یک زن شمالی انتاریویی از تلاش “بی اثر” نجات فدرال در سودان انتقاد کرد

خبر

یک سودانی-کانادایی در Sault Ste. ماری می گوید که دولت فدرال به اندازه کافی برای کمک به افرادی که در سودان گرفتار شده اند، انجام نمی دهد، زیرا موجی از خشونت سراسر کشور آفریقایی را فرا گرفته است.

ریماز آباکار که هنوز تماس متناوب با بستگانی که سعی در فرار از سودان دارند، می‌گوید استراتژی ارتباطی کانادا با مردم در زمین شکست خورده و صدها دارنده پاسپورت کانادایی را سرگردان کرده است.

آباکار به CBC گفت: «پاسخ بی اثر بوده است بالا شمال.

نبردها در خارطوم، پایتخت سودان و سایر مناطق در سراسر کشور در 15 آوریل آغاز شد، زیرا جناح‌های نظامی قدرتمند رقیب – ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی رقیب نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) – برای کنترل شهر می‌جنگند.

بیش از 420 نفر از جمله 264 غیرنظامی در این درگیری ها کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند.

Global Affairs Canada می گوید که بیش از 1800 کانادایی بین طرف های درگیر در سودان گرفتار شده اند و تقریباً 700 نفر از آنها اعلام کرده اند که می خواهند خارج شوند.

این شامل پسر عموی اباکار است که در حال حاضر در نزدیکی مرز کشور در اتوبوسی که برای دور کردن مردم از جنگ اجاره شده بود گیر کرده است.

آباکار گفت: «من از واکنش، واکنش کانادا به این بحران در مقایسه با بحران‌های اخیر مانند اوکراین، افغانستان و سوریه بسیار ناامید هستم.

بین 17 مارس تا 4 مه 2022، کانادا با درخواست 91500 اوکراینی و بستگانشان تحت مجوز سفر اضطراری کانادا-اوکراین (AVUCU) موافقت کرد.

دود سیاه از منظره شهری در دوردست بلند می شود.
در این عکس ارائه شده توسط ماهین اس، دود آسمان را در خارطوم، سودان، در نزدیکی بیمارستان بین المللی دوحه در روز جمعه، 21 آوریل 2023 پر کرده است. (Maheen S از طریق AP) (ماهین اس./ آسوشیتدپرس)

من می خواهم ببینم که دولت کانادا به گونه ای واکنش نشان دهد که بگوید ما برای مردم سودان ارزش قائل هستیم، ما آنها را انسان می بینیم و زندگی آنها نیز مهم است.”

“ما همه مردم هستیم. این افراد مستحق همان حمایت و عشق و نگرانی هستند که مردم نسبت به بلوندهای چشم آبی داشتند. [news] لنگرها به اوکراینی ها اشاره می کردند.”

او گفت: “ما هیچ تفاوتی با آنها نداریم. بحران یک بحران است.”

دو پرواز اول تخلیه در مسیر

کانادا دو پرواز اول تخلیه خود را برای خروج کانادایی ها و سایر اتباع خارجی از سودان انجام داده است.

در رویدادی در نوا اسکوشیا در روز پنجشنبه، آنیتا آناند وزیر دفاع اولین پرواز را اعلام کرد اما جزئیات کمی ارائه کرد. مقامات ارشد وزارت دفاع ملی و امور جهانی کانادا که بعداً در یک جلسه توجیهی فنی در اتاوا صحبت کردند، تأیید کردند که دومین پرواز خارطوم را ترک کرده است.

اولین پرواز تخلیه 45 سرنشین داشت. دومی 73 نفر را از کشور جنگ زده خارج کرد. مقامات نمی توانند بگویند که چه تعداد از تخلیه شدگان در هر دو پرواز کانادایی بودند.

Global Affairs Canada به کانادایی‌هایی که می‌خواهند سودان را ترک کنند توصیه می‌کند با یک خط تلفن رایگان تماس بگیرند یا به مرکز واکنش دیده‌بان اضطراری ایمیل بزنند.

آباکار گفت، اما این به بسیاری از سودانی ها و سودانی-کانادایی هایی که در حال حرکت هستند کمک نمی کند.

” [government] از مردم می خواهد ایمیل های خود را بررسی کنند. اما اینترنت وجود ندارد. هیچ قدرتی وجود ندارد، “او گفت.

“آنها در مورد چه ایمیل هایی صحبت می کنند؟ هیچ خدماتی وجود ندارد، خانواده ها نمی توانند از آن عبور کنند.”

اباکار گفت که او مسائل را به دست خود گرفته است و با مرکز تماس گرفته و تلاش کرده است که این اطلاعات را به بستگان خود بازگرداند. فرآیندی که شامل 30 تا 40 دقیقه انتظار تلفنی با مرکز، تاخیرهای بی شمار و بیش از چند شب بی خوابی از زمان شروع درگیری است.

او گفت: «این یک روش بسیار غرب محور برای انجام کاری است که در حال انجام است و متأسفانه مؤثر نیست».

باکار: «برای دولتی که لیبرال است و می‌خواهد میلیون‌ها و میلیاردها دلار برای مسائل LGBTQ، گنجاندن و تنوع و همه این چیزها صرف کند، آنها واقعاً در مقابله با این موضوع به شیوه‌ای مناسب و مبتنی بر فرهنگ کوتاهی کردند. گفت.

من هم همین توجه را می خواهم. همشون انسانن به همان اندازه. به همان اندازه ارزشمند.– ریماز اباکار

آباکار گفت که او همچنین امیدوار است که رسانه ها توجه بیشتری به این بحران معطوف کنند.

“چقدر داستان دارد [the CBC] پخش در این مورد؟ چند تا گزارش دادی؟ نه زیاد. حتی مقاله نوشته نشده است. با چند نفر مصاحبه کردی؟”

اکبر گفت که او از روزنامه نگاران و به طور کلی رسانه ها می خواهد که خود را بیشتر پاسخگو بدانند.

“آیا این پاسخ با پاسخ های دیگر مطابقت دارد؟” او گفت. حتی امروز ما در مورد داستان های اوکراینی، پناهندگان اوکراینی صحبت می کنیم.

من هم همین توجه را می‌خواهم. همه ما انسان‌هایی هستیم. به همان اندازه، به همان اندازه ارزشمند.»