29 شهریور 1393

دولت نباید یک طرفه و تنها از کشتی ساز مشورت بگیرد

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

دولت نباید یک طرفه و تنها از کشتی ساز مشورت بگیرد

نمی توانیم چاه های استخراج نفت از دریا را ببندیم و منتظر بمانیم کشتی های آفشور و فراساحل در کشور ساخته شود سپس درهای چاهها را باز کرده و عملیات را شروع کنیم . قطار حمل و نقل دریایی در حرکت است.ما نمی توانیم این قطار را متوقف کنیم. شرکت های کشتیرانی باید سوار این قطار شوند. اگر ما به این قطار نرسیم ایران در صنعت حمل و نقل و فراساحل خود ضعیف شده و مجبور می شود برای جابه جایی کالا ،افراد و خدمات به سکوها ی نفتی به کشتی های خارجی متوسل شود.

اين بخشي از گفتگوي مانا با عضو اتحاديه مالکان کشتي و مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان است. وي ضمن بیان این مطالب در خصوص ممنوعیت خرید کشتی از خارج گفت: عاقلانه نیست که با ایجاد ممنوعیت ،شرکت ها را مجبور کنیم به سمت کشتی سازی های داخلی بروند به این ترتیب دیگر رقابتی در کار نخواهد بود. دولت نباید یک طرفه و تنها از کشتی ساز نظرخواهی کند. نمی گویم آنها به دنبال منافع خود هستند اما ممکن است اطلاعاتشان کافی نباشد و همین مساله به کشور لطمه وارد کند.

امید مرادی در ادامه با بیان اینکه کشور در بحث نفت و گاز جزو برند های مطرح دنیا است تصریح کرد: ما نمی توانیم چاه های استخراج نفت از دریا را ببندیم تا کشتی های آفشور و فراساحل در کشور ساخته شود سپس درهای چاهها را باز و عملیات را شروع کنیم.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توانمندی های صنایع دریایی کشور افزود: قطعا توانمندی هایی در بخش صنایع دریایی وجود دارد اما این توانمندی ها به اندازه سایر کشورها نیست. اکنون اگر وزارت نفت احتیاج به 10 فروند کشتی ساپلای بوت داشته باشد آیا توانایی ساخت و تحویل این کشتی ها طی مدت زمانی یک سال وجود دارد؟ قطعا وجود ندارد و اگر بگوییم وجود دارد راست نگفته ایم.

مرادی با بیان اینکه دولت همواره بخش خصوصی را مقابل خود می بیند گفت: این در حالیست که بخش خصوصی می تواند در کنار بخش دولتی به عنوان یک بازوی اجرایی عمل کند و با نظریه و مشورت دادن به دولت موثر باشد.

توان ساخت همه نوع کشتی را نداریم

مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان در ادامه گفت : علیرغم اینکه عمده فعالیت من در زمینه کشتیرانی است و هیچگاه نخواسته ام کشتی ساز باشم اما به دلیل پایین بودن توانمندی کشتی سازی در کشور مجبور به ورود به این صنعت شدم و تا کنون تمام کشتی هایی که سفارش ساخت داده ام در داخل ساخته شده یا در حال ساخت هستند.از جمله 3 فروند کشتی که در کشتی سازی بحرگسترش ایزوایکو در حال ساخت است.

وی افزود: بنابراین تفکر من یک تفکر ملی است و معتقدم می توانیم کشتی بسازیم اما نباید واردات کشتی را محدود کنیم زیرا ما توان ساخت همه نوع کشتی را نداریم . من حامی ساخت داخل هستم اما با سیاست های غلط صد در صد مخالف هستم.

این فعال بخش خصوصي با اشاره به نیاز شرکت های نفتی به حدود 300 فروند شناورتصریح کرد: در حال حاضر شرکت نفت فلات قاره بیش از70 فروند شناور در اختیار دارد که تنها 10 فروند از آنها ایرانی و مابقی خارجی هستند.

وی با انتقاد از قوانین مناقصات کشور گفت: هنگامیه یک شرکت خارجی قرار است درمناقصه بین المللی در کشورمان شرکت کند به اندازه ای که برای شرکت خارجی امتیاز قایل می شویم برای شرکت داخلی امتیاز قایل نمی شویم. این مساله قیمت را غیر رقابتی می کند متاسفانه دولت حاضر نیست دستور العملی های خود را اصلاح کند.

مرادی در خصوص قانون حداکثر حمایت از توان داخل گفت: بر اساس این قانون همه باید به کشتی سازی های داخلی مراجعه کنند در حاليکه کشتی سازی های داخلی نمی توانند سر موعد کشتی ها را تحویل دهند در نتیجه تولید ناخالص ملی کاهش پیدا می کند.

وی گفت: زمانیکه کشتیرانی داخلی نتواند برای شرکت نفتی کشتی تامین کند این شرکت ها با برگزاری مناقصه بین المللی از شرکت های خارجی استفاده می کنند و به این ترتیب دولت با دست خود بازار داخلی را دو دستی به خارجی ها واگذار می کند و بزرگترین لطمه به کشور وارد می شود.

قوانین باید قابلیت اجرایی داشته باشند

این فعال صنایع دریایی قانونگذاری را یکی از عوامل توسعه و پیشرفت صنایع دریایی عنوان کرده و افزود: مجلس در جایگاه قانونگذار باید از صنعت تولید و ساخت کشتی در کشور حمایت و تشکل هایی که موازی کاری می کنند را جمع آوری کند.

