یک شهروند لندنی صحنه “ترسناک” را از آغاز خشونت در پایتخت سودان به یاد می آورد

خبر

همزمان با آغاز خشونت در پایتخت سودان، الموتاز عثمان با صدای شلیک گلوله از خواب بیدار شد.

عثمان، یک شهروند لندنی که به دیدن خانواده در این کشور آفریقایی می رود، گفت: «جنگ همه جا را فرا گرفته است. همه جا هست. دیروز دو گلوله وارد خانه من شد. یکی از آنها خیلی نزدیک به پنجره بود. خیلی نزدیک به جایی که پدرم خوابیده بود به پنجره برخورد کرد.»

پس از ماه‌ها تشدید تنش، درگیری بین ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) سومین کشور بزرگ آفریقا را به جنگ داخلی تهدید می‌کند. این دو گروه در اکتبر 2021 کودتا را برای سرنگونی دولت غیرنظامی سابق این کشور رهبری کردند.

گلوله
الموتاز عثمان در حال دیدار با خانواده در پایتخت سودان با شروع خشونت است. او گلوله ای در دست دارد که روز دوشنبه به خانه پدری اش که در آن اقامت دارد اصابت کرد. (ارسال شده توسط الموتاز عثمان)

سازمان ملل متحد روز دوشنبه گزارش داد که در جریان درگیری ها در سراسر کشور بیش از 180 نفر کشته و 1800 نفر زخمی شده اند. بسیاری در سرتاسر سودان با کمبود غذا و آب و بدون برق روبرو هستند.

عثمان که از خانه خانوادگی خود در خارطوم صحبت می کرد، گفت: «این واقعاً ترسناک است.

او گفت که از روز شنبه نتوانسته است خانه پدری خود را ترک کند، مگر اینکه سعی کند غذا بیاورد. در ماه رمضان، خانواده در طول روز روزه می گیرند.

عثمان نمی داند چه زمانی به کانادا برود. او پس از مرگ مادرش به دیدار خانواده اش در خارطوم می رود و در کنار پدرش می ماند.

او گفت که تهیه مواد غذایی مشکل بزرگی است. او گفت که وقتی او سعی کرد غذا بیاورد، تیراندازی شروع شد و صف مردم متفرق شد. حتی اگر به فروشگاه برسد، شک دارد که کافی باشد.

او گفت: “وقتی به خواربارفروشی می روید، آنها موجودی کافی ندارند، زیرا از بیرون چیزی دریافت نمی کنند.”

مردی در خانه ای ویران از میان آوارها عبور می کند.
مردی در 17 آوریل 2023 در خارطوم، سودان، به آسیب های داخل خانه در درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی و ارتش نگاه می کند. (رویترز)

وی گفت: دیروز تمام روز آب نداشتیم. برق از صبح قطع شده است.

او گفت که خانواده عثمان مهمانانی را از آن سوی شهر پذیرفته اند که نمی توانند به خانه برسند.

او گفت که او قصد داشت بعد از عید این هفته به خانه بیاید، اما فرودگاه نزدیک او بسته شد، زیرا هواپیماها سرنگون شدند و باند فرودگاه آسیب دید. شبه نظامیان فقط سعی می کنند فرودگاه ها را کنترل کنند.

جامعه سودانی لندن نگران است

او گفت که عثمان، که بیش از یک دهه در لندن زندگی می کند، با دوستانی در کانادا که نگران امنیت او هستند، صحبت می کند و پیام می دهد.

یکی از آنها دافالا یوسف، رئیس انجمن جامعه کانادایی سودانی در لندن است.

یوسف گفت: «وضعیت در سودان در حال حاضر فاجعه بار است. او هر روز با خانواده و دوستانش در تماس است و داستان هایی از کمبود آب و غذا، قطع برق و کمبود تجهیزات پزشکی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی می شنود.

مردی با کت و شلوار به دوربین نگاه می کند
دافالا یوسف رئیس انجمن جامعه کانادایی سودانی در لندن است. (ارسال شده توسط دافالا یوسف)

او گفت: “مردم سودان به کمک نیاز دارند. آنها به تجهیزات نیاز دارند. آنها به تجهیزات پزشکی نیاز دارند.” “وضعیت بشردوستانه در سودان در حال حاضر واقعاً بسیار بد است.”

او گفت که اکثر مردم سودانی در لندن خانواده بزرگی را در سودان دارند. طبق داده‌های آمار کانادا از سال 2021، حدود 1200 سودانی در لندن زندگی می‌کنند.

جامعه سودانی در کانادا برای کمک جمع می‌شود. او گفت که انجمن‌های سودانی به هم پیوستند تا از دولت کانادا بخواهند تا برای رسیدگی به وضعیت و افزایش تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها، اقدامات بیشتری انجام دهد.

او گفت که آنها همچنین از سفارت کانادا می خواهند تا از کانادایی های سرگردان سودانی محافظت و کمک کند و به آنها کمک کند تا زمانی که آنها تخلیه شوند.

دعا برای صلح

عثمان که در خارطوم گیر افتاده است، گفت که نمی داند آیا امیدی وجود دارد که درگیری به زودی پایان یابد یا خیر، اما برای گروه ها دعا می کند تا صلح را در نظر بگیرند.

او گفت: “اعتقاد من این است که می دانید تفنگ هیچ چیز را حل نمی کند. مردم باید حداقل بنشینند و سعی کنند صلح کنند.”

ما همه منتظریم تا ببینیم آیا امیدی هست یا نه.