رهبران کشورهای اول در معاهده 9 می گویند پیام آنها روشن است – بدون ما به عنوان شریک هیچ توسعه ای وجود ندارد

خبر

رهبران کشورهای اول در شمال انتاریو در حال افزایش فشار سیاسی بر دولت های استانی و فدرال هستند و روز چهارشنبه هشدار دادند که تنها راهی که پروژه های معدنی می توانند در حلقه آتش غنی از مواد معدنی پیش بروند مشارکت آنها به عنوان شرکای کامل است.

روسای 10 جامعه معاهده 9 در پارک کوئینز اعلام کردند که در حال راه اندازی دعوی قضایی هستند. به طور اساسی روش تصمیم گیری در مورد منابع و مدیریت زمین در منطقه را تغییر دهد.

اگرچه این شکایت به زبان و درک معاهده‌ای است که در اوایل دهه 1900 امضا شد، کیت کمپتون، وکیل ملل اول، می‌گوید که این پرونده پیامدهای عمده‌ای برای تصمیم‌گیری‌های زمینی دارد که در حال حاضر در حلقه آتش اتفاق می‌افتد.

شاکیان استدلال می‌کنند که هرگز از حقوق خود برای مدیریت زمین‌ها دست نکشیده‌اند و می‌گویند که باید یک رژیم هم‌صلاحیتی وجود داشته باشد که استان و اتاوا نتوانند بدون تأیید آن‌ها در زمینه توسعه زمین پیشروی کنند.

“این کار را با هم انجام می دهیم یا انجام نمی دهیم”

این دعوا به دنبال غرامت 95 میلیارد دلاری برای کشورهای اول معاهده 9 و احکامی برای جلوگیری از تنظیم یا اجرای مقررات در سرزمین های معاهده توسط دو سطح دولت بدون رضایت شاکیان است. آنها می گویند اگر اختلافی وجود دارد، باید مانند سایر معاهدات بین المللی به شخص ثالث مستقل برود.

رئیس مارک بل از Aroland First Nation گفت: “ما چیزهای زیادی در مورد ساخت معادن و جاده ها می شنویم، اما نه بدون اجازه جامعه ما. مشاوره در مورد این پروژه ها صفر است.”

بل گفت: “جامعه ما مخالف توسعه نیست، ما مخالف صنعت نیستیم. ما جنگل ها را مدیریت می کنیم، ما معادن داریم… ما توانسته ایم با اجازه خود، همکاری با صنعت و سایر جوامع اطرافمان این کار را انجام دهیم.” . اکنون ما در نقطه ای هستیم که می گوییم، ما با دولت می نشینیم – این کار را با هم انجام می دهیم یا انجام نمی دهیم.

تماشا | چگونه اولین ملت نسکانتاگا با توسعه بدون رضایت خود مخالفت می کند:

اولین ملت برای محافظت از زمین در برابر استخراج معدن می جنگد

اولین ملت نسکانتاگا در حلقه آتش شمال انتاریو در تلاش است تا قبل از شروع توسعه برای شروع استخراج معادن برای مواد معدنی مورد استفاده در بسیاری از ابتکارات سبز، مانند باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی، با آنها مشورت شود. اعضای اولین ملت نگران تأثیر استخراج بر روی سنتی خود هستند

حلقه آتش ذخایر هلالی شکلی از مواد معدنی در قلمرو پیمان 9 است که در دشت‌های خلیج جیمز در شمال انتاریو قرار دارد. این سرزمین سنتی بیش از دوازده ملت اول است. برخی مانند مارتن فالز و وبکی از طرفداران سرسخت توسعه آن بوده اند، در حالی که برخی دیگر مخالفت خود را اعلام کرده اند. برخی مواضع خود را علنی نکرده اند.

شاکیان در دادخواست روز چهارشنبه اعلام کردند که آنها هرگز با واگذاری، آزادی، تسلیم یا تسلیم صلاحیت خود برای اداره و مراقبت از زمین ها موافقت نکرده اند، همانطور که در معاهده کتبی آمده است که برای اولین بار در سال 1905 منعقد شد.

این مورد در حالی اتفاق می‌افتد که انتاریو و کانادا چندین پیشرفت عمده را در استراتژی مواد معدنی حیاتی و صنعت خودروهای الکتریکی (EV) خود اعلام کرده‌اند. از جمله یک گیاه در جنوب انتاریو که تا 13 میلیارد دلار یارانه دریافت خواهد کرد.

انتظار می رود حلقه آتش تامین کننده اصلی مواد معدنی خام در این کشور باشد تلاش انتاریو برای سرمایه گذاری بر تقاضای فزاینده برای مواد معدنی حیاتی برای فناوری های جدیدبر اساس استراتژی مواد معدنی حیاتی انتاریو که سال گذشته منتشر شد.

معاهده 9 ملت اول موافقت کردند که با تاج شریک شوند. ما صلاحیت قضایی را حفظ کردیم. رئیس Solomon Atlookan از Eabametoong First Nation گفت. علی‌رغم موضع‌گیری‌های دولت فعلی، همه ادعاهای بولدوزر، بدون رضایت ما نمی‌تواند جلو برود.»

کمپتون، نماینده اصلی مدعیان، هشدار داد که اگر دولت‌ها در نحوه مذاکره و مشورت با ملل متاثر شده تغییراتی ایجاد نکنند، این پرونده می‌تواند منجر به احکام دادگاه شود که می‌تواند طرح‌های توسعه را از طریق دادگاه‌ها مرتبط کند.

او گفت که امیدوار است شرکت‌های معدنی که مایل به کار در منطقه هستند، با دولت‌ها برای اجرای طرح هم‌صلاحیتی توسط کشورهای اول لابی کنند.

کمپتون گفت: «به آنها بگویید که باید بنشینند و این موضوع را در یک رژیم هم صلاحیتی برابر حل کنند. “تا زمانی که این اتفاق نیفتد، میزان زیادی از عدم اطمینان برای آن شرکت ها وجود خواهد داشت. مفهوم آن این است که آنها نمی توانند بدون رضایت کامل و آگاهانه به کار خود ادامه دهند.”

CBC News با گرگ ریکفورد، وزیر امور بومیان انتاریو و مارک میلر، وزیر روابط بومی و سلطنتی فدرال برای اظهار نظر تماس گرفته است.

ریکفورد بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که دولت انتاریو “متوجه است که ما فرصتی بی‌نظیر برای همکاری در کنار سازمان‌های اول برای ارتقای نتایج اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی داریم” و دولت “به اولویت ایجاد اجماع در مورد توسعه شمال ادامه خواهد داد.” او گفت که از آنجایی که این شکایت در دادگاه است، اظهار نظر نمی کند.

سخنگوی میلر گفت که آنها نمی توانند مصاحبه ای در مورد این شکایت به CBC News ارائه دهند، اگرچه دفتر وی بعد از ظهر چهارشنبه بیانیه ای صادر کرد و گفت:

“دولت ما بر تعهد خود برای همکاری در کنار ملل اول، برای پیشبرد دیدگاه آنها برای تعیین سرنوشت، ثابت قدم است. کانادا همیشه ترجیح می دهد که دعاوی را در خارج از دادگاه حل و فصل کند، هر زمان که ممکن است. با این حال، ما به تصمیم 9 کشور اول در معاهده احترام می گذاریم. دادگاهی که صلاح می دانند. چون این دعوا فعال است، اظهار نظر بیشتر مناسب نیست.”

مردی می ایستد و پشت میکروفون صحبت می کند، در حالی که مردم پشت سر او نشسته اند و گوش می دهند.
رئیس مارک بل، سومین نفر از چپ، از ملت اول آرولند در شمال غربی انتاریو، از جمله کسانی بود که روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پارک کوئینز در تورنتو صحبت کرد. بل و دیگر رؤسا شاکیان شکایتی علیه دولت های انتاریو و فدرال در مورد توسعه زمین در قلمرو پیمان 9 هستند. (هدر والدرون/سی بی سی)

این دومین بار در ماه گذشته است که رهبران ملل اول به پارک کوئینز می‌روند تا پرونده خود را مستقیماً به قانون‌گذاران برسانند، زیرا آنها همچنان موضع خود را در مورد این موضوع اعلام کرده‌اند که برای سال‌ها ثابت مانده است.

در ماه مارس، رهبران پنج کشور اول در شمال غربی انتاریو جلسه مجلس قانونگذاری انتاریو را مختل کردند.، با رئیس نسکانتاگا، کریستوفر مونیاس، از گالری فریاد می زد که هیچ توسعه ای بدون رضایت آزاد، قبلی و آگاهانه اولین ملل وجود ندارد.

بل گفت: «ما پروژه‌هایی داریم که به جلو می‌روند که در آن یک ایمیل در اینجا دریافت می‌کنیم، یک ایمیل در آنجا – این مشاوره نیست. مردم ما باید بتوانند تصمیم بگیرند، آنها باید بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.»