ممکن است آسم داشته باشید و حتی ندانید. در اینجا دلیل آن است

خبر

دوز22:03چگونه بفهمم که آسم دارم؟

آسم ممکن است یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کانادا، اما کارشناسان می گویند تشخیص آن می تواند دشوار باشد.

دکتر شاون آرون، متخصص تنفس در بیمارستان اتاوا، به دکتر برایان گلدمن، مجری برنامه CBC گفت: بهترین راه برای تشخیص آسم این است که بیمار آزمایش های تنفسی انجام دهد. دوز.

به گفته آرون، آزمایش استاندارد یک تست عملکرد ریه است که با استفاده از دستگاهی به نام اسپیرومتر انجام می شود.

در طول آزمایش، ظرفیت ریه بیمار با دیدن اینکه چقدر سریع و با قدرت می توانند هوا را به داخل لوله دمش کنند اندازه گیری می شود.

آرون گفت، علیرغم اینکه روشی عالی برای تشخیص آسم است، دسترسی به تست عملکرد ریه ممکن است سخت باشد، “اگرچه آزمایش تنها 20 یا 30 دقیقه طول می کشد، اما کاملا بی خطر است و فقط حدود 40 دلار هزینه دارد.”

بسیاری ممکن است آسم را یک بیماری دوران کودکی بدانند. اگرچه آسم تأثیر می گذارد کودکان بیشتر از بزرگسالان در کاناداحدود 9 درصد از بزرگسالان با این عارضه زندگی می کنند و کارشناسان می گویند تشخیص اشتباه و تشخیص نادرست هر دو مشکل بزرگی هستند.

به گفته آرون، برخی از دولت‌ها دسترسی به آزمایش را محدود می‌کنند و بیماران اغلب مجبورند برای انجام آن به بیمارستان سفر کنند.

دکتر کریس کارلستن، استاد پزشکی در UBC و مدیر موسسه غیرانتفاعی Legacy for Airway Health، گفت که فقدان تست اسپیرومتری “مشکل بزرگی” است.

“من مستقیماً از پزشکان شنیده ام که می گویند، “بله، ما می دانیم که شما به این آزمایش نیاز دارید، اما انجام آن دشوار است. بنابراین من فقط به هر حال تشخیص را انجام می دهم” که واقعاً برخلاف همه استانداردها است.” کارلستن گفت.

زنی با موهای سفید و عینک به داخل لوله پلاستیکی می دمد.
زنی در بیمارستان اتاوا آزمایش اسپیرومتری انجام می دهد. این آزمایش ظرفیت ریه را اندازه گیری می کند تا مشخص کند که آیا فردی آسم دارد یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD). (CBC)

کارلستن گفت: زمان سفر برای رسیدن به کلینیک، موانع زبانی و سواد سلامت پایین همگی می‌توانند بر دسترسی به آزمایش تأثیر بگذارند.

او می‌خواهد آزمایش‌های عملکرد ریه را به آسانی آزمایش خون ببیند.

وی گفت: “مردم می توانند به هر جایی بروند آزمایش خون خود را انجام دهند، سپس باید بتوانند این آزمایش اسپیرومتری را در هر جایی انجام دهند.”

علائم آسم چیست؟

علائم شایع آسم عبارتند از خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه و سرفه.

این علائم ممکن است با سایر شرایط همپوشانی داشته باشند، به همین دلیل است که کارشناسان می گویند تست عملکرد ریه کلیدی است.

آرون دو مطالعه در کانادا انجام داده است که نشان می دهد بخش قابل توجهی از مردم یا به اشتباه مبتلا به آسم تشخیص داده می شوند یا تشخیص داده نمی شوند.

اولین مطالعه افرادی را که در پنج سال گذشته مبتلا به آسم تشخیص داده شده بودند، استخدام کردند.

آرون گفت: «ما متوجه شدیم که 30 درصد از افرادی که برچسب آسم داشتند، هیچ مدرکی دال بر آسم فعال نداشتند که آنها را آزمایش کردیم و داروهای آسم خود را کنار گذاشتیم.

برای مطالعه دومآرون و تیمش به طور تصادفی بزرگسالان کانادایی را که از علائمی مانند تنگی نفس، سرفه یا خس خس شکایت داشتند – اما تشخیص مرتبط با این علائم به آنها داده نشده بود – انتخاب کردند سپس آنها را برای آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) آزمایش کردند. ).

آرون و تیمش دریافتند که 20 درصد از افراد مورد آزمایش پس از انجام تست های عملکرد ریه، شواهدی از آسم یا COPD داشتند.

مطالعات در سطح جمعیت نشان می دهد که حدود چهار تا پنج درصد کانادایی ها آرون گفت که احتمالاً با آسم تشخیص داده نشده زندگی می کنند.

برخی علائم یواشکی هستند

دکتر آندریا گرشون، پزشک تنفسی و دانشمند در مرکز علوم بهداشتی Sunnybrook و دانشگاه تورنتو، می‌گوید: «بسیار چالش برانگیز» است که بدانید آیا آسم دارید یا خیر.

گرشون گفت: “به همین دلیل است که اگر علائمی دارید، خوب است که در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.”

به گفته آرون، علائم بدتری نیز وجود دارد، از جمله بیدار شدن منظم در نیمه شب با سرفه، تنگی نفس یا خس خس سینه.

آرون گفت: “ما می دانیم که آسم به کورتیکواستروئیدها بسیار حساس است و بدن ما استروئیدها را به طور طبیعی از غدد فوق کلیوی ما تولید می کند، اما این سطوح استروئیدی در واقع در حدود ساعت 3 یا 4 صبح به پایین ترین سطح می رسد.”

او گفت که اگر آسم شما کنترل نشده باشد، ممکن است در همان زمان با علائمی از خواب بیدار شوید.

چه چیزی باعث آسم می شود؟

کارشناسان می گویند که تشخیص قطعی آن سخت است.

گرشون گفت: “فکر نمی‌کنم کسی واقعاً بداند چه چیزی باعث آسم می‌شود. این یک بیماری بسیار شایع است و گاهی اوقات مردم به آن مبتلا می‌شوند و ما نمی‌دانیم چرا.”

کارشناسان می گویند عوامل خطر قطعی برای آسم وجود دارد، با این حال، از جمله آلرژن ها، آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض دود یا مواد شیمیایی در محل کار.

و تغییرات آب و هوایی می تواند آسم را بدتر کند.

آرون می‌گوید: «با گرم شدن آب و هوای ما، بدیهی است که فصل آلرژی طولانی‌تر می‌شود، به طوری که گرده‌های درختان و علف‌های بیشتری در هوا و گرده‌های ابروسیا در پاییز بیشتر خواهد شد.»

برای سالها آسم در کانادا رواج بیشتری یافته است اگرچه برخی از کارشناسان می گویند ممکن است اکنون به یک فلات رسیده باشیم.

کارلستن می‌گوید: «نگرانی این است که ما می‌توانیم موج دیگری از افزایش را با تغییرات آب و هوایی داشته باشیم، زیرا همه آلرژن‌ها در حال افزایش هستند.

ما شاهد هستیم که افراد بیشتری از فصل آلرژی به طور کلی شکایت دارند؛ فصل آلرژی طولانی‌تر است و عموماً شدیدتر است.»

به گفته آرون، یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به آسم، چاقی است، به گفته آرون، آسم در زنان بالغ با شاخص توده بدنی بالای 30 دو برابر بیشتر است.

او گفت: “ما نمی دانیم چرا چنین است، اما فکر می کنیم که سلول های چربی ممکن است در واقع با ترشح واسطه های التهابی باعث تحریک آسم شوند.”

“بنابراین بخشی از دلیل شایع تر شدن آسم صرفاً به این دلیل است که ما در جامعه خود چاقی بیشتری داریم.”

آسم چگونه درمان می شود؟

آرون گفت: برای اکثر مبتلایان به آسم، می توان این بیماری را با استفاده از استروئیدهای استنشاقی کنترل کرد، که گاهی با گشادکننده های برونش ترکیب می شود که راه های هوایی را باز می کند.

آرون گفت: حدود پنج درصد از بیماران آسم شدیدی دارند که کنترل آن سخت‌تر است، اما تعدادی از داروهای جدیدتر زندگی را برای این بیماران آسان‌تر می‌کنند.

او گفت که از جمله آن ها آنتی بادی های مونوکلونال است که معمولاً ماهی یک بار یا هر دو هفته یک بار تزریق می شود.

آرون گفت: “مشکل این است که آنها گران هستند. آنها 40000 دلار در سال هستند. اما برای بیماران مناسبی که آسم آنها را نمی توان با استروئیدهای استنشاقی و داروهای گشادکننده برونش طولانی مدت کنترل کرد، این داروها واقعا زندگی را تغییر می دهند.”

کارشناسان می گویند اگر مشکوک به آسم هستید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

کارلستن گفت: «تعیین آزمایش مناسب بسیار مهم است، زیرا معمولاً به اشتباه تشخیص داده می‌شود که می‌تواند منجر به داروهای غیرضروری شود.»