27 آذر 1390

حل مشكل تردد كامیون‌های حامل سیمان به عراق

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: شماره 103   /  رتبه دهید:

حل مشكل تردد كامیون‌های حامل سیمان به عراق

بازی عراقی

 ترابران- طی ماه‌های گذشته، مرزبانان عراق مانع عبور بخش اعظم كامیون‌های حامل سیمان و آجر ایران به كشورشان شده‌اند و دلیل آورده‌اند كه به دلیل كیفیت پایین و غیراستاندارد بودن محصول ایرانی این كار را انجام می‌دهند. این ممنوعیت تا آنجا اهمیت پیدا كرد كه بنا به گفته مدیركل گمركات استان ایلام؛ تعداد كامیون‌هایی كه كالا از مرز مهران به كشور عراق صادر می‌كردند از 300 كامیون به 50 كامیون رسید.

 بختیار رحمانی‌پور، مدیركل گمركات استان ایلام می‌گوید:«: عراقی‌ها برای واردات كالا به كشور خود قانونی وضع كردند كه از این پس تنها شركت‌هایی مجاز به وارد كردن سیمان به عراق هستند كه محصولاتشان توسط SGS؛ كه یك موسسه بین‌المللی در زمینه كنترل‌ كیفیت محصولات است، تائید شده باشد.»

مدیركل گمركات استان ایلام می‌افزاید:« طرف عراقی اعلام كرده است كه در صورتی كه كیفیت محصولات سیمانی ایران، مورد تایید این شركت قرار گیرد، هیچ مشكلی برای ورود به عراق، وجود نخواهد داشت.»

وی تصریح می‌كند:« تا پیش از این برخی شركت‌های سیمانی با SGS قرارداد همكاری داشته و محصولاتشان به صورت مداوم از سوی آنها بررسی می‌شد ؛ بنابراین این شركت‌ها به مشكل ممانعت در مرزها برخورد نكرده‌اند، اما از وقتی تائیدیه SGS برای تردد از ایران به عراق الزامی شد، شركت هایی كه این تائیدیه را نداشتند با مشكل مواجه شدند.»

رحمانی‌پور در پاسخ به این پرسش كه اتخاذ چنین تصمیمی چه واكنشی در پی داشته است، گفت:« مشكلی نبوده كه واكنشی در پی داشته باشد. تقریبا تمام كشورها چنین قوانینی برای خود دارند؛ یعنی استاندارهایی دارند كه باید از سوی دیگر كشورها رعایت شود؛ به عنوان مثال حتی در صورتی كه محصولات كشوری مانند آلمان كه از سطح كیفیت بسیار بالایی برخوردار است، بخواهد وارد ایران شود، باید مورد بررسی قرار می گیرد به نحوی كه با استاندارد ملی كشور ما همخوانی داشته باشد.»  

محمدرضا منتظری، مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان نیز با بیان این مطلب كه در این خصوص مشكلی برای ما پیش نیامده است، گفت:« كلیه كارخانجات سیمان كشور، در داخل كارخانه، آزمایشگاه‌های كنترل كیفی دارند و به طور منظم و مستمر از تولیدات خود، اعم از كلینكر و انواع سیمان تولیدی نمونه‌برداری كرده و آزمایش به عمل می‌آورند تا از كیفیت محصول خود مطلع شده و در صورت نیاز به اعمال اصلاح، بلافاصله اقدام ‌كنند. علاوه بر این در سطح كشور نیز استاندارد ملی وجود دارد كه تولیدكنندگان بر اساس آن، موظف به رعایت استانداردهای كیفی در تولیدات خود هستند. از طرفی برخی از آزمایشگاه‌های كارخانه‌ای از چنان كیفیتی برخوردارند كه با موسسه استاندارد همكاری می‌كنند؛ یعنی فرقی نمی‌كند كه نمونه‌های سیمانی به موسسه استاندارد ارائه شود و یا به آزمایشگاه این كارخانه‌ها؛ چون در هر دو صورت، جواب آزمایش‌ها یكسان است. ضمن آنكه موسسه استاندارد این آزمایشگاه‌ها را به عنوان همكار خود پذیرفته است.»

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان ادامه داد:« از سوی دیگر، واحدهای مرتبط با وزارت صنایع سابق كه اكنون به وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر نام یافته، به طور منظم از واحدهای تولید سیمان بازدید كرده و نمونه برداری می كنند.

منتظری در بخش دیگری از سخنان خود علت وضع قوانین و مقررات سختگیرانه را اینگونه تبیین می‌كند:« سیمان، ماده اولیه بتن است و پس از استفاده در سازه، سال‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و اگر مشكلی در آن ایجاد شود، به سادگی قابل رفع نیست؛ بنابراین باید حداكثر دقت در رابطه با كیفیت محصول تولیدی به كار گرفته شود. از سویی، سازه‌های بتنی مانند سدها، پل‌ها و دیگر ساختمان‌ها، با صرف هزینه‌های هنگفت ساخته می‌شوند. هیچ كشوری توانایی اینكه سدی را ساخته و پس از اتمام عملیات سخت، به دلیل كیفیت پایین سیمان مصرفی، اقدام به تخریب و ساخت مجدد سازه كند، ندارد.»

