12 آبان 1392

20 درخواست مهم فعالان بخش خصوصی جاده ای و ترانزیت از کشاورزیان

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: اخبار مهم   /  رتبه دهید:

در جلسه مشترک با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان شد:

20 درخواست مهم فعالان بخش خصوصی جاده ای و ترانزیت از کشاورزیان

فعالان حمل و نقل جاده ای و ترانزیت در هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران با داوود کشاورزیان، با اشاره به مشکلات و چالش های بخش خصوصی، درخواست های خود را از رئیس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کردند.

به گزارش تین نیوز، در این نشست که هفتم آبان ماه با حضور یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران و حدود 60 نفر از دست اندرکاران فعال در حوزه حمل و نقل جاده ای و ترانزیت از سوی کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، کشاورزیان طی سخنانی بر تعامل با بخش خصوصی تاکید کرد و در مقابل فعالان ترانزیت و مدیران شرکت های حمل و نقل جاده ای تقاضای خود را در زمینه مشکلات موجود مطرح و خواستار حل آنها از طریق رئیس جدید سازمان شدند.

بر اساس این گزارش مهم ترین خواسته های بخش خصوصی از کشاورزیان که توسط تعدادی از حاضران در این نشست بیان شد، در زیر فهرست شده است:

1- نوسازی ناوگان جاده ای در دستور کار قرار گیرد.

2- ریسک سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده ای که توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، به دولت منتقل شود.

3- مشکلات مربوط به ترانزیت از طریق کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان حل شود.

4- برای گسترش حضور ایران در ترانزیت بین المللی تلاش شود.

5- طرح بندر خشک آپرین که از سوی کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران برای افندی زاده رئیس سابق سازمان ارسال شده بود، پیگیری شود.

6- مجوز ورود کامیون های دست دوم کمتر از سه سال به کشور پیگیری و اجرایی شود.

7- از ورود کامیون های افغانی بدون مجوز به کشور و پایتخت یا سایر شهرها جلوگیری شود.

8- به منظور رفع مشکلات موجود، تعامل بیشتری با سازمان های مرتبط با حمل و نقل جاده ای و ترانزیت مانند گمرک انجام شود.

9- دبیرخانه شورای عالی ترابری در سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور احیا شود.

10- عضویت ایران در کنوانسیون های بین المللی افزایش یابد. در حال حاضر بیش از 57 کنوانسیون وجود دارد که ما فقط در 9 کنوانسیون عضو هستیم.

11- به سال 1353 بازگردیم که وزارت راه در بخش ترابری یا حمل و نقل دخالت نمی کرد.

12- بیش از 90 درصد حمل و نقل جاده ای در دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی برای دولت زیاد کار کرده اما دولت برای بخش خصوصی چه کرده است؟ سهم دولت در ارایه تسهیلات باید افزایش یابد.

13- برای راه اندازی ترمینال یا پایانه خصوصی در تهران مجوز داده شود.

14- سهم شرکت ها و شرکت محوری در کامیون داری نسبت به شخص محوری (خودمالکی) افزایش یابد. در حال حاضر حدود 97 درصد کامیون ها متعلق به اشخاص حقیقی است نه حقوقی.

15- سرمایه گذاری سخت افزاری و نرم افزاری دولت در حمل و نقل زمینی همانند سایر شقوق حمل و نقلی یعنی هوایی، دریایی و جاده ای گسترش یابد.

16- تصمیمات حمل و نقلی در ارتباط با کشورهای خارجی که در طول هشت سال گذشته به وزارت خارجه ارجاع شده بود، مجددا به وزارت راه بازگردد.

17- اخیرا اعلام شده بیمه ایران به عنوان تنها بیمه ترانزیت قطع شده که فاجعه بزرگی است. برای حل مشکلات بیمه های ترانزیت چاره ای اندیشیده شود.