وی در ادامه افزود: گاهی قوانین متعددی وارد مجلس می شود که فراکسیون دریایی نباید به راحتی زیر بار چنین قوانینی برود بلکه باید از بخش خصوصی نظرخواهی کند و محاسن و معایب را جویا شوند همچنین قوانین باید به گونه ای تدوین شوند که در وزارتخانه ها و مراکز دولتی خاک نخورند بلکه قابلیت اجرایی شدن داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه مجلس در زمینه ساخت کشتی تنها از یک تشکل نظرخواهی می کند که کار درستی نیست، در بحث ساخت کشتی تشکل های مختلفی در کشور وجود دارند که بهتر است از همه آنها نظرخواهی شود.

مرادی با اشاره به مشکل بکارگیری شناورهای ساخته شده در داخل گفت: باید قوانینی به تصویب برسد مبنی بر اینکه چنانچه شناوری مطابق با استانداردها در داخل ساخته شد توسط شرکت های دریایی به کار گرفته شود.اگر این اطمینان وجود داشته باشد بسیاری از افراد بخش خصوصی به سمت ساخت کشتی در داخل تمایل پیدا می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت هیچگاه به دنبال تقویت کشتی ساز نبوده تصریح کرد: دولت باید یارانه هایی به خود کشتی ساز پرداخت کند اما همواره رنج این موضوع را بخش خصوصی کشیده ،چون کشتی سفارش داده اما نتوانسته کشتی را به موقع تحویل بگیرد.

بانک هایی که از دریا می ترسند

مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان با اشاره به دریایی نبودن موسسات مالی و بانک ها به مانا گفت: معمولا برای ساخت کشتی تفاهم نامه ها با بانک های تجاری نوشته می شود در حالیکه این بانک ها درک کافی از دریا ندارند و همواره این تصور برای آنها وجود دارد که سرمایه گذاری در دریا خطرناکترین نوع سرمایه گذاری است.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بانک ها از دریا می ترسند حتی اگر مزایای این کار به بانک ها توضیح داده شود باز هم حاضر نیستند در این صنعت سرمایه گذاری کنند. آنها ملک را به عنوان وثیقه می پذیرند و اگر ملک نباشد حاضر به سرمایه گذاری نیستند.

مرادی ایجاد بانک دریایی را یکی از ضرورت های کشتی سازی و صنعت حمل و نقل دریایی ذکرکرده گفت: اگر یک بانک به عنوان بانک تخصصی دریایی تاسیس شود قطعا این بانک در طرح های خود از مهندسان کشتی سازی و کسانیکه دریا را می شناسند استفاده خواهد کرد بانک تخصصی دریایی باعث رونق و اشتغال در صنعت دریایی خواهد شد.

کشتی سازی های خصوصی و دولتی در کنار هم

عضو اتحاديه مالکان کشتي ايران ضمن بیان لزوم در کنار هم قرار گرفتن کشتی سازی های دولتی وخصوصی گفت: رقابت باید در هر صنفی باشد اما کشتی سازی های خصوصی و دولتی باید در کنار هم همفکری کنند تا بهره وری بالاتر برود در غیر این صورت با شکست مواجه می شویم.

مرادی با اشاره به موفق نبودن کشتی سازی های بخش خصوصی افزود: یک پروژه زمانی سودده است که طبق جدول زمان بندی مسائل مالی، فیزیکی پروژه خود را جلو ببرد در غیر این صورت پروژه ضررده می شود. کشتی سازی های بخش خصوصی عموما با همین مشکل مواجه هستند. به این ترتیب کشتی ساز و مالک کشتی هر دو بی انگیزه می شوند.

وی با بیان لزوم حمایت از بخش خصوصی اظهار داشت: دولت بخش خصوصی را قبول ندارد و همواره بخش خصوصی را مقابل خود می بیند. اگر مدیران عالی ما به این سطح از تفکر برسند که به سراغ بخش خصوصی بروند سطح اشتغال ، کشتی سازی و ... افزایش پیدا می کند و به این ترتیب بخش خصوصی با اعتماد بیشتری فعالیت می کند.

لزوم ایجاد بنگاه های تامین کننده تجهیزات و قطعات دریایی

مرادی به اشاره به لزوم ایجاد بنگاه های تامین کننده تجهیزات و قطعات دریایی به مانا گفت: بسیای از مشکلات کشتی سازان با وجود این بنگاه ها در کشور حل می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه به غیر از ورق فولادی و برخی از اقلام مابقی قطعات باید از خارج وارد شوند یادآور شد: اشتغالی که می توان از طریق صنعت کشتی سازی در کشورایجاد کرد صنعت خودرو نمی تواند ایجاد کند اما هیچگاه این صنعت را یک صنعت مادر محسوب نکرده ایم.

مرادی ایجاد سوپرمارکت دریایی را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: متاسفانه این کار همواره در حد حرف باقی مانده و هیچگاه به آن پرداخته نشده است. دولت باید از کشتی سازان بخش خصوصی، تامین کننده و سازنده تجهیزات دریایی حمایت کند و حداقل از آنها به مدت معینی مالیات دریافت نکند و در صورت صادرات وام بلاعوض بدهند.

وی ایجاد انگیزه در موسسات و دانشگاهها برای طراحی شناورهای مختلف با بهره گیری از تکنولوژی و مسائل روز دنیا را از دیگر اقدامات لازم و اساسی ذکر کرد و گفت: چرا دانشگاه ها و مراکز علمی ما نباید کار طراحی شناور ها را انجام بدهند. اگر این کار انجام می شد طراح خارجی نمی آوردیم.اگر دولت ریسک این قضیه را می پذیرفت الان کشتی ساز هم با جرات نقشه را اجرا می کرد اما در حال حاضر کشتی ساز جرات نمی کند با نقشه ای که احتمال بدهد ایراد دارد کار کند.

تعداد مشاهده (1188)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "دولت نباید یک طرفه و تنها از کشتی ساز مشورت بگیرد"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید