درک فاکس، رئیس بزرگ NAN به دلیل اتهامات مربوط به آیین نامه از سمت خود برکنار شد

خبر

درک فاکس، بیش از دو ماه پس از تعلیق به دلیل نقض قوانین رفتاری NAN، رسماً از سمت رئیس کل کشور Nishnawbe Aski (NAN) برکنار شد.

NAN که نماینده 49 کشور اول در شمال انتاریو است، این خبر را در اواخر بعدازظهر پنجشنبه در بیانیه‌ای پس از یک جلسه ویژه در مقابل دوربین بین روسای خود منتشر کرد.

“از طرف رهبران نیشنابه اسکی نیشن، ما امروز تایید می کنیم که روسای مجلس طی قطعنامه ای دستور برکناری درک فاکس را از دفتر گراند رئیس به دلیل نقض قوانین شورای اجرایی NAN داده اند. در زمانی که در سمت رئیس کل هستید رفتار کنید.”

سمت خالی اعلام شده است. مطابق با آئین نامه NAN، یک انتخابات میان دوره ای ظرف 30 روز برگزار خواهد شد.

قلمرو NAN شامل پیمان جیمز بی شماره 9 و بخش انتاریو از پیمان شماره 5 است که دو سوم استان را پوشش می دهد.

تحقیقات داخلی و مستقل انجام شده است

تعلیق فاکس در 26 فوریه بلافاصله با تحقیقات داخلی همراه شد و پس از یک جلسه اضطراری در 9 مارس، یک تحقیق مستقل و شخص ثالث دستور داده شد.

«رؤسا به NAN دستور داده اند که این موضوع را بررسی کند [investigation] در بیانیه روز پنجشنبه آمده است.

“با توجه به زمان های بسیار چالش برانگیزی که رهبری و کارکنان NAN با آن روبرو هستند، شورای اجرایی برای تقویت حمایت های موجود کارکنان (شامل اقدامات مناسب فرهنگی) با هدف تضمین یک محیط کار ایمن برای همه در NAN کار خواهد کرد.”

در این بیانیه آمده است که NAN در حال حاضر هیچ اظهارنظر بیشتری نمی کند.

چند روز پس از تعلیق، فاکس در مصاحبه ای با CBC News خواستار برگزاری انتخابات جدید شد.

«به نظر می رسد که مجری NAN ناکارآمد است [and] او در اوایل ماه مارس گفت که ناکارآمد است. «ما وظیفه داریم با هم کار کنیم، وظیفه داریم از همه آن چیزها دفاع کنیم و انجام دهیم، و این در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد… ما به عنوان یک گروه نمی‌توانیم آنطور که انتخاب شدیم با هم کار کنیم. “

سخنگوی NAN کپی کد رفتار شورای اجرایی، جزئیات بیشتر در مورد تخلفات ادعایی یا اینکه چه کسی در زمان درخواست در ماه مارس دستور تعلیق را صادر کرد، به CBC News ارائه نمی کند.

فاکس علیه رئیس پیمان 3 شکایت افترا داد

با این حال، سی‌بی‌سی نیوز نسخه‌ای از شکایت افترای فاکس را که در ژانویه علیه جف کوپنیس، رئیس Ojibways of Onigaming، اولین ملت در معاهده 3 که بخشی از NAN نیست، به دست آورد.

این شکایت پس از سخنرانی کوپناس در دسامبر 2022 در جریان مجمع رئیس ویژه ملل اول در اتاوا مطرح شد.

کوپناس مدعی شد فاکس “یکی از روسای زن پیمان شماره 3 خودمان را مورد ضرب و شتم قرار داد” و دو سال پیش، متن‌هایی را از یک زن 25 ساله به فاکس دید که “از او التماس می‌کردند که از آزار و اذیت او دست بردارد.” سخنان کوپناس را نقل کرد.

در شکایت، فاکس اتهامات کوپناس را رد می کند.

این اتهامات “به دروغ و بدخواهانه” فاکس را تهمت می زند و طبق این دادخواست به اعتبار وی لطمه می زند و ادامه خواهد داد.