18- با توجه به قیمت های بالای کامیون ها در کشور که چهار برابر افغانستان است، امکان بازپرداخت وام های اعطاشده به فعالان ترانزیت دشوار شده است. در این زمینه تسهیلاتی برای بازپرداخت وام شرکت های حمل و نقل و کامیون داران درنظر گرفته شود.

19- توقف 6000 کامیون در مرز پرویزخان و نیز توقف های طولانی در سایر مرزها، شایسته نیست. برای عبور کامیون ها و رفع توقف آنها در پایانه های مرزی تدبیری اندیشیده شود.

20- قانون مبارزه با قاچاق کالا با همه ابهامات و ایراداتی که در زمینه حمل و نقل و ترانزیت دارد و مورد اعتراض فعالان این حوزه است، در حال تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن است. اجرای آن به معنای تعطیل شدن حمل و نقل و ترانزیت است. اقدام سریع در حل این مشکل ضروری است.

پاسخ های و اظهارات کشاورزیان به بخش خصوصی

همچنین در این جلسه، کشاورزیان قبل از سوالات و درخواست های فعالان بخش خصوصی و بعد از طرح آن، نکاتی را در خصوص برنامه ها و نحوه مدیریت حمل و نقل جاده ای و ترانزیت عنوان کرد.

فهرست مهم ترین نکات ارایه شده توسط رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جمع مدیران شرکت های حمل و نقل جاده ای و ترانزیت و اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران در زیر ارایه شده است:

1- طی 7-8 سال گذشته توفیق اجباری خدمت در بخش خصوصی داشتم و قبل از آن سالها در حوزه حمل و نقل، مدیریت کرده ام.

2- در مقابل بخش خصوصی نیستم اما باید مرا قانع کنید. مدیری نیستم که سریعا بگویم: چَشم!

3- وظیفه ام فراهم کردن بستر لازم برای فعالیت بخش خصوصی در حمل و نقل جاده ای و ترانزیت است.

4- نوسازی ناوگان جاده ای و کامیون ها از اولویت های مهم در عرصه حمل و نقل جاده ای است.

5- برای افزایش تخفیفات گمرکی در جهت ورود کامیون های دست دوم کمتر از سه سال به کشور تلاش می کنم. در حال حاضر کامیون های بالای 60 سال هم داریم!

6- برای درک مشکلات و راه حل های آن باید جلسات بیشتر و مفصل تری با فعالان حمل و نقل و ترانزیت و نیز مدیران استانی داشته باشم.

7- دنبال این نیستم که رانت در دست من باشد و یا سود و منفعت های حاصل از حمل و نقل و ترانزیت به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای واریز شود.

8- برای مبارزه با فساد باید به سمت مقررات زدایی برویم.

9- امروز مدیریت از مالکیت جداست. با حفظ احترام به مالکیت، باید مدیریت حمل و نقل کالا و بار را ارتقا دهیم.

10- شرکت های مسافربری باید کنترل بیشتری بر روی راننده، ایمنی و مسایل مربوط به رانندگی در جاده ها داشته باشند.

11- با راه اندازی ترمینال یا پایانه اختصاصی یا خصوصی موافقم و در جهت تحقق آن تلاش می کنم.

12- در سانحه اتوبان تهران-قم عده ای "فجیعانه" کشته شدند.

13- همانند حمل و نقل هوایی که هنگام تاخیر در پروازها، از مسافران پذیرایی می شود، در حمل و نقل جاده ای هم هنگام تاخیر یا مشکلات حین سفر از مسافران پذیرایی شود.

گفتنی است بر اساس گفتگوهای انجام شده در این نشست، مقرر شد در آینده، جلسات مستمر و مداومی با حضور کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی با فعالان حمل و نقل جاده ای و ترانزیت به منظور بررسی مشکلات موجود و راهکارهای حل این مشکلات صورت گیرد.

 

تعداد مشاهده (767)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "20 درخواست مهم فعالان بخش خصوصی جاده ای و ترانزیت از کشاورزیان"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید