تیم تحقیقاتی هند و آلمان ادعا می کند فوران های آتشفشانی ممکن است به پیش بینی بهتر مونسون های هند کمک کند – اخبار فناوری ، Firstpost

خبر

در یک مطالعه جدید ، دانشمندان اقلیم از هند و آلمان به این نتیجه رسیده اند که فوران های بزرگ آتشفشانی می توانند منابع اضافی قابل پیش بینی برای موسمی هند را فراهم کنند. تحقیق منتشر شده در ژورنال پیشرفتهای علمی، با استفاده از داده های مدل سازی آب و هوا در 1000 سال گذشته ، سوابق متعدد پروکسی از موسمی هند ، ENSO ، آتشفشان ها و تغییرات در اقیانوس آرام ، داده های مشاهده ای از 150 سال گذشته استفاده شده است. آنها همچنین شامل آزمایشات اختصاصی اولین مدل آب و هوای هند ، مدل سیستم زمینی IITM بودند.

منبع اضافه شده پیش بینی موسمی که در این مطالعه برجسته شده است ، بوجود می آید زیرا اتصال بین موسمی و نوسان جنوبی ال نینو (ENSO) شدت می یابد. علاوه بر این ، ENSO قبلاً در پیش بینی موسمی هند استفاده شده است. ENSO یک پدیده آب و هوایی است که هر 2-7 سال یکبار در اقیانوس آرام رخ می دهد و شامل گرم شدن غیرعادی (ال نینو) و خنک شدن (لا نینا) سطح اقیانوس در گرمسیر اقیانوس آرام است. شناخته شده است که دوره های آب غیرطبیعی گرم (سرد) در اقیانوس آرام با موسمی ضعیف (قوی) هند در سال بعد همراه است.

تأثیر ENSO در موسمی هند تأثیر برجسته ای دارد. در 150 سال گذشته 30 واقعه ال نینو اتفاق افتاده است که 21 مورد از آنها با موسمی ضعیف بر فراز هند همراه بوده است. با این حال ، از مجموع 22 رویداد La Nina از سال 1871 ، فقط ده رویداد به مونسونهای شدید هند بستند. ارتباط بین ENSO و موسمی هند برای اولین بار توسط سر گیلبرت واکر در دهه 1920 مشاهده شد و از آن زمان تاکنون موضوع مورد بررسی شدید قرار گرفته است. اخیراً ، موارد علمی وجود دارد مناظره در مورد خرابی این پیوند به دلیل ادامه تغییرات آب و هوایی جهانی.

  تیم تحقیقاتی هند و آلمان ادعا می کند که فوران های آتشفشانی ممکن است به پیش بینی بهتر مونسون های هند کمک کند

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که فوران های آتشفشانی می توانند به پیش بینی بهتر موسمی هند کمک کنند. تصویر: یوش گینسو / Unsplash

ضروری است که ما برای پی بردن به جهت (ضعیف یا قوی) هند موسمی با احتمال معقول ، این پیوند را بهتر کشف و بررسی کنیم. با این حال ، در مواردی که انجمن از بین می رود ، استنباط می تواند گمراه کننده باشد. تیم محققان هندو آلمانی از تکنیک های آماری جدیدی استفاده کرده اند تا دقیقاً زمانی را که رابطه وجود دارد یا نه تقویت کنند. آنها دریافتند که سیستم های ENSO و Indian Monsoon شبیه دو آونگ هستند که با فرکانس خاصی در حال نوسان هستند ، جایی که ENSO آونگ کندتر و موسمی هند سریعتر است. در این مطالعه ، محققان ثابت کردند که افزایش نوسانات ENSO در سالهای پس از یک فوران آتشفشانی بزرگ می تواند منجر به افزایش اتصال بین دو سیستم شود. و در نهایت ، و به مدل های پیش بینی موسمی هند وام دهید.

این مطالعه فرضیه آنها را با استفاده از بیش از 250 ترکیب مجموعه داده های مختلف پروکسی دیرینه آب و هوا از 1000 سال گذشته آزمایش می کند. مکانیسم فیزیکی زیربنای این پدیده طبیعی نیز با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های بزرگ از مدل سیستم زمین IITM نشان داده شده است. مقدار داده های تجزیه و تحلیل شده در این تحقیق از 100 ترابایت بیشتر است.

مانمیت سینگ ، از مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی در انستیتوی هواشناسی گرمسیری هند ، می گوید: “آتشفشان ها به طور کلی بالقوه مضر هستند اما این مطالعه نشان می دهد که در سالهای پس از فوران ها ، موسمی هند قابل پیش بینی تر می شود.”

این کار ترس از قطع رابطه ENSO و Indian Monsoon را برطرف می کند ، که ممکن است کار پیش بینی مانسون های هند را دشوارتر کند. ماهیت epochal از اتصال آتشفشانی اجباری بین ENSO و هند موسمی به عنوان فرضیه Maraun و Kurths در سال 2005 و ایجاد شده توسط این کار می تواند در بهبود مدل های آب و هوایی آینده کمک کند.