری را بر عهده دارد. از سال 2000 ، این منطقه 44 درصد از مرگ و میر ناشی از مالاریا را کاهش داده است ، از تخمین زده شده سالانه 6 میلیون و 80 هزار نفر به 3 میلیون و 84 هزار نفر.

با این حال ، پیشرفت در سالهای اخیر ، به ویژه در کشورهایی که بار بیماری زیادی دارند ، کند شده است. کمبود بودجه در سطح بین المللی و داخلی تهدید قابل توجهی برای دستاوردهای آینده است.

در سال 2019 ، کل بودجه به 3 میلیارد دلار در برابر هدف جهانی 5.6 میلیارد دلار رسید. کمبود بودجه منجر به ایجاد شکاف اساسی در دسترسی به ابزارهای کنترل شده مالاریا شده است.

امسال ، COVID-19 به عنوان یک چالش اضافی برای ارائه خدمات بهداشتی ضروری در سراسر جهان ظاهر شد. براساس این گزارش ، بیشتر کمپین های پیشگیری از مالاریا در سال جاری بدون تأخیرهای اساسی توانستند به جلو حرکت کنند.

اطمینان از دسترسی به پیشگیری از مالاریا – مانند شبکه های تحت درمان با حشره کش و داروهای پیشگیرانه برای کودکان – با کاهش تعداد عفونت های مالاریا و به نوبه خود کاهش فشار بر سیستم های بهداشتی ، از استراتژی پاسخ COVID-19 حمایت کرده است.

در این گزارش ، WHO به سرعت تلاش کرد تا به کشورها راهنمایی دهد تا بتوانند پاسخ های خود را تطبیق دهند و از ارائه خدمات ایمن مالاریا در طی بیماری همه گیر اطمینان حاصل کنند.

با ورودی از PTI