پاسپورت جدید کانادا برای نشان دادن طبیعت بیشتر و تاریخ کمتر

خبر

گذرنامه کانادا در حال تغییر است – با طراحی جدید که دارای مناظر طبیعی و حیات وحش بیشتر و لحظات و بناهای تاریخی کانادا کمتر است.

وزیر امور خانواده، کودکان و توسعه اجتماعی روز چهارشنبه، کارینا گولد، و وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی شان فریزر، در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه گفتند که طراحی جدید محصول 10 سال مشاوره است.

فریزر گفت: «ما سعی کردیم در مورد اینکه چه چیزی کانادا را نمایندگی می کند، بازخورد بگیریم.

“یکی از چیزهایی که شنیدم این بود که می خواهیم تنوع و فراگیری خود را جشن بگیریم، می خواهیم محیط طبیعی خود را جشن بگیریم… و [we] سعی شد آن عناصر را در طراحی بکار برد.”

صفحات گذرنامه فعلی تصاویری مانند بلوک مرکزی پارلمان، جام استنلی، عکس معروف آخرین سنبله که به راه آهن کانادا در اقیانوس آرام می رود و عکس هایی از نلی مک کلانگ و تری فاکس است. گذرنامه جدید حیوانات (خرس، ناروال و جغد) و صحنه های طبیعی مانند پریدن کودکان به داخل دریاچه را نشان می دهد.

فریزر گفت که برای بهبود امنیت پاسپورت، تغییر کامل موضوع ضروری است.

فریزر گفت: «تقلبی را بسیار سخت‌تر می‌کند.

هنگامی که شما تصاویر مشابه را برای مدت زمان قابل توجهی نگهداری می کنید، سوء استفاده از سند و تولید جعلی برای جعل کنندگان آسان تر می شود.”

پوشش جدید پاسپورت دارای نشانی مشابه با پاسپورت فعلی است، اما یک برگ افرا بزرگ به آن اضافه می‌کند.

گولد گفت که طرح جدید پاسپورت منعکس کننده کانادا است.

او گفت: “من فکر می کنم وقتی به تصاویر اینجا نگاه می کنید، آنها تصاویر نسبتاً سنتی کانادایی هستند.”

منظورم این است که اگر به خرس‌های قطبی، مردمی که به داخل دریاچه می‌پرند و پرندگان در زمستان نگاه کنید، منظورم این است که فکر می‌کنم واقعاً روحیه ما به عنوان کانادایی را به تصویر می‌کشد.»

صفحه ای از پاسپورت جدید کانادایی کودکانی را نشان می دهد که در حال پریدن به داخل دریاچه با قایق رانی در پس زمینه هستند.
صفحه ای از پاسپورت جدید کانادایی کودکانی را نشان می دهد که در حال پریدن به داخل دریاچه با قایق رانی در پس زمینه هستند. (دولت کانادا)

زمانی که خبرنگاران پرسیدند چرا چهره‌ها، بناهای تاریخی و ساختمان‌های کانادایی در این صفحات وجود ندارد، گولد از پاسپورت دفاع کرد.

گولد گفت: «فکر می‌کنم چند سؤال نشان می‌دهند که این یک جنبه حزبی دارد.

“من فکر می کنم مهم است که بگوییم این یک جناحی نیست. طراحی این گذرنامه 10 سال پیش آغاز شد و این واقعاً برای اطمینان از امنیت سند است.”

فریزر گفت که تغییر طراحی نتیجه شکایات شنیده شده در طول مشاوره نبوده است.

او گفت: «هیچ بازخوردی دریافت نکردیم مبنی بر اینکه مردم تاریخ ما را توهین آمیز می دانند.

لژیون سلطنتی کانادا از طراحی مجدد به دلیل حذف تصویری از یادبود ویمی ریج انتقاد کرد.

لژیون در بیانیه ای رسانه ای گفت: “ما از تصمیم برای حذف تصویری که نشان دهنده فداکاری های انجام شده برای آزادی گذرنامه است ناامید شده ایم.”

“یادبود ویمی یک تصویر اساسی بود، همچنین نمایانگر لحظه ای تعیین کننده برای کانادا بود، کشوری که به عنوان کشوری مستقل با پتانسیل بی حد و حصر در حال ظهور است. حذف آن تصویر در چارچوب یک تغییر طراحی و بدون دانستن دلیل منطقی، به صراحت بیان می شود. یک تصمیم ضعیف.”

