آژانس فضایی سوئد برای همکاری با ISRO برای ماموریت مدارگردی ناهید – شوکرایان- اخبار فناوری ، Firstpost

خبر

سوئد با استفاده از ابزاری علمی برای اکتشاف کره خاکی ، ماموریت مدارگرد ونوس هند ‘Shukrayaan’ را در دست اجرا دارد. كلاس مولین سفیر سوئد در هند گفت كه انستیتوی فیزیك فضایی سوئد (IRF) درگیر این پروژه است ، دومین پروژه مشاركت خود با سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO).

وی گفت: “ابزار ماهواره ای IRF Venusian Neutrals Analyzer (VNA) نحوه تعامل ذرات باردار خورشید با جو و اگزوسفر کره زمین را بررسی خواهد کرد” PTI.

“مأموریت جدید ونوس به معنای ادامه همکاری بین IRF و ISRO است”.

  آژانس فضایی سویدنس برای همکاری با ISRO برای مأموریت مدارگردی ناهید - شوکرایان

ISRO در ژوئن 2023 اولین ماموریت این کشور به ونوس را دنبال می کرد اما به دلیل همه گیری ، آنها مجبورند جدول زمانی را بررسی کنند و برای راه اندازی به 2024 یا 2026 نگاه می کنند. اعتبار تصویر: PLANET-C / JAXA

طبق گفته مقامات سوئدی ، VNA نسل نهم از سری دستگاه های مینیاتوری یون و ENA (انرژی خنثی اتم) IRF است. نسل اول SARA (Sub-keV Atom Reflecting Analyzer) نام داشت و از روی فضاپیمای هند Chandrayaan-1 پرتاب شد که ماه را در سالهای 2008-2009 کاوش کرد. SARA از دو حسگر تشکیل شده بود.

یکی ردیاب اتمهای خنثی پرانرژی و دیگری ابزاری برای اندازه گیری جریان یونها در باد خورشیدی بود. آنها گفتند که این ابزار نحوه تعامل پلاسمای اطراف ماه با ماه را در جایی که سطح توسط جو یا میدان مغناطیسی محافظت نشده است ، بررسی کرد.

مقامات سوئدی گفتند: “برای اولین بار ، SARA می تواند اتم های پرانرژی را که هنگام برخورد با خورشید از سطح ماه از بین می روند بررسی کند”. آزمایش SARA اولین پروژه مشترک بین IRF و ISRO بود.

مولین در مورد همکاری به طور کلی با هند در زمینه فضا گفت که سوئد چیزهای زیادی برای تأمین چه از طریق موسسات خود و چه از طریق شرکت های فناوری فضایی دارد. وی گفت هند آرزوی روشنی برای کاوش در جهان ، سایر سیارات و ارسال انسان به فضا دارد.

“این بخش ، هم در زمینه فن آوری های فضایی و هم خدمات ، تا حدود زیادی شامل تلاش تحقیق و توسعه است.” مولین گفت: “قابلیت منحصر به فرد آزمایش آزمایش فضایی در Esrange همچنین می تواند آزمایشات پیشرفته تری را در زمینه تجهیزات و فناوری ها انجام دهد.”

درباره چشم انداز آینده در زمینه فضایی بین دو کشور ، سفیر خاطرنشان کرد که هند اخیراً مرکز ملی ارتقا و مجوز فضایی (IN-SPACe) را ایجاد کرده است تا زمینه های بازی برابر را برای استفاده شرکت های خصوصی از زیرساخت های فضایی هند فراهم کند. وی گفت ، این بخشی از اصلاحات است که هدف آن تقویت مشارکت بخش خصوصی در کل فعالیت های فضایی است.

“آینده هیجان انگیز است زیرا هند در حال باز كردن بازار فضا برای مشاركت بازرگانان تجاری و كاهش محدودیت های صادرات و واردات است ، از جمله 100 درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی مجاز در توسعه و استقرار ماهواره. مهم است كه تأكید كنیم ISRO به عنوان مشتری اصلی هند در این كشور باقی خواهد ماند. سالهای آینده ، اما رشد بازار می تواند نمایی “، مولین گفت.

به گفته مقامات ISRO ، آژانس فضایی هند 20 پیشنهاد آزمایشی فضایی ، از جمله از فرانسه ، را برای پیشنهاد مأموریت ناهید برای مطالعه بیش از چهار سال روی این سیاره ، در فهرست کوتاه قرار داده است. آنها شامل “مشارکتهای مشترک” از روسیه ، فرانسه ، سوئد و آلمان هستند.

ISRO در ژوئن 2023 اولین ماموریت این کشور به ونوس را در نظر داشت. یک مقام ISRO گفت: “اما ما در حال بررسی این جدول زمانی مأموریت به دلیل تأخیرهای ناشی از وضعیت همه گیر هستیم”. “فرصت پرتاب آینده در سال 2024 یا 2026 است”.

ذکر شد که پنجره پرتاب مطلوب (هنگامی که ناهید به زمین نزدیک است) هر 19 ماه یک بار می آید. از بین پیشنهادهای محموله هند و بین المللی که در پاسخ به اعلام فرصت آزمایشهای فضایی جدید برای مطالعه ونوس دریافت کرد ، ISRO 20 لیست را در فهرست کوتاه قرار داده است و آنها در حال بررسی هستند.

یکی از مواردی که طبق آژانس فضایی فرانسه CNES قبلاً انتخاب شده است ، ابزار VIRAL فرانسه (ونوسر مادون قرمز گاز متصل کننده گاز) است که با آژانس فضایی روسیه Roscosmos و آزمایشگاه های جو ، محیط و مشاهدات فضایی LATMOS به فرانسه ساخته شده است مرکز تحقیقات علمی ملی CNRS.

اهداف علمی مأموریت ونوس ISRO ، بررسی فرآیندهای سطح و چینه نگاری سطح زیرین است. و با استفاده از تعامل باد و خورشیدی با یونوسفر Venusian ، و مطالعه ساختار ، ترکیب و پویایی جو ، با توجه به ISRO – سایپرز ، باشگاه دانش

قابلیت محموله ماهواره پیشنهادی 2500 کیلوگرمی ، که برای موشک GSLV Mk II پرتاب می شود ، احتمالاً 175 کیلوگرم با 500 وات قدرت خواهد بود. انتظار می رود مدار پیشنهادی حدود 500 60 60،000 کیلومتر در اطراف ناهید باشد. این مدار احتمالاً به تدریج و طی چندین ماه به آپوپسی پایین (دورترین نقطه) کاهش می یابد.