ترودو، علیرغم پیشنهاد پول بسیار بیشتر از سوی ایالات متحده، برنده کارخانه فولکس واگن شد

خبر

نخست وزیر جاستین ترودو می گوید تعدادی از حوزه های قضایی ایالات متحده در رقابت اخیر برای تامین امنیت کارخانه باتری جدید فولکس واگن از کانادا پیشی گرفته اند.

اما به گفته او، کانادا به دلیل عرضه انرژی پاک، نیروی کار تحصیل کرده، منابع معدنی حیاتی و سرمایه گذاری در طبقه متوسط، پیروز شد.

ترودو این بیانیه را در سخنانی امروز در شورای روابط خارجی در نیویورک بیان کرد.

کارخانه ای که قرار است در نزدیکی سنت توماس، اونت، ساخته شود، انتقادهایی را به دنبال دارد زیرا اتاوا برای تحقق این معامله 13 میلیارد دلار یارانه تولید ارائه کرده است.

نخست وزیر جاستین ترودو در یک تریبون برای حضار در شورای روابط خارجی در نیویورک.
نخست وزیر جاستین ترودو در روز جمعه 28 آوریل 2023 در شورای روابط خارجی در نیویورک سخنرانی می کند. (مطبوعات کانادا/ شان کیلپاتریک)

ترودو گفت که مزایای اقتصادی و اجتماعی این تأسیسات بسیار بیشتر از هزینه آن خواهد بود، زیرا فولکس واگن متعهد است که برای دهه‌ها کارفرمای اصلی در جامعه تولیدی باشد.

این بخشی از فروش او بود تا سرمایه‌گذاران، رهبران کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران خطرپذیر در نیویورک و سراسر جهان را متقاعد کند که کانادا تسلط محکمی بر آینده دارد.

ترودو گفت: “راست خواهم بود. جاهایی در ایالات متحده وجود داشت که پول زیادی از ما روی میز می گذاشتیم.”

اما او گفت که عرضه انرژی پاک، خدمات اجتماعی قوی، استانداردهای زیست محیطی و منابع معدنی در نهایت به پیروزی در این روز کمک کرد.

ترودو گفت: “فولکس واگن گفت، “خوب، ما با کارخانه ای ظاهر می شویم که قرار نیست پنج سال یا 10 سال در آنجا وجود داشته باشد. این کارخانه برای 50 سال، شاید حتی بیشتر، وجود خواهد داشت.”

“ما باید در جامعه ای سرمایه گذاری کنیم که قرار است روی خودش و در آینده سرمایه گذاری شود.”

ایده سفر نیویورک، که روز جمعه به پایان می رسد، بهره برداری از حرکتی بود که در سفر ماه گذشته جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به اتاوا ایجاد شد.

محور اصلی این جلسات، استراتژی جدید کانادا و ایالات متحده برای استخراج، توسعه و فرآوری مواد معدنی حیاتی بود.

ساده سازی فرآیند صدور مجوز

ترودو روز جمعه گفت از آنجایی که دولت کانادا برای توسعه این صنعت تلاش می کند، دموکراسی ها باید با هم همکاری کنند تا از ارزش ها و منافع اقتصادی خود در برابر افزایش اقتدارگرایی محافظت کنند.

به گفته او، ایجاد ارزش‌های دموکراتیک در تصمیم‌گیری‌ها درباره محل تامین مواد معدنی مهم است – و این فقط به این معنا نیست که به شرکت‌ها گفته شود که آنها را از کشورهایی مانند چین نگیرند.

او گفت: «ما باید به سادگی متعهد شویم که مواد معدنی حیاتی خود را از مکان‌هایی که کار اجباری را ممنوع می‌کنند، دارای استانداردهای ایمنی هستند، به کارگران خود دستمزد می‌پردازند، دارای حفاظت از محیط‌زیست بالا هستند و با مشارکت مردم بومی کار می‌کنند، تامین کنیم.

کارشناسان می‌گویند که سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان بالقوه اکنون می‌خواهند درباره چگونگی برنامه‌ریزی کانادا برای ساده‌سازی فرآیند نظارتی برای سرمایه‌گذاری از ثروت‌های زیرزمینی این کشور بیشتر بشنوند.

نخست وزیر جاستین ترودو در حال دست دادن با مقامات فولکس واگن.
نخست وزیر جاستین ترودو اعلام کرد که کانادا در اوایل این ماه قراردادی برای کارخانه باتری خودروهای الکتریکی فولکس واگن در سنت توماس، اونت. (مطبوعات کانادا/تارا والتون)

کرستن هیلمن، فرستاده کانادا به ایالات متحده، تمایل به شفافیت را تصدیق می‌کند و می‌گوید که این موضوع از اولویت بالایی برخوردار است – اگرچه جزئیات احتمالاً امروز اعلام نخواهد شد.

او گفت که برخلاف عقل مرسوم، فرآیندهای مجوز کانادا در واقع کارآمدتر از فرآیندهای ایالات متحده است، اگرچه او موافقت کرد که به بهبود نیاز دارند.

هیلمن روز پنجشنبه گفت: “من نمی گویم به اندازه کافی خوب است. و نمی گویم که نمی خواهیم به ساده سازی و بهبود ادامه دهیم.”

اما ما در حال حاضر یک مزیت طبیعی در آنجا داریم و به بهبود آن ادامه خواهیم داد.”

حقوق سقط جنین

ترودو بیشتر روز پنجشنبه را بر ترویج تلاش‌ها برای پیشبرد توسعه پایدار در خارج از آمریکای شمالی، به‌ویژه جنوب جهانی متمرکز کرد.

و زمانی که لیزا لافلام، مجری سابق اخبار ملی CTV، او را در مورد کاهش اخیر در هزینه های کمک های بشردوستانه تحت فشار قرار داد، او در نشست جهانی متفکران مترقی به سختی برخورد کرد.

ترودو در پاسخ گفت: قبل از سال 2019، دولت لیبرال در اتاوا متعهد شد که کمک‌های سالانه را افزایش دهد، «و ما قطعاً داریم».

او گفت که همه‌گیری کووید-19 در سال 2020، تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته و بحران‌های دیگر در سراسر جهان، از جمله در افغانستان، منجر به افزایش ناگهانی هزینه‌ها شده است.

ترودو گفت، در حالی که احتمال وقوع فجایع انسانی بیشتر قبل از پایان سال مالی وجود دارد، اما ترودو گفت: “خط پایه همچنان ادامه دارد (بالا).

به دلیل همه‌گیری، به دلیل بحران‌های مختلفی که باید به آن‌ها پاسخ می‌دادیم، آن را به شدت افزایش دادیم.»

نخست وزیر جاستین ترودو در یک تریبون سخنرانی می کند.
نخست وزیر جاستین ترودو روز جمعه در نیویورک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد. تام کلارک، سرکنسول کانادا در نیویورک، کریستن هیلمن، سفیر کانادا در ایالات متحده و باب رائه، نماینده دائم کانادا در سازمان ملل، به او ملحق می شوند. (مطبوعات کانادا/ شان کیلپاتریک)

ظاهر ترودو قرار بود سرمایه گذاری 5 ساله جدید 195 میلیون دلاری – به اضافه 43 میلیون دلار هر سال بعد – را در حمایت از حقوق زنان در سراسر جهان به نمایش بگذارد.

ترودو گفت که این برنامه، صدای زنان و رهبری، از زمانی که در سال 2017 راه اندازی شد به بیش از 1500 سازمان کمک کرده است که بسیار فراتر از هدف اولیه 400 گروه است.

او گفت: «ما می دانیم که این نوع ابتکارات – دفاع از حقوق زنان در سطح جامعه مردمی، به رهبری زنان، تأثیرگذاری بر زنان دیگر – یکی از قدرتمندترین راه های ایجاد تغییر است.

ترودو گفت که حقوق سقط جنین در ماه های اخیر در ایالات متحده تحت محاصره قانونی قرار گرفته است و از این فرصت استفاده کرد تا دولت خود را طرفدار انتخاب نشان دهد – و رقبای محافظه کار آن را برعکس.

دادگاه‌های ایالات متحده در طول سال گذشته میزبان تغییرات لرزه‌ای در دسترسی به سقط جنین بوده‌اند – به ویژه تصمیم دادگاه عالی در ژوئن گذشته برای لغو رو در مقابل وید، تصمیم مهم سال 1973 که حقوق فدرال سقط جنین را ایجاد کرد.

وکلای مدافع نگران بودند که بن بست قانونی در مورد دسترسی به قرص سقط جنین، میفپریستون، تقریباً به همین منوال پایان یابد، پیش از اینکه دادگاه عالی در اواخر هفته گذشته تصمیم گرفت تا وضعیت موجود را حفظ کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده در حال مبارزه با تصمیم دادگاه تگزاس است که اگر اجازه داده شود، تاییدیه 23 ساله اداره غذا و داروی این دارو را لغو کند.

“اوه خدای من، چه زمانی باید دیگر مجبور نباشیم این موضوع را هر بار تکرار کنیم؟” ترودو در حالی که واکنش خود به آخرین حکم را توصیف می کرد، گفت.

زنان همچنان باید برای حقوق اولیه ای که باید از مدت ها پیش به رسمیت شناخته می شد و به رسمیت شناخته می شد، دفاع کنند.»