صفحه ای از پاسپورت جدید کانادا جغدها را در مقابل مزرعه نشان می دهد.
صفحه ای از پاسپورت جدید کانادا جغدها را در مقابل مزرعه نشان می دهد. (دولت کانادا)

رهبر محافظه‌کار، پیر پولیور، روز چهارشنبه در مجلس عوام با پرسیدن اینکه چرا تصویر بنای یادبود ویمی ریج را حذف کرده است، رهبری دوره سوال را در مجلس عوام داشت.

پویلیور گفت: “چرا او 3598 کانادایی را حذف می کند که جان خود را دادند تا کانادا بتواند آزادی و پیروزی در ویمی داشته باشد؟ او آنها را پاک می کند و با آن به همه کهنه سربازان ما توهین می کند.”

چرا نخست وزیر از تاریخ ما دفاع نمی کند، به واقعیت متصل نمی شود و تصاویری را در پاسپورت ما نگه نمی دارد که باعث افتخار ما به کانادایی بودن است؟

ترودو نه با دفاع از پاسپورت، بلکه با حمله به سوابق دولت محافظه کار سابق در مورد کهنه سربازان پاسخ داد.

ترودو گفت: «آنها هر زمان که می‌توانستند خود را در پرچم‌ها و نمادها می‌پیچیدند، اما در واقع، کهنه‌سربازان ما را نیکل کردند و کم‌رنگ کردند، از آنها برای عکس‌برداری استفاده کردند، 9 دفتر خدمات جانبازان را در سراسر کشور تعطیل کردند».

محافظه کاران همیشه به کهنه سربازان بی احترامی کرده اند در حالی که آنها خود را در تصاویر می پیچند.

یک سرباز هنگام غروب به یک بنای تاریخی سلام می کند.
سربازان کانادایی در مراسم غروب آفتاب در Vimy Canadian National Memorial در Vimy، فرانسه در 8 آوریل 2017 شرکت می کنند. تصویری از یادبود در گذرنامه فعلی ظاهر می شود اما در گذرنامه جدید نخواهد بود. (پاسکال روسیگنول/رویترز)

پویلیور همچنین از تصاویر موجود در گذرنامه جدید – مانند یک سنجاب در حال خوردن آجیل و مردی که برگ ها را می کند، ابراز نارضایتی کرد.

در پاسخ به سوالات خبرنگاران در روز چهارشنبه، جگمیت سینگ، رهبر NDP، در مورد گذرنامه جدید اظهار نظری نکرد.

سینگ گفت: “من نظر محکمی در مورد ظاهر پاسپورت ندارم.”

پاسپورت دارای ویژگی های امنیتی جدید است

گولد گفت که تولید پاسپورت جدید به زودی آغاز خواهد شد. پاسپورت فعلی هنوز برای سفر معتبر است و تا 10 سال اعتبار خواهد داشت. دولت صدور گذرنامه جدید را اواخر تابستان آغاز خواهد کرد.

این گذرنامه دارای ویژگی های امنیتی پیشرفته ای است، از جمله جوهر حساس به دما و تصاویر فرابنفش.

در بیانیه خبری دولت آمده است: «گذرنامه جدید دارای ویژگی‌های امنیتی پیشرفته است که برای ایمن نگه داشتن هویت کانادایی‌ها طراحی شده است، مانند صفحه داده‌های پلی کربنات – فناوری مشابه گواهینامه‌های رانندگی کانادا».

اطلاعات شخصی دارندگان گذرنامه اکنون به جای چاپ با جوهر، حکاکی لیزری می شود و صفحه داده ها را بادوام تر و در برابر دستکاری و جعل مقاوم می کند.

دولت فدرال صدور نسخه فعلی گذرنامه را در سال 2013 آغاز کرد.

دولت همچنین قرار است در پاییز 2023 سیستم جدید تمدید آنلاین گذرنامه ها را راه اندازی کند.

Taylor Bachrach منتقد حمل و نقل NDP از روند جدید تجدید استقبال کرد.

او در بیانیه ای رسانه ای گفت: «هشت سال از وعده «دسترسی آسان آنلاین به خدمات دولتی» توسط لیبرال ها می گذرد، بنابراین این تغییر خیلی دیر شده است.

پس از یک سال منتظر ماندن کانادایی‌ها در صف دریافت پاسپورت، دموکرات‌های جدید به تلاش برای ارائه خدمات در دسترس و کارآمد ادامه خواهند داد.