وی در خصوص جلوگیری از ورود كامیون های سیمان از مرز عراق گفت:« كشور ما در سال 1388 اقدام به صادرات حدود 5/5 میلیون تن كلینكر و سیمان به خارج از كشور كرد كه این رقم در سال گذشته به حدود 6/8 میلیون تن بالغ شد. از این مقدار، حدود 85 تا 90 درصد آن به كشور عراق بوده است؛ اما تا پیش از این كه صادرات سیمان به عراق، در حجم گسترده آغاز شد، ضوابط مشخصی در آنجا حاكم نبود. در حال حاضر ضوابطی در این خصوص تعریف و موسسه‌ای بین‌المللی با عنوان SGS به عنوان موسسه قابل قبول كنترل كیفی محصولات، معرفی شده است.»

مدیرعامل هلدینگ فارس و خوزستان تاكید كرد:« در قوانین جدید تبیین شده، در صورتی كه كیفیت محصولات سیمانی ایران، مورد تایید این شركت قرار گیرد، هیچ مشكلی برای ورود به عراق، وجود نخواهد داشت. به همین دلیل در سال جاری، شركت‌های سیمانی كه به عراق صادرات دارند، قراردادی با این شركت منغقد كردند تا این شركت بر اساس آن به طور منظم اقدام به نمونه‌برداری از محصولات شركت‌ها كرده و برای آنها مجوز صادرات صادر كند.»

وی در خصوص صدور مجوز هم گفت:« طریقه اخذ مجوز صادرات هم به این ترتیب است كه مثلا اجازه صدور ده تا بیست هزار تن سیمان از نوع و ظرف مدت زمان مشخص به شركت داده می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش كه این نمونه سیمان‌های داخلی كجا مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت:« SGS شركتی بین‌المللی است كه در ایران نیز دفتر دارد و نمونه‌ها در موسسه كنترل كیفی این شركت در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرند.»

مهندس منتظری معتقد است شاید یكی از دلایل اجباری شدن دریافت این تائیدیه، تخلف برخی سودجویان باشد:« برخی با پركردن سیمان در كیسه‌هایی با مارك یك شركت‌ سیمانی شناخته‌شده (به دلیل آنكه مشكلی در چاپ كیسه با مارك یك شركت خاص وجود ندارد)، محصولاتی را به نام سیمان فلان شركت خاص صادر می‌كنند كه طبعا و قطعا كیفیت بالایی ندارد. هر چند تعداد این موارد بسیار اندك است، اما رخ داده است.»

وی با بیان این مطلب كه دستیابی به این كیسه‌ها چندان دشوار نیست و عامل بازدارنده قوی هم وجود ندارد، افزود:« ممكن است این سیمان‌های تقلبی حتی در مرز عراق هم دچار مشكل نشده و محموله‌های جعلی وارد خاك عراق شوند؛ در هر صورت گزارش این تخلفات خود عامل دردسرسازی است؛ البته در حال حاضر، عراقی‌ها مطمئن شده‌اند كه این مشكلات به شركت‌های سیمانی ایرانی ارتباطی ندارد، اما برای رفع آن اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی كرده‌اند.»

منتظری در ادامه، پاسخگوی پرسش ترابران در خصوص تغییر قیمت حمل سیمان پس از هدفمندی یارانه‌ها بود. وی تصریح كرد:« پیش از هدفمند كردن یارانه‌ها، قیمت‌های حمل به گونه‌ای بود كه برای مثال، شركت‌های سیمانی واقع در بجنورد و شاهرود نیز توان صادرات سیمان به عراق را داشتند. یعنی سیمان مورد نظر از شرق به غرب كشور حمل و صادر می شد و این روند برای این شركت‌ها صرفه اقتصادی داشت. به عبارت دیگر، حمل سیمان در فواصل دور نیز امكان‌پذیر بود، اما پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، صادرات سیمان برای این شركت‌ها و كسانی كه از مرز عراق فاصله داشتند، به نسبت میزان مسافت و دوری از مرز عراق، با مشكلاتی مواجه شد. به نحوی كه برای مثال سیمان مناطقی مانند شاهرود و بجنورد به دلیل قیمت‌های بالای حمل، امكان صادرات سیمان به عراق را ندارند.»

وی افزود:« نكته دیگر اینكه قیمت‌های حمل در برخی از استان‌ها، در سال گذشته بیش از سه بار افزایش یافته است و این موضوعی است كه مسوولین باید چاره‌ای برای بیندیشند. در حالی كه كامیونداران و رانندگان برخی از استان‌های كشور با درك شرایط و اینكه خود را بخشی از این صنعت دانسته و معتقد بودند رونق این صنعت، متضمن رونق كار آنان است، دقیقا طبق ضوابط دولت عمل كرده و تنها یك بار اقدام به افزایش قیمت‌ها كردند، اما برخی از استان‌ها مانند شاهرود یا سمنان متاسفانه سه بار افزایش قیمت داشته‌اند كه این امر تاثیراتی بسیار منفی بر جای می‌گذارد.»

وی با تاكید بر اینكه این افزایش قیمت تنها بر روی صادرات به كشورهایی مانند تركمنستان، افغانستان و یا دیگر مناطق قابل مشاهده نیست؛ گفت:« این امر موجب شده است  قدرت رقابت‌پذیری شركت‌ها در مقایسه با شركت‌های اطراف خود، كاهش یابد و آنان را دچار مشكلات جدی كند.»

 

تعداد مشاهده (1041)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "حل مشكل تردد كامیون‌های حامل سیمان به عراق"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید